Gå til innhold

Noen som har erfaring med atopisk hud/eksem her i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir nemlig gal snart. Jeg klør over hele kroppen, og jeg ser ikke ut. Verst er det på hendene, i nakken og på halsen, på ryggen, oppover armene og bak knærne. Og det er ingen ting som hjelper :o(

Er også allergisk mot stort sett alt (alle typiske "allergimatvarer" som nøtter, citrus, jordbær, epler osv). Pollen (gress, bjørk, burot osv), dyr (alle pelsdyr + fugler), jeg er til og med allergisk mot "allergisikre" hunder og katter, for gjett hva som setter seg i pelsen dems? Støv/midd/pollen osv. Jeg er også kjempeallergisk mot husstøvmidd. Slik har det vært siden jeg var 1 år gammel, og jeg har vært hos forskjellige spesialister ol, og de har gitt meg hydrokostison og elocon (både salve og liniment). MEN hydrokortison har absolutt ingen virkning. Elocon virker, men jeg kan jo ikke smøre inn hele kroppen min med elocon flere ganger om dagen resten av livet mitt heller (har brukt det i fem år, og nå begynner virkningen å bli litt redusert).

Jeg bruker ikke parfyme, vasker klær med neutral, har neutral shampoo og balsam, støvsuger hver dag, skifter sengetøy (pga midd) ofte og legger dyna og sånn i fryseren jevnlig for å drepe midd. Jeg har badet i saltvann og badet i kaliumpermanganat i perioder, også dette uten noe særlig virkning... Og ellidel krem har jeg prøvd uten særlig hell. Passer på å smøre huden min jevnlig (apo-kremene, aderma, decubal, spenol osv, alle uten parfyme), men det klør fortsatt... Bruker stort sett kun bomullsklær inn mot huden.

Allergitabletter tar jeg også (aerius, cetirizin, zyrtec, vallergan) ikke alle samtidig seff, pleier å bruke aerius siden den hjelper mot pollen og rennende øyne/nese, men bruker vallergan nå siden jeg ammer. Ingen av Allergitablettene hjelper på eksemen.. :o(

Om sommeren er jeg relativt fin, og jeg har funnet ut at det eneste som hjelper er sol og saltvann. Men jeg kan jo ikke bruke solarium hele tiden heller, ei heller flytte til syden...

Så, what to do?

Noen som har noen tips, for nå har jeg gitt helt opp her... :o( Jeg ser ikke ut, eksemen er vond (sprekker i huden på hendene som verker), og jeg tør nesten ikke vise meg ute blant folk lenger... :o(

Skrevet

Heihei=)

Jeg skjønner dette må være plagsomt og kan ikke garantere at det jeg foreslår vil hjelpe, men det er kanskje verdt forsøket? Min datter på 16mnd har slitt med det legene kaller atopisk eksem/hud, /barne eksem. Hun blir fort rød og sprekkete over hele ryggen og noen partier på magen, albuene og både over og under albuene og på beina og hender og i ansiktet. Vi prøvde alt mulig, og det er veldig viktig at vi bruker neutral vaskemidler. Til slutt fikk vi hydro kortison av legen men fant ut at DET syns vi ble for drøyt. Da fikk jeg et tips av min sjef (jeg jobber innenfor hudpleie og var rimelig fersk) om å følge noen "enkle" regler:

- Kutt ut all såpe i badevann osv. Vi bruker i stedet noe som heter Badesalt fra Miranda. Det er badesalt med salt fra dødehavet og lavendel i.

- Smør henne med Jojoba olje, gjerne blandet med Ceramide Body Lotion. Dette er også fra Miranda, selskapet jeg jobber for.

Dette er ikke ment som reklame, men for å hjelpe. Vi fulgte disse "reglene" og etter 3 dager hvor vi hadde smurt henne over hele kroppen og i ansiktet med jojoba olje og ceramide body lotion så ble så godt som helt fin igjen! Hvis det er litt kaldere eller hun "blusser" litt opp en dag så smører jeg henne en ekstra gang, men da med bare jojoba olje. Jojoba oljen er veldig fin på eksem. =)

Så det ble redningen for oss! Hydro kortison har vi kun brukt èn gang og det var jo den samme dagen som vi fikk det av legen. Aldri mer skal jeg bruke det hvis vi kan slippe. Det er sterke saker!!

Også bør du være obs på at mineraloljer (som blir mye brukt i kremer) er skadelig for huden din og kan irritere eksem enda mer, og faktisk også gjøre så vi utvikler eksem!!

Skrevet

Det er noe som heter medisinsk sol. Har du forsøkt det? Min gutt har også atopisk hud, men det er ikke så ille som du beskriver det. Vi har hatt en salve som heter Apolar og den var veldig god. Ellers smører vi med Aderma og det virker godt for han.

Skrevet

Hei du!

Vet akkurat hvordan du har det. Har vært der tusen ganger selv.

Hvis huden din er veldig betent nå så anbefaler jeg en wetwrap. Det du gjør da er å smøre godt med steroider for så å pakke huden inn i bandasjer. Jeg bruker vinylhansker på hendene. Dette bør du gå med en hel dag for å få trukket ut betennelsen i huden. Du må smørre deg godt etterpå, for man blir ofte litt tørr. Be om å få Dermovat hos legen. Dette er en type 4 steroid og noe av det sterkeste som finnes på markedet. Jeg tålte selv ikke Elocon, og måtte ha Dermovat. Husk at etter bruk av steroider på huden over lengere tid så må den vennes av. Det betyr at du ikke må slutte brått med steroidene, men trappe forsiktig ned. Når jeg har store utbrudd, så bruker jeg nesten tre uker fra type 4 steroid og ned til ingenting. Trapper da ned med steroidstyrke hver 4 dag, alt etter hvor stort utbruddet har vært.

Be om lysbehandling, Det hjelper godt på huden. Jeg tar ofte en forebyggende behandling på høsten og en reparerende på våren. Dette tar litt tid, men er sunt for huden. Få legen din til å kontakte nærmeste hudklinikk. De er ofte behjelpelig med smøring også.

Slutt å bruke såpe. Jeg bruker vinylhansker når jeg vasker håret, baker, vasker snuppa i baken.. Ja når jeg er i kontakt med vann er en generell regel for meg. Jeg bruker Eucerin badeolje i dusjen for å vaske meg. Ellers er rent vann godt nok for den daglige håndvasken. Husk å smøre etterpå.

Håper du fikk noen gode tips. Hvis du lurer på mer så kan du sende meg en pm.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...