Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på første kontroll hos fastlegen i sv.sk.uke 12-13. Han fortalte at jeg ville bli innkalt til UL, og det lød jo normalt...

Fikk så tlf fra lokalsykehuset om UL nå i uke uke 14. Dette mente jeg var flott, men reagerte på at de nevnte uttrykket "å få satt inn". Da påpekte jeg spontant at dette er et vanlig svangerskap.

Under undersøkelsen snakka også de to legene (Tror det var en turnus- og en "vanlig" sådan.) om at jeg hadde fått "satt inn egg". Jeg sa igjen at eggene var urørte, men at jeg hadde benyttet anonym donor hos Stork-klinikken. (Sa vel aldri "inseminasjon", når jeg tenker meg om.)

Min kone (som var med) spurte så hvorfor jeg var innkalt så tidlig, men det fikk vi ikke noe svar på. Imidlertid mener jeg de svarte at de støttet legens avgjørelse om tidlig UL. Jeg gjentok spørrende at vi faktisk ikke hadde forstått årsaken til denne ekstra UL'en, men fikk ikke svar.

Dog antok legene at jeg/vi skal på vanlig UL rundt uke 18 igjen - og godt er jo det.

Poeng: vi er stadig usikre på årsak til UL i uke 14, og undersøkelsen var egentlig ikke noen "højdare" pga dårlig informasjon. Hadde dette skjedd under første svangerskap, ville jeg nok blitt urolig. Den gang (for knappe to år siden) fikk jeg ved en anledning høre at eneste risiko var at jeg var litt gammel, hehe... Var 34-35 år da. Derfor tenkte vi jo at dette kanskje gjaldt høy alder, men det var visst ikke noe tema...

Merkelig opplevelse, men det var jo fantastisk å se den lille sprelle på skjermen, da:)

Forøvrig skal jeg spørre legen også - når jeg treffer han igjen. Han MÅ da ha forstått hvordan babyen er laget?! Jeg har jo vært åpen om prosessen under begge svangerskapene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres litt rart ut ja. Siden du har hatt ins. og ikke IVF så burde det ikke være noen grunn til tidlig UL. Vi som tar IVF får tidlig UL fordi de vil se om det er flere der inne.

Skrevet

min lege er heller ikke helt inne i terminologien, og jeg måtte forklare at det IKKE er IVF, men IUI. (dvs intra-uterin,inseminasjon). han hadde satt IVF på skjemaet, og jeg måtte forklare IUI for ham. også han visste hvordan barnet var lagd. ikke så rart, tror jeg, at en almen-praktiker ikke kan alle gyn-begreper.

Skrevet

min lege, som er superpositiv til Stork og har flere bekjente og pasienter, som har blitt gravide på Stork trodde også at det var snakk om IVF .... så det er nok en del misforståelse når det gjelder det. Hun ble kjempeoverrasket da jeg sa at det kun handlet om en helt enkel inseminasjon uten hormoner. Hun hadde bare antatt at det handlet om IVF.

Ellers, er det jo også sånn at man får tidlig UL hvis man fyller 38 det året man skal ha barn.

Skrevet

Syns også det er rart de har så lite styr på begrepene. Jeg bruker privat donator og har aldri sagt noe annet til dem, men i journalen har det likevel sneket seg inn at jeg prøver eggdonasjon. Ikke lett å få dem til å rette det heller, er kanskje ikke noe poeng heller.

Skrevet

Takk for alle hyggelige svar/kommentarer!

Jeg var litt oppgitt etter episoden, for når legene støttet UL'en måtte de vel også kunne begrunne den støtten.

Og at "sivile" tror vi driver med prøverør og alskens, er jeg vant til. Vi driver jo med litt folkeopplysning (og holdningsendring?) på si. Men at behandlende leger ikke vet - og heller ikke spør eller undersøker - hvordan vi lager barn, virker merkelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...