1 gutt nov-08+2 små august-11 Skrevet 13. april 2008 #1 Skrevet 13. april 2008 hei. er en jente på 21 år som har vært i barnevernet i mange år til jeg ble 16. jeg ble seksuelt misbrukt som 10 åring og etter det begynte jeg å bruke stoff! jeg har så og si tatt alt jeg har kommet over! Problemet mitt nå er at jeg har vært arbeidsledig og gått på sosialen. Jeg fant ut at jeg var gravid og fortalte sosialen om dette, men skulle ut i arbeid 1 mnd etter. Jeg sluttet å bruke stoff da jeg var 14 år. Jeg fikk beskjed av sosialen om at de vil ha en urinprøve av meg(går ikke på sosialen lenger) slik at de kan vise barnevernet at jeg er rusfri. Dette måtte jeg si ifra til min lege slik at han skulle ta en test. Problemet er at det er mange år siden jeg har sluttet og føler meg helt trykket ned da de ber meg om å ta en urinprøve. Jeg tør rett og slett ikke å spør legen min om dette da jeg vet at han vil stemple meg som en narkoman! Jeg er redd for at hvis jeg ikke gjør dette så vil barnevernet stå på døra mi!!!! Noen som har vært borti noe lignende?!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Men hvorfor ber sosialkontoret deg om å avlegge urinprøve hvis du ikke er uten rusproblemer nå? Barnevernet har forresten ingen autoritet til å tvinge noen til å avlegge urinprøve. Dette er et tilbud de har til de som føler det betryggende at noen følger opp. Det er bare politiet som har den slags autoritet. Jeg kan ikke se at sosialkontoret har noe med dette i forhold til graviditeten sin. Helt usaklig av dem, spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 er jo bare å ta den urinprøven. leger er proffesjonelle, de gjør det pasienten ber dem om. etter urinprøven er tatt har legen en ny pasient. så drar hab hjem og lever sitt liv, uten å tenke på at du tok en urinprøve..
Anonym bruker Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Hvis du ikke har lyst til å involvere din fastlege i dette (noe jeg forstår svært godt), så kan du kontakte en helsesøster et sted - uavhengig av fastlege - og levere en urinprøve der. Viser du at du samarbeider med barnevernet fra første stund vil du bidra til å opprette tillit, noe som vil gavne deg fremover. Finner du ikke en helsesøster et sted, kanskje du kan kontakte NAV og be om å få snakke med en ruskonsulent der + be om en veiledningstime. Spør vedkommende om hjelp til å avlegge urinprøve uten at din fastlege vet det - forklar hvorfor du ikke vil at han/hun skal få vite det, så er jeg sikker på de vil forstå. Håper dette kan hjelpe deg. Det er supert at du har kuttet ut rusen. Stå på videre kjære deg!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2008 #5 Skrevet 10. mai 2008 Du må ta urin prøven, for å si det sånn er du heldig om du slipper unna med den ene. feil valg vi har tatt i tidlig ungdomms tid vil følge oss resten av livet..... Selv har jeg et barn og vente den neste. har full jobb,egen leill og et godt liv. jeg rusa meg da jeg oppdaget jeg var gravid med min første, søkte hjelp og behandling, og fikk selvsagt det. Nå 5 år seinere er jeg fortsatt rusfri men leverer fortsatt urin prøver dog ikke like ofte som før.... Det jeg sjnes har vært verst er at min fortid også følger min herlige datter. Barnevernet har jeg bare gode erfaringer med fordi om jeg kansje ble dømt litt før de såg meg for den jeg er. Faktiskt har de stillt opp for meg når bhg til min datter har gått for langt. Har kontakt m de kun en gang i året men de stiller opp for meg om jeg ber dem om hjelp i forhold til fordommer rundt min datter. Å nekte ta urin prøve vil bare føre til mistenksommhet og bekymrings varsel til barnevernet... har du ingen ting å skjule har du heller ingenting å frykte.... Ta kontakt med helse stasjonen for up om du ikke klarer gå til legen. dette ordne seg
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2008 #6 Skrevet 18. mai 2008 Fornuftig svar:-) Gjør det som er best for deg selv og barnet du bærer. Merkelig at noen mennesker er så utrolig paranoide her.. Husk at Barnevernet er pliktig til å sikre best mulig oppvekstvilkår for barnet ditt. Det medfører desverre noen ganger at noen mennesker (som deg) må sjekkes selv om det ikke egentlig er behov for det. Som vi alle vet er det barn som har foreldre som er rusmisbrukere, og det er viktig at dette oppdages slik at de barna kan få hjelp og støtte. Det blir litt som promillekontroll i trafikken..
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 de har lov til og kreve urinprøve av deg så lenge du har et barn i magen...vet det på grunn av det samme sa dem til meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå