Gå til innhold

Noen tanker om veldig populære navn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser flere steder her at folk skriver "tenk det godt om før du velger det navnet, for det er veldig populært" eller "det navnet er jeg så lei for annenhver baby heter det for tiden", og klarer ikke annet enn å tenke litt rundt det.

Vi velger vår baby nr 3. Med de to første så var jeg ikke noe særlig på nett, og var ikke inne på noen babyforum, så jeg hadde ingen oversikt over hvilke navn som var populært på landsbasis. Vi valgte navn ut fra hva vi likte, med nr 1 visste vi ikke om noen som het det samme, med nr 2 så visste jeg at en tidligere kollega hadde en sønn på 8 med samme navn, men det var det. Nå i ettertid så ser jeg jo at min første har et navn som er på 6.plass det året han er født, og nr 2 har et navn som er på 8.plass det året han ble født. Eldsten går i en barnehage med ca 100 andre barn, der er det en til med samme navn. Han skal starte på skole nå, de er ca 70 førsteklassinger, men ingen på samme trinn har samme navn som han (satt og lyttet etter det på innskrivingen :) )

Nr 2 går i samme barnehage, ingen har samme navn.

Vi bor sentralt i en by på østlandet.

Grunnen til at jeg har tenkt mye på dette nå er fordi vi har valgt navnet Lukas til nr 3. Vi kjenner ingen som heter Lukas, og var veldig fornøyd med det navnet, helt til jeg nå har sittet og lest masse her inne, og ser at alle advarer mot å bruke det navnet, fordi det visstnok blir brukt masse for tiden. Og jeg kjenner jo som mor at jeg ikke ønsker at folk skal tenke "å gud, det navnet er jeg lei" når jeg forteller hva barnet heter. Leste vel et sted at Lukas lå på 5.plass på listen, så kanskje vil vi ikke være mer plaget av at alle heter Lukas, som vi er av navnene til våre to andre gutter?

Hva tenker dere om det? Bør man unngå disse topp-ti navnene, eller er det ikke noe man blir plaget av i hverdagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(fint hvis noen hadde giddet å lagt ut dette for meg på skravlekroken, kunne tenkt meg å høre manges meninger om det)

Skrevet

Det viktigste må jo være at vi selv liker navnet. Men jeg må si meg enig med deg. Vi hadde så og si valgt et nydelig navn, men plutselig er det i rakettfart opp på listen. Spesielt på Østlandet.

Skulle aldri sett på de listene.. Men nå er jeg nærmest blitt helt manisk på dem.Uff..

Skrevet

Jeg synes folk overdriver dette, for som du sier, selv om navnene ligger høyt på listen, så er det jo spredd utover mange folk. Du kan se på SSB hvor mange pr. 1000 som heter det, og da er det ikke så ille. Jeg synes det er viktigere at barnet har et navn som folk kjenner til enn at man skal være så utrolig kreativ for å få skryt selv som foreldre. Men det er min mening, og andre mener sikkert noe annet. Jeg mener også at disse navnene er populære fordi mange synes de er fine, og det er jo positivt. Lukas er forresten veldig fint!

Skrevet

Vel, jeg var på loppemarked i helgen (Oslo) - og moret meg med å lese på navneskiltene som hang over knaggene i gangene. Der så jeg bl.a. at mange navn gikk igjen, og det stod typisk Henrik Nilsen, Henrik Olsen (var mange Henriker av en eller annen grunn) - tenkte da at Henrik skal han i alle fall ikke hete... Uansett - tror det med navn er litt tilfeldig. Personlig gikk jeg i en klasse med 15 elever på barne- og ungdomskolen - der gikk det 2 Kristin og 3 Kristian. På vgs. opplevde jeg at det var mange på mitt trinn som het Lene, Marianne og Kristine - tenkte det måtte være litt kjedelig og hele tiden være "store Marianne" og "blonde Lene", eller bli omtalt som "Solheim" i stedet for "Kristine"... Om det var noen stor krise er en annen side av saken, tror det var værre for de som het "Borgar" og "Doris" og som støtt og stadig fikk kommentarer på navnet sitt... Det er noe med den gyldne middelvei tenker jeg - finne noe som er litt sjeldent, men samtidig ikke sært!

