Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere alle insulinresistens? Syntes jeg leste at ikke alle er det??Men evt hvorfor tar dere det da? Hva hjelper det mot?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed av gynekologen at jeg skulle ta metformin fordi at det kunne hjelpe på at jeg fikk regel messig mens (som jeg også fikk), det kunne hjelpe på at jeg fikk eggløsning, det kunne hjelpe på at jeg gikk ned i vekt og det kunne gjøre meg lettere gravid (som jeg nå har blitt)...

:)

Skrevet

Takk for svar:) Men er du insulin resistent? Vet du om metformin kan hjelpe om man ikke er insulinresistens?

Skrevet

nei har ikke insulinresistens..

Fikk det for å få en stabil syklus - og har fått det...

og for at det skulle hjelpe på a bli gravid - men det er jeg ikke blitt:(

Skrevet

nei, legen sa ingen ting om at jeg er det.. sa bare at det skulle hjelpe på å få eggløsning og en stabil syklus:)

Skrevet

Hei!

Fikk samme beskjed av gyn som Bella gravid.

Men denne gangen sa en annen gyn at det var ikke for å få mensen tilbake at jeg skulle gå på det, men for å få opp kvaliteten på eggene mine før Pergo-kur.. :s

Da jeg tok blodprøvene sa sykepleieren at sukkerprøven min var fin.. Men har ikke fått vite noe av gyn om jeg har insulinresistens..

-BAcer

Skrevet

hm.. det kan hende ja.. men kom ikke så langt at jeg begynnte på noe pergo-kur jeg da.. ble gravid før den tid;) så det funket faktisk med kun metformin for min del=) men har heller ikke hørt noe om noe insulinresistens.. jeg er i tilegg med på pregmet-studiet jeg da, så jeg må ta noe sånn sukkerbelastning 3 ganger i løpet av svangerskapet for å se om jeg holder på å utvilke svangerskaps diabetes, men prøvene har HELDIGVIS vært bra=)

Jeg får bare si lykke til=)

Skrevet

Jeg spurte nemlig gynekologen min om jeg kunne begynne med metformin, han tittet i journalen min og sa at jeg ikke er insulin resistent og at det da ikke ville være godt for noe.. Syns det er litt rart han kan si det, siden det funker fint på dere som også ikke er insulin resistente..

Skrevet

Jeg har ikke insulinresistens og har gått på metformin. Fikk det da dobbel pergokur ikke virket. Fikk ikke el av meg selv, men etter å ha gått litt på metformin fikk jeg el og mens hver mnd. Ble gravid etter 6-7 mnd.

Var hos legen idag. Snakket om pco og metformin, og han fortalte om at det økte metabolismen i leveren, som igjen kunne gi el.

Hvis du søker litt på nettet vil du finne forskningsresultater som viser at metformin øker sjansen for el og minsker sjansen for SA -også for insulinresistente. Og hører han ikke etter det, så bytt lege! Det er nå mitt råd ;-) Lykke til!!

Skrevet

Jeg vil også ha metformin!! Virker jo som et vidundermiddel!! Legen som sa jeg ikke skulle ha det er en spesialist på Rikshospitalet, regner med at han har peiling på det han driver med, men kan jo hende han forandrer mening etterhvert.. Jeg var på lap for ca 1 uke siden og fikk beskjed om å prøve i normalt i 3 mnd, og hvis ingenting skjedde skulle jeg begynne på pergo igjen i ca halvt år før vi evt begynner med prøverør. Men pergo virket jo ikke på meg før, så hvorfor skulle det være noe annerledes nå?? Derfor jeg vil ha metformin i tillegg! Jeg har nemlig kjøpt metformin på nettet( vet mange er i mot det, men var desperat, vil jo prøve alt!) Men tørr nå ikke å ta det uten at legen sier det er OK.. Er jo redd for å gjøre ting verre...Men vil jo så gjerne bli gravid!

Skrevet

Hm... Nå skjønner jeg lite...

Du har PCOS, til og med hatt lap, men får ikke metformin av legen?

Merkelig...

