Gå til innhold

Hva slags smertelindring skal dere bruke da jenter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

fant ut igår at det ikke alltid er mulig å bestemme seg for på forhånd...

men i trondheim er det ihvertfall alle tilbud på alle fødestuer...

jeg rakk bare såvidt litt lystgass og en liten epidural...

Synes det er litt vanskelig å ta stilling til ettersom jeg ikke aner hvordan en fødsel kjennes.. Men tenkte å begynne med nåler, det skal vel være ganske harmløst. Vil helst være mest mulig "med" hele veien, så i utgangspunktet vil jeg ikke ha epidural. Men det kan jo bli en vanskelig fødsel, og da tar jeg vel i mot det som er å få..

Annonse

jeg skal la det gå naturen sin gang. men blir det for tøft og de anbefaler at jeg burde ta litt for lille klumpen sin del gjør jeg så klart det. smaerten er noe sterk men den går fort over har jeg hørt. jeg gleder meg til fødslen jeg ;)

må bare si noe her,,,fødte i februar.

jeg tok d som d kom. hadde frykteli vondt da riene overlappet hverandre å jeg ikke fikk pauser, jeg fikk både akupunktur, lystgass og epidural. å var "med" hele veien...husker alt.

epiduralen funket perfekt på meg sa jordmoren. kjente hele kroppen kjente riene å kjente når jeg skulle presse og ikke. den tok vekk "toppene" på riene å d er det den skal.

jeg hadde ikke noen planer om hav jeg skulle ta og ikke!!!

ingen vet åssen d blir selvom en har født før eller ikke...

Har ikke planlagt noe bestemt, men jeg vet at hvis det blir veldig vondt, så vil jeg ha epidural. Jeg fikk det sist, og det funket helt perfekt. Fikk epidural da jeg hadde 4 cm åpning, og det var bare helt nydelig. På forhånd hadde jeg sagt til meg selv at jeg skulle prøve å føde uten smertestillende, for jeg trodde at jeg hadde høy smerteterskel, men kunne jo ikke vite hvor forferdelig vondt det var!! Jeg ser ikke noe negativt i å ta epidural, jeg følte at jeg var "med" men det gjorde bare ikke så vondt som det gjorde før jeg fikk den. Da pressriene kom var det ingne problem å presse med epidural, han var ute på 10 min. En annen god ting med epidural er at man merker ikke om man sprekker eller må klippes. Jeg sprakk masse, men merket det ikke engang!

Men selvfølgelig, det er nok ikke alle som opplever smertestillinde likt, det som funker for noen funker ikke for andre!

Annonse

Det tar jeg akkurat som det kommer.. En vet jo ikke på forhånd hvordan fødselen kommer til å bli, så greit å ha det "åpent"... Men lystgass skal jeg ha iallefall , hehe.. Den har jeg gått å gledd meg på lenge nå:) ...

Ahhh..

Disse hormonene... nå kjenner jeg at jeg blir provosert igjen... Kan ikke noe for det. Skal ingen ting til om dagen heller da...

Ser flere her som skriver at det kan man jo ikke bestemme seg for før man er i fødsel, for man vet jo ikke hvordan fødselen blir og må jobbe med kroppen og bla bla...

Svada!

Jobbe med kroppen gjør man jo både med og uten smertelindring! Og personalet er ikke inne hos deg hele tiden, det avhenger helt av hvor mange fødsler som er samtidig med din.

Vel, jeg har gjort dette to ganger før, og vet at vondt er det åkke som! Det er det eneste som er helt sikkert. Det er bare et spørsmål om hvor vondt det skal være..

Og da synes jeg det er klokt på forhånd å ha tatt stilling til hvorvidt man ønsker smertelindring eller ikke, evt hvilken type smertelindring som kan være aktuelt. Ikke minst fordi eks. epidural krever en lege tilstede og noe mer planlegging å sånn, men også for å være mer forberedt på det som venter en...

Det betyr likevel selvsagt ikke at man ikke kan endre mening underveis.. Sikkert mange som ikke ønsker epidural, men som underveis mer enn gjerne takker ja til det.. eller andre som på forhånd ønsker smertelinding og som likevel ikke behøver det når fødselen er i gang...

