Gå til innhold

Hjernebrokk/utlagt tarm??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Håper virkelig noen kan svare meg nå.

Noen jeg kjenner var på UL i dag og fikk beskjed om at det så ut som om tarmene var utenpå kroppen eller noe sånt, de klarte ikke å se skikkelig, og ble sendt videre til Trondhjem. De fikk beskjed om at alt annet så fint ut; hjertet o.l. Men at det så ut som om noe lå og fløt i fostervannet.

Men da de kom hjem og åpnet brevet de skal ha med til legene i Trondhjem, sto det noe sånt: Det ser ut som encefalocele, men det kan også være gastroschise.

Legene sa ingenting om encefalocele (hjernebrokk) til dem???

Jeg har selvfølgelig googlet encefalocele, og må si at det ser ikke bra ut. Det er også rart at legene ikke sa noe om hjernen, bare at det var noe med buken, mens det står nesten det motsatte i brevet.

Er det noen som vet noe om dette, eller har opplevd lignende?

Blir veldig takknemlig for svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med å ikke åpne brev som skal til behandlende lege? slik at aktuell lege kan vurdere saken og så evt fortelle foreldrene om mulig misdannelser. helt håpløst, for nå må de jo sitter der å være redde (mulig uten grunn) frem til de har vært på st.olav.

Skrevet

Blir litt spekulasjoner dette her, de vil nok få ordentlig svar av legene i Trondheim... Men kan det ha vært omphalocele de mente, ikke encephalocele? Både ved gastrochisis og omphalocele har du et brokk med bukorganer som ligger utenfor buken, men det er to ulike typer, med ulik prognose. Det er jo mulig at legen har stavet feil i brevet, rett og slett... Blandet de to ordene sammen, de er jo ikke så ulike. Ikke ta sorgene på forskudd, vent heller på (forhåpentligvis) mer definitive svar etter en grundigere undersøkelse. Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...