Gå til innhold

Hjertemedisiner, noen?

Lillemus&mamma'n

Anbefalte innlegg

Jeg fikk massivt hjerteinfarkt for 2,5 år siden og har gått på simvastatin, selo Zoc og albyl E siden den gang. Nå prøver jeg å bli gravid, og har derfor sluttet med simvastatin (etter råd fra lege, selvfølgelig). Er det noen andre her inne som har gått/ går på hjertemedisiner ifm graviditet. Synes dette er litt skummelt... Ikke redd for nytt infarkt, det var en medfødt feil som utløste det, men veldig redd for at medisinene skal skade et evt. foster.

Fortsetter under...

hei lillenutt:)

Jeg hadde et såkalt "skubbsår" på hjertet,lite infarkt for snart 3 år siden. Da vi planla graviditet sluttet jeg med simvastatin og zelosok, men fikk fortsette på albyl e. Fikk forhøyet blodtrykk etter seponering av zelosok, fikk da starte med blodtrykksmedisin, men da omtrent den eneste man kan bruke under graviditet, aldomet. Er nå 25 uker på vei, har vært på ultralyd og veksten til barnet var flott. men blir nøye fulgt opp da dette betegnes som høy risiko svangerskap. Må belage meg på å føde på unn i Tromsø der det er kardiolog, bare for å forebygge selvfølgelig. Vi skal dit i morgen til samtale, først til gyn. poliklinikk, deretter til medisinsk poliklinikk. Ingen aner hva som skjer der, men vi regner med at det vil bli samtaler og forberedelser foran fødselen. Men riktig godt å føle at man blir tatt vare på. Er jo ikke syk nå, men man vet jo aldri hva som kan skje når hjertet blir utsatt for den store belastningen det er å gå gravid.

Håper dette hjalp deg litt i fht ditt spørsmål;)

Hei. Har hatt hjerteinfarkt og har hjertesvikt. Er nå i min 35 svangerskapsuke. Bruker selo-Zok 100 mg og albyl-e fortsatt, dette er legemidler som en kan bruke i svangerskapet. Men skal starte igjen på simvastatin, triatec og marevan etter fødsel evt etter ammeperioden. Har fått svært god oppfølging både når det gjelder meg og barnet. Er en gang i mnd til haukeland på hjertesviktavd der de tar EKG og ultralyd av hjertet, i tillegg til BT, blodprøve og ser etter evt. faresignal. Går og en gang i mnd til ultralyd med babyen, dette fordi selo-zok kan føre til litt lavere fødselsvekt så de måler str på babyen og ser at ho vokser som ho skal, og det har gått helt fint. Skal føde på haukeland, skal da ha full epidural når riene starter og babyen skal taes med tang, dette fordi smertene og pressingen ved fødselen er stor belastning for hjertet, så dette er den måten de mener er mest skånsom for meg og barnet. Har hatt ett fint svangerskap og håper du får det samme. Lykke til.

Hallo anonym..

synd å si det,men "endelig" hører jeg om andre som har hatt infarkt og bruker div medisiner for dette og i tillegg er gravid. Legene her jeg bor hadde aldri hørt om det og har nok skremt meg mer enn de aner. Må innrømme at jeg innimellom tenker en del på enn hvis og om man skulle få et nytt mens man går gravid. Betegnes ditt svangerskap som høyrisiko da? Jeg ble 50% sykemeldt for en mnd siden og det er nesten mer stressende enn å være i full jobb. Enda vil de nå utvide sykemeldingen min ytterligere i neste uke da de mener det er med å på forebygge evt stress situasjoner. Føler meg jo fortere sliten enn før, så kanskje jeg bare må takke ja til det tilbudet, samle energi før den lille kommer:). Men så er det denne samvittigheten da.. Hvordan har det vært for deg? Er det lov å spørre hvor gammel du er?

Hei, jenter!

Så godt å høre om noen som "går opp løypa" for meg ; ) Har fått mensen for andre gang etter at vi begynte å prøve, så jeg regner med at jeg har et par runder igjen før det slår til. DA jeg lå på sykehuse (for første gang i mitt liv) etter infarktet for 2,5 år siden, sa de at det var folk som hadde fått hjerteinfarkt og siden fått barn, men jeg har aldri møtt noe, så dette er oppløftende!

Jeg skjønner godt at du er stressa i 50% sykemelding, da jeg begynte å jobbe igjen, var jeg i gradert sykemelding, men det synes jeg var superslitsomt, var lettere å komme tilbake i full jobb, faktisk.

