Gå til innhold

et spørsmål ang tøypleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan fungerer det? hva suger den til seg? går ikke ungen konstant våt? lekker det ikke fort igjennom? må man da skifte veldig ofte? hva koster det? og hvorfor anbefaler dere det?

er verken for el imot, har bare ikke noe erfaring med dette, derfor jeg spør..

brukt libero hele tiden på guttungen, og aldri hatt noe problem med de, men vil bare finne ut muligheten for andre ting!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann :)

MANGE svar på alle disse spørsmålene finner du på innleggene på denne siden! Har vært mange spm om tøybleier i det siste.

Men svarene:

- funker som engangsbleie, bare at man vasker i stedet for å kaste.

- suger noe utrolig, man bruker innlegg av forskjellige materialer som absorberer noe ekstremt. F.eks mikrofiber eller hamp.

- Lekker ikke igjennom fordi man har en lanolisert ullbukse eller et sperrelag av pul (syntetisk "plast"-materiale) utenpå.

- Skifter like ofte som andre bleier.

- koster fra 4500 kr og oppover, for hele bleieperioden. Man kan spare mye, mao.

- Bedre for miljøet, jeg innbiller meg at det er bedre for babyen også (hadde du gått med engangsbind i tre år, kanskje...??), kulere å se på, man får en bleie som passer _perfekt_ uansett tissemengde, allergier, klesstil osv osv osv. Og koselig å holde på med :)

Mer kan du lese her: http://tettinntil.no/TB_HOVEDSIDE.htm

Skrevet

Som emlyn sier så er det mange tråder her som du kan lese deg til disse svarene.

Men jeg ville bare rette litt på deg emlyn, 4500,- er vel det man vil bruke om man velger en lommebleie eller alt i ett bleie pakke. Om du virkelig vil spare penger så kan du kjøpe 12pk med gasbrettebleier på jysk til 99,- kjøper du to så har du 24 bleier som er det som er et greit antall. Så strikker du bleiebukser selv og lanoliserer og eventuelt syr noen innlegg av gamle håndklær og flanell sengetøy. Da har du en grei bleiepakke til under tusen lappen som kan vare hele bleieperioden.

Jeg ville bare vise hvor billig det faktisk kan gjøres om det er penger man vil spare på å bruke tb.

Jeg kan og si hva vi bruker:

vi har 15 lommebleier og 10 formsydde, 8brettebleier, 3 ullbukser og x antall hjemmesydde bambusfrotté innlegg. Dette er mer en nok.

Jeg tror vi har brukt ca 3500,- og da er noe kjøpt brukt,eller på salg.

Knøttet ble litt sår med en gang, men det er narturlig for de må bygge opp igjen den naturlige fuktbarrieren som engangspleiene har ødelagt.

(engangsbleiene suger så bra at de suger opp hudens naturlige fukt)

Vi skifter vel ca. 4-5 bleier om dagen.

Jeg hadde lyst til å begynne med tb til snuppa for 2,5 år siden ,men da var utvalget dårlig og mannen skeptisk... Da knøttet kom klarte jeg å overbevise mannen og kjøpte noen tøffe guttbleier. Han ble frelst, spesielt siden det ikke blir liggende bæsj, den går rett i do sammen med rispapiret.

Jeg hadde vaskemaskinstreik i to uker og måtte da i noen dager ty til engangs og da fikk han sopp!!! og blødene sår.... :-(

Jeg anbefaler det fordi det er bedre for huden til ungene, bedre for miljøet også så gøy da... gleder meg til sommeren når vi skal flashe med de fine tøffetøffetøff bleiene våre.

Skrevet

Heia ja

det med 4500 kr leste jeg på bleieboden (et tall som SIFO og Foreldre og Barn hadde kommet frem til). Synes faktisk det høres litt mye ut ja, når jeg tenker etter, siden jeg selv har brukt ca 7-8000 kroner, og det er på to bleiebarn. Har bleier for hele bleieperioden nå. (Selv om jeg selvsagt kommer til å shoppe mer... :-D)

Enig at sommeren blir bra! :-D Håper bare været blir tøybleieflashevennlig...

Skrevet

Tallet du referer til her er ikke prisen for å bruke tøybleier, men prisen for en hel bleieperiode med engangsbleier (ett bleiebarn). De regnet ut ulike priser med tanke på ulike kjeder, merker, rabattordninger osv, og kom fram til at en bleieperiode for ett barn med engangsbleier kostet mellom kr 4500 og kr 13.500. Gjennomsnittskostnaden for de fleste (som bruker de ledende merkene) ligger på ca 8.000 kr i følge SIFO:)

Skrevet

Oisann, da har jeg vært litt rask i lesinga!!

Takk for korreksjonen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...