Gå til innhold

Hva trenger man hjemme til fødsel??

Anbefalte innlegg

Vi vipper litt frem og tilbake om hjemmefødsel eller sykehus.

Har en fra før,til tider to og det ville vært greit å slippe å sette de bort når det setter i gang.

Samtidig har jeg sykhus skrekk så det holder og føler meg alt annet enn komfertabel med det.

blir fryktelig stressa bare jeg komer inn for døra der.

Men hva må vi gjøre/ha i stand for hjemmefødsel???

Kan noen komme med sin historie??

Fortsetter under...

Tror ikke det er spesielt mye du egentlig trenger for å ha hjemmefødsel. Jeg har snakket med jordmor om dette, og om det blir hjemmefødsel på oss, så holder hun det utstyret som er nødvendig for selve fødselen.

Jeg hadde tatt kontakt med en jordmor som kunne være aktuell for hjemmefødsel tidlig i svangerskapet, og sørget for å få i alle fall en del av kontrollene hos henne. Slik blir dere også godt kjente, og rammen rundt en hjemmefødsel blir trygg og god.

Og om du blir stressa av sykehus tror jeg hjemmefødsel absolutt er noe å tenke på. Stress vet man har negativ virkning på framdriften i en fødsel, og da ender det fort opp med mer intervensjon/komplikasjoner enn en hjemmefødsel i trygge omgivelser ville ha gjort.

Har ennå ikke født hjemme selv, så har ingen historie å dele :)

Vi skal til jordmor om halvannen uke og snakker med henne da.

Sambo er positiv han og men selfølgelig redd for komplikasjoner.

Det ligger jo liksom og murrer litt i bakhodet.

Skal sies jeg fødte på sykehuset sist og det gikk veldig fort og greit.

Skal jeg føde på sykehuset nå så føderjeg jo på splitter ny avdeling og det er kanskje positivt...men da blir det rett ut igjen så fort som ovehodet mulig.

Tenke...tenke...

• 4 måneder senere...

Litt nysgjerrig bare... Er selv ikke gravid engang ennå, men håper på snart... Hvis man "spjærer", syr jordmor da? Kanksje et veldig rart spørsmål, men faktisk noe jeg lurer på... Begynner å leke litt med tanken om hjemme fødsel når den tiden kommer...

• 4 uker senere...

Annonse

Jormødrene har ofte en liste over hva du trenger så spør henne.

Vi hadde det varmt i huset, rene håndklær og laken, boks til morkaka (isboks), nattkjole eller sykehuskjortler ( 2 stk), bleier eller store bind til deg selv, klyx, ibux, selvfølgelig helsetepper til babyen:)

Det var myye mer på den listen, men fikk ikke bruk for mer. Du som er flergangsfødende vet hva som best lindrer din smerte, for meg var det rygg massasje med slik knudrete rulle:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...