Puhhh... innleggene var sikkert ikke ment "besserwisserete", men jeg fikk iallefall blåst av meg litt og føler meg myyye bedre :o)

Må bare si meg enig med snuppelura_jente 3 litt lenger oppe her. Selv om jeg er førstegangs og ikke har erfaring må jeg si at jeg tror det er kjempeviktig å tenke gjennom på forhånd hva man vil!

Med en "jeg tar det som jeg kommer"-holdning tror jeg lett man blir overmannet av smerten. Hvis man derimot har bestemt seg for å prøve naturlig fødel tror jeg det er viktig å forberede seg på hvordan man skal takle smerten, f.eks. ved å øve på avslappings- og "distraksjonsteknikker" som f.eks. pusting, visualisering, bruk av mantra etc. Og også tenke gjennom om man vil bruke badekar, dusj, musikk, aromaterapi, akupunktur osv.

Det er selvsagt ikke noe galt ieller feigt å ta imot lystgass eller epidural, men igjen tror jeg det er viktig å ha gjort seg opp en mening før fødselen er i gang, samt å vite hva de forskjellige stoffene gjør med kroppen din og ungens.

Uansett hva man bestemmer seg for er det også viktig å ha et åpent sinn, ting kan skje underveis som gjør at din plan ikke kan følges til punkt og prikke.

Jeg har siktet inn naturlig fødsel med badekar, akupunktur og lamazemetoden. Men er førstegangs og aner jo ikke hva jeg går til. Drøyer det og rekker og smertene klarer å ta overtaket takker jeg nok gledelig ja til epidural.

Men skal på ABC på Ullevål og har i utgangspunktet kun naturlig i tankene.. Ikke noe annen smertelindring der. Enig i at det er vanskelig å avgjøre i forkant men man burde absolutt gjøre seg opp meninger og evnt skrive de i sitt ønskebrev. Mye sitter jo i topplokket så man har nok en klar fordel ved å visualisere seg igjennom hvordan man tenker det kan bli med sterke smerter over lang tid...

Men aiiii som jeg gleder meg!!!! Å få min egen lille baby klarer jeg overhodet ikke å forstå, vet bare at jeg kommer til å bli kjempeoverrasket over det hele..

:)

Det handler vel først og fremst om å kunne forberede seg på hvilken smertelindring som er tilgjengelig på det aktuelle sykehuset. Men hvis en planlegger for mye, kan en fort bli opphengt i det som en har sett for seg, i stedet for å ta fødselen som den kommer...

Men det er ikke slik at alle de som klarer seg uten smertelindring er superkvinner. Vi er alle forskjellige, ikke minst fysisk. Noen har raske fødsler og kan bedre holde ut når det står på, mens andre har lange latensfaser, så når pressriene kommer har de rett og slett ikke mer krefter igjen... Da er nok epidural god å ha!

Jeg blir nok mer stresset av den "konkurransen" som er ute og går... Hvem som er supre nok til å klare seg uten smertelindring. Da tror jeg de først og fremst kan takke sin fysiske natur, ikke bare hva de tåler av smerte.

Tar det som det kommer, er ganske redd for fødselen, men det er mest smertene, men det må eg jo gjønnom uansett :) Men lystgass skal jeg ha, er usikker på epudural, sian eg har en stor tattoo på ryggen, men det får legen se på. så lenge at alt går bra med bejbien, og at det ikke skjer nå gæle, så tar eg det som eg får.. eg an jo ikke kordan det kommer tel å bi, så det bi jo spennanes:)

Hadde både lystgass, epidural og steriltvannspaplar med dei to andre, og sjølv om eg ikkje har direkte bestemt meg for å køyre reprise, så vil eg nok ta imot alt dette om det blit like ille som sist.

Innstillinga mi ved dei to andre fødslane har vore: prøve så lenge som råd utan - men ikkje sjå det som noko nederlag om eg må ta imot feks epidural.

Trur det er viktig å ikkje vere for bestemt på førehand, er så trasig å sli skuffa over seg sjølv midt oppi alt!

Eg hadde lang opningstid på begge fødslane, men når epiduralen vart satt, gjekk det mykje fortare. Kanskje fordi eg ikkje stritta så mykje imot lengre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...