Skrevet

Jeg må ha vokst opp i ei veldig kreativ bygd, for det var mange originale navn og ingen ble ertet for det.

Selv gav jeg dattera mi et navn som jeg nesten ikke hadde hørt før, men etter et par år ligger det plutselig høyt oppe på listene.

Lukas er spesielt, sammen med f.eks. Noah, på den måten at det nesten ikke har vært brukt i Norge før, derfor blir det veldig synlig som poppisnavn. Kan ikke unnskylde seg med oppkalling.

Hvis det betyr noe at barnet ditt får ha navnet sitt noenlunde for seg selv, er det klart tryggest å finne et annet navn enn Lukas.

Jeg jobbet en gang sammen med to andre som het det samme som meg, selv om navnet aldri har vært veldig pop. Syns ikke det var spesielt morsomt.

Skrevet

om man bør ligge unna popis-listene eller ikke avhenger jo av i hvilken grad du syns det er greit at barna dine har et popisnavn eller ikke. hvis det ikke bekymrer deg overhodet finnes det jo ingen grunn for å ligge unna slike navn. det er nok overhodet ikke noe problem for et barn å ha et popis navn.

jeg for min del syns typiske 80-tallsnavn er utrolig kjedelig. har alltid syns det. har alltid syns at et pent navn som i tillegg er veldig skjeldent, nettopp av den grunn blir enda penere. jeg tenker at når jeg syns de typiske 80-talls navna som anders, espen, fredrik, lars, henrik osv er så kjedelig, vil de navna som nå er veldig popis bli like dørgende kjedelige om bare noen få år. klart det er fine navn, men når mange får slike navn i en kort periode, vil de etter en tid få en "bismak av 2000".

nettop på grunn av at mange vil ha litt spesielle navn på barna sine ser vi en trend i at ferre og ferre veger popis navn. når anne lå på toppen av lista, lå det der i 20 år, og det var mange flere som fikk navnet anne da, enn hvor mange som fikk navnet emma når det lå på topp. dermed blir navnet kanskje ikke like kjedelig når det er popis nå om dagen, enn det det gjorde for 40-50 år siden.

der har dere i alle fall mine tanker om populære navn :)

Skrevet

Jeg kjenner 3 småttiser som heter Lukas som er under 1 år, og nå vet jeg om ei som får en Lucas om noen få måneder. Med andre ord, et navn jeg begynner å bli ganske lei av. Synes også det er litt for bibelsk, men det er kanskje meg.

Har selv et navn som mange andre har, og jeg synes det er litt irriterende til tider. Selv om du ikke kjenner noen som heter Lukas nå, vil du garantert møte noen i bhg osv videre. Men, hva dere velger, er opp til dere.

Personlig ville jeg styrt unna Lukas nå.

Skrevet

Jeg lurer på om poppisnavnene varierer etter som hvor du bor. Det virker som mange av navnene som dere snakker om er så mye brukt ikke er så mye brukt der hvor jeg bor...

Jeg tror kanskje at topplistene er forskjellige etter som om du bor i Oslo, Finmark eller i Trondheim...

Skrevet

Enig med noninona. Det kan jo være verdt å se på SSB sine sider, her viser de hva som er populært hvor osv. Hvis dette er viktig for dere....

Skrevet

Problemet med poppis navnene er jo at det er navn som få har fra før av!

Dette er jo et sosiologisk emne som det faktisk har blitt forsket mye på, og gangen er som følger: en kjent person eller de som har høyt rangerte jobber i samfunnet er ofte ute og tørr å finne litt originale navn. Her finnes det tusenvis av eksempler og det starter som regel i hovedstaden, da helt på vest og sprer seg utover i byen og utover i landet.

