Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann alle erfarne og/eller informasjonsrike mødre og komande mødre!

No er det kanskje litt tidleg for oss å handle inn bleier og slikt endå(unge tidleg i oktober), men eg driv å set opp eit skjema for kor mykje pengar vi kjem til å bruke på utstyr og slikt (førstegangs gravid og ikkje beste økonomien).

Vi er begge innstilt på å ikkje ha "vanlege kjøpebleier" og har lyst å prøve brettebleier.

Har lest litt på nostebarn.no og komt fram til at startpakkane der virka fornuftige. Tenker på å kjøpe dei som har varenr.: 2801 (kun brettebleier) og 2101 (ullbuksepakke)

(link: http://nostebarn.no/sites/webbutikk/Enterprise%20Portal/nappy3.aspx )

Så spørsmåla er som følgande:

Kor mange brettbeleier treng ein til en unge?

Og viss ein vil ha litt rikeleg, så bør ein ha kor mange?

Bør/må ein bruke rispapir inni, eller er dette tiltenkt dei formtilpassa bleiene?

Kva er sjølve brettebleia laga av? Bomull?

Kor ofte bør ullbuksene settast inn med lanolin?

Er ullbuksene "tett" frå dag 1? Har lest noke her inne ein plass om at dei må vaskast slik at dei tovar seg..?

Håper dette ikkje vart for langt, og at nokon kan hjelpe:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj! Gløymte å spørre om:

Kor mange ullbukser treng ein til brettebleiene?

Litt greit å ha sånn at ein er sikkre på at noko er reint, om ting skulle gå gjennom, slik at buksene må vaskast.

Skrevet

Hei!

Så bra at du vil begynne med tøybleier, det er kult!

Jeg kjøpte en sånn startpakke fra nøstebarn med 24 brettebleier, noe mer enn det trenger du ikke.

Man må ikke bruke rispapir i bleiene fra dag 1, jeg begynte med rispapir etter at snuppa hadde begynt med fast føde, dvs fast bæsj. Brukte rispapir i brettebleiene ja:)

Brettebleier er laga av 100% bomull.

Jeg har pleid å sette inn ullbuksene med lanolin ca en gang i måneden, men oftest litt sjeldnere. Når buksa begynner å lukte æsj, da er det på tide med en ny kur. Bæsjeflekker skyller jeg bare bort.

Ullbuksene er ikke tette fra dag en. De må trutnes litt før bruk (ordet tove blir litt feil). De første dagene du bruker ullbukser er det bare å skifte ofte. Da vil den trutne av seg selv, jeg vet mange trutner buksene med litt lunka vann, det har jeg aldri gjort (og aldri hatt behovet for) så da kan jeg ikke tipse deg om det.

Og jeg hadde 5 ullbukser som jeg hadde strikket selv, og det var nok.

Håper dette var til hjelp:)

Skrevet

Så bra du vil begynne med tøybleier. Anbefaler deg å gå inn på tettinntil.no - forum for bæring og tøybleier. Mange erfarne tøybleiebrukere som jeg har fått masse hjelp fra!

Jeg har kjøpt en del billigere brettebleier fra Jysk. De er litt mindre, 70x70cm, funker best i starten, og som innlegg til evt andre bleier seinere (kan hende du blir hekta på tøybleier og vil teste ut andre og mer fancy greier etter et par måneder, eller bleier til å bruke når du er ute på tur)

Jeg har hatt en nattullbukse, og to-tre ullbukser i hver størrelse. De blir stort sett aldri ordentlig våte, bare litt fuktige, og trenger ikke så mange.

Hvis du tenker på økonomi, vil jeg la være å kjøpe ullbuksepakka fra Nøstebarn. Du kan strikke i "vanlig" fargerikt garn, ex Østlandsgarn kjøpt på Nille, og så sette inn med lanolin. Koster da 15-20 kr for ulla for ei bukse, istedenfor 70.

Skrevet

Kva gjor du med bleiene før ho begynte på fast føde? Skylte dei og seinare vask?

Har du oppskrifter/ tips om plassar der ein får tak i oppskrifter på ullbukser? Hadde vore litt stas å laga noken sjølv (evnt får noken av bestemødrene til å strikke,hihi).

så ca 24 brettebleier og ca 5 ullbukser er nok. Då er det notert;)

Dette var til god hjelp, takk for svar!!:)

Skrevet

Eg har nettopp blitt medlem på tettintil.no så eg synest fortsatt det er litt vanskeleg å finne farm der, men eg skal sjå om eg finne det forumet der!:)

Så litt mindre brettbleier er å anbefale i begynnelsen? Men fungerar det med dei på nøstebarn?

(Bur litt avsidesliggande til, så blir nok ein del netthandel på oss vil eg tru. I tilegg til at vi er ganske nøye på at ungen skal få hudkontakt med økologiske produkt).

Kan spørre deg om det same som eg spurde ho andre som svarte, har du tips om stikkeoppskrifter? Er det lett å finne på nett?

Tusen takk for svar!:)

Skrevet

Jeg synes også at Nøstebarnbleiene som er 80 x 80 cm var litt i største laget i starten. Men nå har jeg hatt ganske små babyer også da.

Oppskrift til ullbukser får du i alle fall hos Nøstebarn. Men finnes sikkert andre steder også.

Jeg laget meg noen som var litt mindre enn de minste til Nøstebarn som jeg brukte i starten sammen med litt mindre bleier.

Skrevet

Hei igjen.

Nøstebarn har oppskrift på ullbukser (koster 8kr, om du ikke kjøper garnpakken til nyfødte, da får du den med).

Da jeg kjøpte, så kjøpte jeg startpakken med tøybleier, og garnpakken til ullbukser. Synes det funka fint. Ble litt over 1000-lappen.

Før vi begynte med fast føde, gjorde jeg litt forskjellig. Jeg prøvde å ha en bøtte med eddikvann og hive bleia oppi der, men jeg syntes det ble litt ekkelt etterhvert. Så jeg begynte å bare hive bleia oppi en wetbag (whamies allday, de selger det på bleieboden) og vrenge den i vaskemaskina. Tok det på en kald skylling før jeg satte på 60 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...