Gå til innhold

Noen som har jenter med "guttejente" varianten av ad/hd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på litt over 8 år som jeg føler har veldig mange likhetstrekk med "guttejente" varianten av ad/hd, og skal nå til samtale med skolen i morgen og lege til onsdag. Har alltid følt at hun er mer urolig og aktiv enn normalen og hun har noen vanvittige raserianfall innimellom.

Vi er foreldre som har klare grenser og rutiner, men med henne kan det føles helt nyttesløst når kampene er igang.

Noen som har jenter med denne diagnosen og som kan fortelle meg litt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi har ei guttejente på 71/2 med adhd-diagnosen. Jenta vår har alltid vært ekstremt aktiv, sjalu, masete, pågående, intens, dominerende og etter hvert som hun nærmet seg skolealder, aggressiv. Problemene rundt henne avtok aldri, 2-årstrassen kom da hun var ett år og ga seg aldri siden. Vi har vært forferdelig utslitt.

Hun har en vanvittig godt trent kropp, for uroen har gjort at hun ikke har greid å holde seg rolig lenge om gangen, og spenningssøkingen har ført til at hun har gjort hasardiøse turnting i trær og klatrestativ. Heldigvis har hun god grovmotorikk og er knallsterk, så hun har aldri brukket noe eller falt ned.

Ellers er hun fantastisk kreativ og tegner, perler, maler, vever og mye, mye annet. Hun har også et godt hode og er såkalt skoleflink. Og hun har stor omsorg for oss andre i familien. Dette har ikke vært så synlig før, men etter at hun begynte med Concerta, har hun fått det mye bedre med seg selv og med oss. Problemene knytta til adhd-en var tydeligere hjemme enn på skolen i fjor (før medisinering), men i barnehagen var hun utagerende.

Jeg vet ikke heilt hva du lurer på, spør hvis noe er uklart, eller send meg en PM, så kan vi snakkes.

Skrevet

Så jeg lå inne som anonym i mitt forrige innlegg, det var ikke meiningen. Nå får du med nicket også.

Skrevet

Hei.

Jeg har en jente på snart 11 år med guttejente varianten.

Hun var stille og rolig helt frem til tre års alderen, men har siden vært turbo. Veldig aktiv utejente, litt sånn Emil og Pippi fakter.

Det var når hun begynte på skolen at vi sjønte at hun muligens hadde ADHD. Først i 4 klasse fikk vi henne inn hos PPT. Masse testing og utredning på Bup, og først nå, halveis i 5 klasse har hun fått ADHD diagnosen. Det var både en lettelse og litt trist å få diagnosen. Lettelse fordi at hun ikke lenger er et problembarn, og trist at hun må slite med dette resten av livet. Men hun får god oppfølgning både på skolen og her hjemme. Vi foreldre går på PMTO kurs hos BUP, og det har hjulpet oss masse i hverdagen. Nå har vi utprøving på ritalin, og jenta er blitt mye roligere, mindre ukonsentrert og mer samlet.

Håper dere får den hjelpen dere trenger til jenta deres-)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...