Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som skal føde på ABC-klinikken ved Ullevål? Er det noen som har erfaring derfra?

Jeg har termin 8 oktober, og fått plass på ABC. Ønsker å føde helt naturlig uten noe som helst medikamenter, kun vann og akupunktur. Men har hørt litt forskjellig om ABC...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137456938-abc-f%C3%B8deavd-ullev%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg skal føde på ABC for 3. gang i oktober, og har veldig gode opplevelser derfra. Jordmødrene der er utrolig flinke og dedikerte til det de holder på med. Jeg vet ikke hva du har hørt, men jeg har snappet opp at de kan være noe strenge mot slutten hvis man plutselig "ombestemmer seg" og vil ha medikamentell smertelindring likevel.... Man kan også føle seg litt overlatt til seg selv under barseloppholdet, men det gjelder nok på alle familierom. Men man får all den hjelp og oppfølging man ber om. Jeg syntes det var deilig å komme dit på første kontroll denne gang - trygt, og litt som å komme "hjem" - mine største opplevelser i livet har jeg jo hatt der:-) Vann og akupunktur har for øvrig vist seg å være veldig riktig smertelindring for meg. Er det din første fødsel?

Jeg skal føde mitt 3. barn der. Det blir andre fødsel på ABC, og sist var det som å være i fødehimmelen! Fødte i vann, og fikk litt akupunktur...og det var nok for meg. Jeg hadde litt dårlig erfaring med petidin fra første fødsel, så for meg handlet det mest om å ha litt av kontrollen selv, og jobbe med kroppen og ikke mot. Følte meg supertrygg hele tiden! Men vondt er det jo uansett!!! ;D

Annonse

• 2 uker senere...

Hei! Har en venninne som fødte der og det gikk dessverre ikke helt bra. Noe gikk galt under fødselen - uten at det var noen kjent risiko ved svangerskapet. Sånn er det med fødsler. Man vet aldri helt hva som vil skje. Minuttene som gikk fra jordmor hørte forsterlyden ble dårlig til barnet var tatt ut med keisersnitt på den "vanlige" avdelingen hadde fosteret ikke surstoff - og fikk store hjerneskader. Skadene kunne trolig blitt mye mindre hvis det hadde tatt litt kortere tid.

Selv har jeg født på vanlig fødeavdeling. Jeg har valgt å ikke bruke smertestilende, men syntes ikke det gjorde noe at muligheten var der. Ved hjelp av kontinuerlig overvåkning av fosterlyden har jordmor kunnet følge godt med. Barnet fikk fallende fosterlyd og ble hjulpet ut med vakuum. Da han kom ut var han livløs, men en barnelege stod klar og fikk liv i ham etter kort tid. Jeg hadde kanskje (!) ikke hatt ham i dag hvis jeg ikke hadde født på ABC.

For meg føles det sikrest å føde på vanlig avdeling. Man kan ha kontinuerlig overvåkning av fosterets hjerteslag og all ekspertise er i nærheten. Og det er faktisk helt frivillig om du vil bruke noe smertestillende i det hele tatt. Hvis du ønsker det kan du evt be om akupunktur, badekar, varm dusj eller lystgass. Vanlige fødeavdelinger har ikke bare petidin og epidural.

Sett deg godt inn i hva det innebærer å føde på de ulike avdelingstypene før du gjør ditt valg. Jeg ønsker deg lykke til i alle fall!

Jeg vil gjerne minne om at ABC ligger plassert rett over gangen for vanlig fødeavd. på Ullevål. Og at jordmødrene følger vanlige prosedyrer for å sjekke at alt er bra med barnet. Oppdager man noe galt eller det oppstår komplikasjoner eller man av andre grunner ikke "holder ut" er man på vanlig fødeavd. på null komma svisj. Jeg ville kanskje vært betenkt i forhold til det du sier på steder som fødeloftet, hvor avstanden til medisinsk ekspertise er større.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...