Når man har PCOS er man som regel insulinresistent, har du blitt testet ang dette?

Jeg ville ikke tatt medisiner som man kjøper på internett, og som man ikke har fått resept på tidligere.

Så jeg ville heller byttet lege, hvis jeg var deg :) Bestill time hos en gyn, som vet hva det dreier seg om.

Skrevet

Hei!

Jeg har vært å testet, glucosebelastning trur jeg så pent at det heter, og de fant ut at jeg ikke har insulinresistens. Syns også det er rart at jeg ikke får metformin, også med tanke på at det kan forhindre SA og føre til regelmessig syklus.. Er jo mange som ikke er insuliresistente som får metformin, og det hjelper dem jo masse!

Trur nok ikke jeg kan bytte lege, har blitt henvist til Rikshospitalet til Kvinneklinikken der, og må vel ta til takke med legen man får der:) De er jo spesialister..Kan nok ikke bytte de ut som man kan gjøre med fastlegen.

Skrevet

Så, hvis man er gravid og ikke er insulinresistent, kan man få Metformin?

Er det noen som kan forklare hvorfor det hjelper? Hehe...

Min stefar gikk på Metformin, da han har diabetes type 2. Men pga kosthold og vekttap går han ikke på dette lenger.

Mitt poeng. Er det så lurt å gå på medisiner som personer med diabetes 2 går på, når kroppen egentlig ikke "trenger" det?

Høres ut som tukling med naturen, spør du meg :)

Skrevet

For å spørre deg om noe, momaja... Hvor kjøpte du metformin på nettet? De har det ikke på LillePille, som jeg har fått med meg... :)

Er KJEMPE interessert i å vite.

Har tidligere gått på metformin, men da jeg har gått tilstrekkelig ned i vekt får jeg ikke dette fra legen min lenger. Har PCO.

Prøver derimot å bli gravid med min kjære nå, og eggløsningene min er helt på bærtur (noe de ikke var når jeg gikk på metformin).

Så... Selv om mange er imot dette, så vil jeg veldig gjerne vite hvor du kjøpte det :)

På forhånd takk

T

Skrevet

Dette er en avsporing, men en god historie!

Jeg begynte med metformin for 2,5 år siden, etter at min svært kompetene gynekolog ikke kunne svare på alle mine pcos spørsmål og henviste meg til tom tanbo på rikshospitalet. Dette fordi jeg begynte og få panikk med tanke på og ikke kunne få barn, var singel, over 30 og med pcos!

Jeg ble testet, var ikke insulinresistent men fikk metformin. Tok bare 1-2 pr dag fordi magen ble litt rar av 3.

I samme periode begynte jeg og trene en del, både step/styrke og en del yoga. Gikk ned i vekt og fikk mer regelmessig syklus.

Så til den gode historien. For 2 år siden hadde jeg et "uhell" med en gammel flamme, han ville absolutt ikke ha barn så jeg tok en angrepille.

Etter noen uker tenkte jeg at her er det noe som ikke stemmer, og tenkte at den rare pco kroppen min gikk allens igjen.

Etter enda noen uker tok jeg en graviditetstest bare for og utelukke det, for det kunne jo ikke være mulig!! Positiv!!! Gikk i sjokk til gynekolog og fikk se et bitte lite hjerte på skjermen.

Hadde et superfint svangerskap, og en lett fødsel. Er fortsatt singel, men mamma til en fantastisk liten mirakelgutt på 15 mnd.

Skal spørre legen min om og få metformin igjen nå rett og slett fordi det føltes som om kroppen min kom i balanse. Synes også at jeg fikk det bedre psykisk, ble mere jevn i humøret. Har og stor tro på at dynamisk yoga i samme periode satte saker og ting i sving i min kropp.

Lykke til alle PCOs damer :-)

Skrevet

Metformin heter glucopage eller noe slikt på lillepille

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg kjøpte det på lille pille. Men der går det under navnet Glupochage eller noe lignende. Søkte etter det på nettet og det er det samme middelet.

• 4 uker senere...
Skrevet

Interessant tråd dette.. :) Hva er symptomene på insulinresistens?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...