Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 jeg er en voksen dame på 35 år, har hatt samboer i 9 år og tre barn, men nå i de siste mnd har det kommet masse fram om min samboer og utroskap og en DEL mye mer. Men jeg kan ikke forlate han fordi jeg ikke har noe inntekt og får ikke meg jobb pga ryggskade men heller ikke penger fra nav. Har hørt med sosialen men da sier dem at jeg må selge bilen viss jeg skal få hjelp. Men den trenger jeg jo får å kjøre barna og handle osv. Men hva gjør jeg? Viss jeg må være i dette forholde mye lenger så veit jeg ikke om jeg orker mere. sliter både på meg og barna mine.
piamamma Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Hvorfor får du ikke hjelp på nav?? Har du barn som er under 8 år?? Hvis du har det så har du krav på overgangstønad som enslig forsørger!! Les på nav.no du Jeg fikk beskjed om en ting på nav, så står det noe helt annet på hjemmesiden deres, så de vil nok helst at du blir hos din mann så de slipper å gi deg kr!!
Gjest Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 Får du ikke jobb pga ryggskade vil jeg tro du har krav på kanskje rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset uføretrygd,.... vanlig uføretrygd om det er en varig skade som du ikke kan komme deg av.. Ingen i norge må gå fattig uten mulighet til noe hjelp så jeg er ganske sikker på at nav skal kunne hjelpe deg på ett vis, for noe hjelp har du garantert krav på i en eller annen form.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 Når det yngste barnet har fylt tre år, må du være i yrkesrettet aktivitet for å ha rett til overgangsstønad. Dette betyr at du enten må være tilmeldt arbeidsformidlingen som reell arbeidssøker, eller du må være i arbeid eller utdanning som utgjør minst halvparten av full tid. Kravet til yrkesrettet aktivitet kan oppheves ved sykdom eller manglende tilsynsplass til barnet. www.nav.no Du har også rett på en barnetrygd mer enn det antallet barn du har frem til de fyller 18, og bidrag fra far. Om far skal ha 50% av omsorgen eller mer så faller dine rettigheter som enslig forsørger bort. Hvis du har ryggskader og trenger bilen til f.eks innkjøp e.l. så ville jeg prøvd å få en legeattest på det, om du må gå på sosialen også. Jeg er midt oppi det samme, og man må søren meg være sterk i møte med det offentlige noen ganger. Hørt at det er flere sosialkontor som prøver seg med å unnlate å gi hjel, aner ikke hvorfor. Les Lov om sosiale tjenester på www.lovdata.no. Den har jeg lest og jeg vet en del om hva man har krav på. Om du er i en uutholdelig situasjon nå så kan du ta barna med deg på krisesenter. Der får du god hjelp og de hjelper deg også med å søke sosialkontoret og med å få deg en advokat. Du får fri rettshjelp, tror grensa er 239000kr i året. Men før du evnt går på sosialen så må du søke nav, men sosialen kan gi deg hjelp her og nå som lån til du får penger fra nav. Har du snakka med legen din om å søke yrkesrettet attføring eller rehabliterings penger? Ønsker deg lykke til.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2008 #5 Skrevet 15. april 2008 Jeg går på rehabliteringspenger nå får andre gang, de opphører i juni. NAV og legen mener jeg er får frisk til utførertrygdet men da jeg gikk på atføring og var utplasert i bedrift mente de at jeg var for dårlig til å være der. derfor detter jeg mellom to stoler. ryggskaden kan bli helt borte ved hjelp av trening men da trenger jeg tid som de ikke vill gi meg. Hilsen HI
Gjest Skrevet 15. april 2008 #6 Skrevet 15. april 2008 Da må du få legen din til å skrive en erklering om at jobb ikke går enda og få han til å mase på dem om at du må få hjelp, eneste som funker med nav er å mase og purre på til de tar deg på alvor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå