Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har time på torsdag, men var hos han med jenta mi i dag. Nevnte da at jeg slet med overvekt osv... Han svarte da at det ikke fantes piller mot det....bla, bla, bla... Skal tilbake på torsdag, men ble ganske nedtrykt av reaksjonen hans. Hadde liksom mannet meg opp til å bestille time, men nå gruer jeg meg.

Har BMI på 30. Har prøvd flere kurer uten hjelp. Har hjerte- karsykdommer og diabetes i familien. Har slitt siden siste sv.skap.

Fortsetter under...

Høres litt ut som min lege :-) Var veldig motvillig i starten, snakket om kosthold, mosjon og langsiktig vektnedgang. Jeg forklarte at jeg kan mye om sunt kosthold, men at det er vanskelig å holde motivasjonen oppe når det er så mange kg. Jeg sa også at jeg hadde et veldig sug etterr mat og søtt, som medførte at jeg tenkte på mat(spes. den slags jeg skulle unngå) nesten hele tiden når jeg slanket meg. Resultatet brukte å bli 5-10 kg ned, full stopp, deppa, 5-10-15 kg opp.

Han foreslo den xenial(skrives det slik?), men jeg sa at jeg heller ville prøve reductil, for å dempe apetitten og søtsuget, og at mitt problem ikke var for fettrik kost. Jeg fikk det som jeg ville, og har nå gått ned 22 kg på et halvt år.

Tror det er viktig å være tydelig på at du ikke tror det er et tryllemiddel, men at du ønsker å kombinere det med mosjon og sunt kosthold, men trenger hjelp til å dempe søt/matsuget.

Lykke til

Jeg forklarte ham at jeg ikke så på dette som en lettvindt løsning, men at jeg ikke klarte å gå ned så mange kilo uten hjelp. Sa også at det var mest pga helsemessige årsaker jeg ønsket meg ned, pga fare for å få diabetes, hjerte og karsykdommer og belastningsskader. Har mye diabetes og hjerteproblem i familien, og er redd for å få det selv. Tror at om du har tenkt igjenom hva du skal si, og er saklig, skal det mye til for ikke å få prøve. Tror også det er lurt å forklare at du har prøvd på egenhånd, men trenger litt drahjelp. Om han ikke vil gi det de, får du spørre om det er noen medisinsk grrunn til at han ikke vil skrive de ut, eller om det bare er hans personlige mening at det er for lettvindt med tabeletter for å dempe matlysten?

Lykke til

Annonse

Lykke til i dag auro, håper du får resept av legen. Kan ikke tro at det skal bli noe problem. I så fall bytter du lege. Han første jeg var hos var som sagt litt negativ, men han jeg var med gangen etterpå, blunket ikke engang når han skulle forlenge resepten. Skrev ut for et helt år. I januar når jeg var hos enda en vikarlege for å øke styrken, fikk jeg til og med vite at hun hadde prøvd de selv :-) Fikk masse skryt av henne fordi jeg hadde klart å gå ned så mye.

Håper du skriver etterpå hvordan det har gått :-)

Ja da har jeg vært der, og det gikk vel som jeg fryktet. Snakket mye om kosthold og ernæring, og at en kan leve sunt og være frisk selv om en er stor. Nå skal jeg ta blodprøver og skrive kostholdsdagbok. Tabletter ble ikke nevnt med et ord en gang. Følte at om jeg spurte om det, så kom han til å låse seg totalt. Men skal tilbake den 29., og da skal jeg nevne det for han. Så får det bare briste eller bære. Får gjøre en god innsats nå, så han skjønner at jeg virkelig mener det. Hyggelig lege, men vil nok helst ha det gjort the hard way.

Du har ikke noen ekstra å selge meg da. He, he...

Gikk på samme måten med meg i går auro. Var også hos legen og spurte etter reductil, men han var veldig imot det. Han begrunnet det med at jeg kom til å gå opp igjen mer enn jeg hadde tatt av når jeg sluttet med tablettene.

