Gå til innhold

Hvor lenge skal man koke smokken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder det med 2-3 minutter. Går det bra om man koker vann i vannkokeren og lar smokken ligge i en skål med det vannet?

Fortsetter under...

Skrevet

Står på pakken at man skal ha smokken i kokende vann i 5-10 min for å sterilisere.

Skrevet

Smokken skal koke i 5-10 minutter. Den kokes ikke ved at du legger den i en skål med varmt vann

Skrevet

hei..har alltid puttet flasker og smukken i kjele med kalt vann og latt det koke opp...så har jeg ikke latt det koke mer enn 1 minutt når det først koker....han er snart 7 mnd så nå har jeg sluttet å koke...(putter bare i oppvask maskin og det er SÅ mye lettere nå!).. tror at når det står skrevet i bøker o.l at det må kokei 5 -10 min eller mer, så har de nok tatt i litt for å være på den helt helt sikre siden....men strengt talt er det ingen vits å la det koke så lenge!...men jeg anbefaler nok å koke det litt iallefall og ikke bare legge det i varmt vann.

Lykke til med koking :)

Skrevet

"tjukka"..

Du er helt på jordet!

For at noe skal bli sterilisert SKAL det koke minst 5 min! Himmel og hav..

Er jo livsfarlig med folk som deg som bare slenger ut sånne ting og ikke har peiling. En ting er hva du gjør selv med din egen unge, men ikke lær andre opp til sånt tull da..

Skrevet

Vanlige kosesmokker skal kokes i 5 minutt før den tas i bruk første gang. Deretter skal det være nok å skylle de godt i kaldt vann, og deretter koke dem i 1 minutt - hver dag.

Dem smokkene til flaska - som brukes til mme, og evt vanlig melk, bør vaskes i varmt vann, og såpe, og deretter kokes 5 minutt.

Dette pga de farlige bakteriene fra gammel melk.

Dette har iallefall jeg fått lære på helsestasjonen :)

Annonse

Skrevet

hei igjen hysteriske kvinne!...syns litt synd på deg hvis du er like hysterisk når det gjelder alt du foretar deg med barnet ditt...er du første gangs fødende?

Jeg vasker jo alt grundig før det kokes...og min helsesøster sa at det holder med at det koker bare litt så lenge det er vasket godt først!...min mamma har dessuten født 5 barn og gjort på samme måte og vi har aldri hatt noen magebetennelse eller lignende!!!!...barn må dessuten også venne seg til bakterier etter hvert.......det er viktig for å kunne bygge opp et godt immunforsvar!...koker du også alle leker barnet ditt putter i munn og smatter på....steriliserer du fingere dine før barnet ditt for tygge litt på de (millioner av bakterier under negler vet du!)

jeg sier ikke at hun skal la vær å koke..men at 5-10 min er mer enn strengt talt nødvendig....så at du mener at mitt innlegg er LIVSFARLIG vil jeg vel kanskje syns er vel hysterisk!!!

dessuten er dette et diskusjonsforum hvor mange med flere forskjellige erfaringer kan legge inn innlegg...om hun vil følge det jeg sier eller følge noen andres råd er opp til henne....

Skrevet

denne var ment til hun som refererte til "tjukka" forresten....."tjuukka" er da meg som har byttet nick til dette....da jeg ikke er tjukk lenger :)

Skrevet

Må jo bare få sagt at jeg synes det er synd at det blir negativ gjort at man er førstegangsfødende. Noe så fint som å få oppleve alt for første gang som mamma:) Alle dere andre gangs eller fler gangs fødende har også en gang vært førstegangsfødende. Syntes det er verdens beste ting å kunne være :)!!!!

Hilsen stolt førstegangsfødende!

Skrevet

Hmmmm... Mange som gjør forskjellige ting.. Vi slenger bare smokken oppi microsterilisatoren sammen med andre flasker o.l... Ei venninne av meg gir ungen sin smokken rett fra pakken.. Så her er det sikkert opp til hver enkelt.. Men det er klart,når ungen blir litt større,er det jo ikke nødvendig å koke mer da.. Hører jo om de som har flere enn 1 barn,driver eldstemann å sutter på yngstemann sin smokk for så å stappe den tilbake.. Så jeg tviler på at det egentlig er så "nøye".. Men vi førstegangs har jo for vane å være litt hysteriske.. HS sa iallfall til meg at man aldri skal sutte på smokken selv før man gir den til barnet.

Skrevet

er førstegangsfødende selv jeg da...så det er ikke det at det er noe negativt med det....grunnen til at jeg spurte henne om det, er fordi jeg tviler på at hun kommer til å være like hysterisk med nr.2....og forhåpentlivis ikke sagt at rådet mitt var livsfarlig!....kan man ikke lytte litt til foreldre og besteforeldre eller andre som har født flere enn en gang, og ikke gå rundt å være livredd for å unnvike noe fra alt som står skrevet rundt omkring....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...