Du kan følge et navn via spredning på ssb sine statistikker. Jeg kan bare gi noen eksemler: Ole Gunnar Solskjær ga sin sønn navnet Noah for mange år siden, startet en trend og nå er det nådd navnetoppen. Andre navn som får stigende kurve er ALLTID navnene som de kongelige gir: Leah, Ingrid, Alexsandra, Magnus og faktisk også nå syntes flere og flere av Sverre er et fint navn. Ikke på grunn av de kongelig altså, det bare er sånn....nei, det er ikke bare tilfeldig. Andre eksepler: Kristian Kjelling og datteren Vida, skiskytter dronningen Poiree sin Emma, Jan Fredrik Karsens datter Felicia og mange andre eksempler av kjendiser som stiller opp i bla Se & hør med barna sine.

Det kan ta en stund før det blir et ordentlig poppis navn, men de gjør de kjente. Tidligere var det ofte leger og advokater som ga barna sine "nye navn". Det var feks på Oslo Vest at trenden med C - navn på jenter startet på slutten av 70-tallet.

Jeg vil ikke at mitt barn skal ha samme navn som de kongelige eller en kjendis. For meg personlig syntes jeg det blir litt drøyt. Problemet er jo at mange her inne, pløyer navnelister for å finne de navnene som færrest har (mellom 10-500 på landsbasis) og trekker disse frem - og hva skjer da? De blir poppis etter kort tid. Jeg kan bare nevne Linnea, Leah, Philippa, Phillip, Iben osv. Vi hermer også etter Svenskene og ligger et par år etter de på navnestatistikken. Finn et topp 20 navn der i dag, så vet du at du har poppis navn om få år.

Jeg skal prøve med min og finne den gyldene middelvei: et navn som betyr mye for meg, som ikke ligger på navnetoppen, ikke for spesielt og "hjemmesnekret", men alikevel et all-right navn jeg kan stå for hele livet ut - ikke bare i dag.

Skrevet

Sjekket bare for moro skyld Sverre: 41 stk i 2005, og fordobling til 98 stk i 2007. Hmmm merkelig.... ;-)

Skrevet

Popisnavn er et morsomt fenomen. Mange folk snakker om at de vil gi barna et sjeldent navn, men hva er det som bestemmer om navnet er sjeldent eller ikke? Det er f.eks 6249 stk som heter Jenny i Norge, men det er nesten ikke brukt de siste 20 åra og folk vil derfor kalle det sjeldent eller koselig oppkalling. Matilda derimot er det kun 88 stk som heter, men enkelte vil kalle det popis. Andre navn som Leah, Noah osv blir også kalt popis selv om det ikke er mange i Norge som heter det. Det vil alltid være navn som er populære for tiden, men syns det er ok at folk bruker de, det er naturlig. Selv om det ikke var andre i min klasse som het det samme som meg var det ingen som syns navnet var rart. det var "normalt" på den tiden. Vi la heller merke til unger som het gammelnavn som Møyfrid, Helga, Olaug, Olga, Petra osv. Selv om dette var navn vi hadde hørt om før klarte vi ikke helt å se dem for oss på folk på vår egen alder. Unger som får såkalte popisnavn i dag vil aldri bli mobba for navnet sitt for det vil bli sett på som et normalt navn for deres alder.

Skrevet

Man kan vel aldri sikre seg helt mot at mange andre velger det samme navnet(med mindre man velger noe kjempesært da), for man kan jo ikke forutse hva som blir poppisnavn...!?

F.eks. Thea..Jeg hadde ALDRI valgt det navnet nå, men hadde jeg fått unge for 6-7-8 år siden, hadde saken vært en helt annen. Det er f.eks ikke mange jenter fra 16-17 år og oppover som heter Thea..;) Men de siste årene har veldig mange valgt dette navnet..og brått så var det poppis-navn!;)

Skrevet

jo du kan foktisk forutse til en viss grad: se på hva kjendiser og samfunnstopper kaller barna sine, og se til navnestatistikken i Sverige :-)

Skrevet

Når man velger et navn som man vet er mye brukt, så er man på en måte forberedt på at det fort kan være flere unger i klassen, på skolen og i barnehagen som heter det samme. Men selv om man velger et navn som er lite brukt kan man risikere det samme, og da føles det faktisk litt irriterende! Det har jeg opplevd...

Så velg det navnet du liker best!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...