Kan jeg spørre hvor gammel du er? Selv er jeg 34, og vet jo at jeg har vært litt treig med å sette igang... Er samtidig litt glad for at jeg ikke var gravid da jeg fikk infarktet- det kunne virkelig blitt skummelt!

hei igjen! Det er anonym. Jeg ble 30 i januar og var 28 når jeg fikk hjerteinfarkt og hjertesvikt. Er blitt midlertidig uføretrygdet så jeg har ikke jobbet under svangerskapet, men har følt meg frisk og fin. De sier at det er ett høyrisikosvangerskap, men jeg har faktisk ikke hatt noen problemer, heldigvis.Skjønner godt at du har vært engstelig, har hatt det på samme måten. Bor i sogn og fjordane her var de heller ikke kjent med gravide som har hatt infarkt, har derfor blitt sendt til kontroll på haukeland 1 gang i mnd.og alle prøvene og kontrollene har vært bra, dvs at hjerte ikke er blitt værre av graviditeten. Merker godt forskjellen mellom legene, de som har erfaring på dette området sier at dette går bra og er veldig trygge og informative, mens de legene som ikke har erfaring påområdet fortalte meg i begynnelsen at jeg ikke burde gjennomføre svangerskapet. Men jeg hadde så veldig lyst på babyen, så jeg følte at detta var min mulighet. Prøver å ikke bekymre meg, men har forstått det slik at det første døgnet etter fødselen er en stor belastning på hjertet på grunn av blodtap mm. Men jeg prøver å fokusere på at jeg får en fødsel som er planlagt i detalj både med kardiolog fødselslege.

Tror og håper at alt går bra for oss begge to. lykke til!

Annonse

hei til både maymum og lillenutt.

Håper det klaffer for deg snart lillenutt;). Jeg er 39 år, var 36 da jeg fikk infarktet. Ble gravid den samme sommeren, jeg ble fratatt p- plasteret som jeg da brukte og skulle tenke over hvilken annen prevensjon jeg skulle starte på siden de ikke ville at jeg skulle bruke noen form for hormonelle preventiver. Det ble virkelig oppstandelse,ble sendt både hit og dit, da legene ikke visste så mye om dette. I allefall aborterte jeg etterhvert og fikk da forbud mot å prøve å bli gravid på 1 år siden de ville at jeg skulle bruke de medisiner jeg hadde behov for 1 år fram i tid. Etter det ble ønske om å få et felles barn( jeg har ei datter fra før,min mann to gutter) større og større.Vi har vært sammen i snart 10 år og er gift, litt trege av oss:), men nå er vi iallefall gravid. Var i tromsø torsdag og fikk vite at alt var vel med både barn og hjertet så langt. Virkelig deilig å ha hjerte spesialister rundt som virket helt ubekymret. Så håper det går bra for oss alle.

hei

godt å se at det er flere i samme situasjon. Jeg fikk en gutt i april i fjor og har akkurat funnet ut at jeg er 8 uker på vei med neste baby.

på slutten av forrige graviditet fikk jeg store brystsmerter, men ble ikke tatt på alvor av legene å KK i bergen. Fødselen ble satt igang 10 dager over termin- endte bare med vonde rier som ikke førte noen plass- babyen ble så tatt med keisersnitt 3 døgn etterpå, hadde da kastet opp hele tiden og hatt veldig vondt i brystet.

Ble en uke på KK, ble sendt hjem- brystsmertene og pusten ble til slutt så ille at vi ringte ambulansen- vel framme på hjerteavdelingen på haukeland slo de fast at det var hjertesvikt.

KK mener ennå at dette kom etter fødselen.

Har blitt lovet en helt annen oppfølging denne gangen, og det er ikke noe tema at jeg skal føde på normal måte... !!!!!!!!

Heisann!! Var på ny ultralyd kontroll i går får å se veksten på babyen, dette pga selo-zoken, hun er innenfor målene og legen sa at hun ikke er blitt påvirket av at jeg bruker disse medisinene. Dette var jo bra men hun har ikke snudd seg, så nå er jeg litt bekymret. Skal på sykehuset 2.mai får å prøve å få snudd henne, er da 37 uker og 2 dager på veg. Det har hele tiden vært bestemt at jeg skal føde med epidural og at hun skal taes med tang, men snur hun seg ikke er jo alt mye mer usikkert. Jeg har vært bekymret for keisersnitt fordi det gir en økt fare for blodpropp og postoprativt er jo også en stor belastning for hjertet, i tillegg så er det jo heller ikke gunstig for babyen. Føler meg litt usikker på hva som skjer, men regner jo med at alt ordner seg. Måtte bare lufte tankene mine litt.

• 5 uker senere...
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...