Så nå har jeg begynt min egen slankekur til sommeren (atter en gang ;o) ). Tenkte jeg skulle prøve kromtabletter for å redusere søthug, har du prøvd det?

Godt det ikke bare er meg. Tror også min lege er veldig imot det. Men skal spørre neste gang. Føler vi har en god tone mellom oss, men han mener det kun duger med kosthold- og livstilsendring. Og selvfølgelig må det til for å beholde den nye vekta. Men i tillegg kunne jeg ha tenkt meg å prøve reductil for å dempe matlysten. Når jeg er i slankemodus tenker jeg mat/godteri 24 timer i døgnet. Blir liksom helt opphengt i det. Sånn er det ikke til vanlig. Er jo tross alt 20-25 kg som må bort for å komme under 25 i BMI.

Moamoa.

Jeg gikk på reductil for ca ett år siden, og gikk ned i overkant av 10 kilo før jeg sluttet på de. Gikk forsåvidt over til di gamle usunne matvanene igjen, og etter snart ett år så har jeg faktisk ikke gått opp noe i vekt!!!

Så det legen sa til deg er ikke nødvendigvis helt riktig altså.hehe

Har begynt på reductil igjen nå i håp om å få bort de resterende 15 kiloene som jeg vil ha bort.

Har merket at det er mange leger som er i mot å skrive ut reductil ol, men jeg kan ikke fatte å forstå hvorfor.

Man går jo ikke til legen å ber om hjelp hvis man ikke har prøvd alt annet.

Ifølge noen leger så skulle man jo tro at vi som kommer å ber om slik hjelp ikke gidder å slanke oss på "vanlig" måte. og de tenker ikke på at man kanskje har prøvd alt og sliter fryktelig med dette her.

Annonse

Arghh, kjenner jeg blir irritert på dine vegner nå altså. For en dustelege.

Hvorfor kan de ikke ta initiativet til at pasienter med vektproblem kan få prøve de hjelpemidler som finnes!?!?

Skulle gjerne ha gitt deg resepten på de jeg ikke bruker selv, men jeg har faktisk lovd de bort til datra til en venninde av meg. Hun er ung (17 år)og veldig overvektig, og tørr ikke gå til lege for å få resept. Så hun har faktisk(hysj-hysj) tatt over resten av de 10 mg tabelettene mine. Hun har faktisk gått ned 12 kg, og har endelig kommet seg inn i jeans :-)

Var veldig usikker når de spurte, pga bivirkninger ol og det med oppfølging av lege, men hun måler blodtrykket jevnlig hjemme og har ikke fått noen bivirkninger. Selv har jeg ikke fått oppfølging av lege, annet enn måling av blodtrykket første gang, og så når jeg byttet styrke 2 måneder etterpå. Min lege mente det ikke var behov for det, sålenge jeg følte med frisk og vekta gikk ned.

Du får bare stå på krava neste gang.

Nei var en ung nyutdannet dansk lege jeg var hos. Sikkert bedre med en som har erfaring fra det praktiske liv enn en som har fått lærdommen innprentet gjennom øra.

Han ville sende meg til en diettist (går ut i fra at det er det samme som ernæringsfysiolog). Jeg lurte i såfall på hva som skjer videre der, og det var at han kunne snakke med meg om kosthold og etc, men når man har slanket seg i ørten år så føler man seg ganske god på det feltet. Leser jo alt jeg kommer over om slanking.

Og det er jo heller ikke det at jeg ikke vet hva jeg BØR spise men at jeg trenger litt starthjelp og å få dempet søtbehovet mitt.

Han var også ganske så "fin" da han skulle måle min BMI, har selv målt den til 33,4. Han fikk meg både lenger enn jeg er og lettere enn jeg er og fikk en ny BMI på 30,8. Burde vel kanskje jublet over det da... ;o)

Prøver nå atter en gang på egenhånd :o(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...