Gå til innhold

Bruke bruke 5 aar paa en bachelor?

Alvine&babyV

Anbefalte innlegg

Jeg har gjennomfoert et aar paa sosionom, og saa har jeg tatt meg et ar fri fra hoegskolen for aa jobbe og reise (naa jeg hadde mulighet). Skal begynne paa andre aaret hoesten 08. Na har vi lyst paa barn. Det foerste alternativet er aa faa barn med termin i mars 09 slik at jeg faar foedselsstipend(maa jo ha studert i et halvt aar foer jeg far det. Saa lurer jeg paa om barnefaren har rett til aa ta ut de to ukene med fri han har rett paa naar han vil? Dvs noen uker etter foedselen? Slik at jeg kan ga paa obligatorisk undervisning. Videre kan moren min ha ungen litt eller jeg kan ta den med paa undervisning naar den er saapass liten. Til hoesten 09 har jeg praksis og daa blir ungen 6 mnd, er den daa for liten for barnehage? Noen som har erfaring med aa ha et 6mnd gammelt barn i barnehage 2 - 3 ganger i uken? Det andre alternativet er aa faa barn sommeren 09 og ta et helt aar fri. Problemet da er jo at jeg allerde har hatt et friaar uten stipend, vil det ta seg dumt ut paa en cv/jobbintervju aa ha brukt 5 aar paa en bachelor? Noen andre her som har brukt tilsvarende tid? Ble litt langt dette her, men haaper noen har erfaringer med noe av det samme :)

Fortsetter under...

Pappaens krav på permisjon i to uker gis "i forbindelse med fødselen" "for å bistå moren". Dette betyr at de ikke kan tas ut når som helst. Disse er bare betalt dersom arbeidsgiveren er det offentlige eller er en stor arbeidsgiver med gode velferdsordninger.

Arbeidsgivere generellt er likevel fleksible med dette. Så det kan nok tenkes at han med en avtale med arbeidsgiver kan ordne en løsning som fint kan fungere. Dette er imidlertid ikke et krav han har.

Når det gjelder å ha barn på 6 måneder i barnehage, så vil jeg ikke generellt anbefale det. Det vil likevel av og til være nødvendig. Når det er nødvendig, så tror jeg barnet takler det helt fint. Studentbarnehager er vant til å ta imot så små barn. Barnet sover mange timer om dagen, og har ved 6 måneder vanligvis en god døgnrytme. Så jeg tror det burde gå fint.

I forhold til å bruke 5 år på bacheloren så tror jeg ikke det er noe problem. Poenget er at du må kunne redegjøre for arbeidsgiver hvorfor du har brukt denne tiden. Når du forklarer at du har brukt ett år på reise, og ett år på å få barn, så er du fint innenfor det som aksepteres.

Heisann,

det vil ikke være negativt å bruke lenger tid på utdannelsen hvis du har en troverdig forklaring som faller i smak. Hvis du har brukt friåret til å reise i utlandet, og særlig hvis du i tillegg har jobbet i utlandet, vil svært få se på det som negativt. Det viser at du er i stand til å sette planer ut i livet, at du kan gå utenfor "mainstream", noe som er positivt. Det vil være anderledes enn om du bare har tatt om eksamener hele tiden fordi du har vært ekstra aktiv på studentfester ;)

Det at du får barn under utdannelse er også positivt for framtidige arbeidsgivere. Det er vanlig at nyutdannede kvinner må "få gjort unna" svangerskap og fødsler, slik at det vil være en fordel at du allerede er kommet godt i gang. Altså, når du får et barn under utdanning vil det si at det er ett mindre barn som du vil få mens du er ansatt hos en bedrift. Det vil si at bedriften slipper å tilrettelegge/permitere deg, noe som er en fordel hvis en bare vektlegger bedriftens ressursbruk pr ansatt.

Du skal derfor ikke være redd for at du bruker lenger enn normert tid på utdannelsen så lenge du viser at du har brukt tiden til noe fornuftig.

Når det gjelder praktiske ting med barn, så er jeg førstegangs jeg også. Jeg kan desverre ikke gi deg noen råd der. Det eneste jeg vet er at forskjellige barnehager har forskjellige aldersgrenser.

Jeg har brukt 6 år på min bachelor og ser ikke noe galt i det. Mellom mitt andre og tredje år var jeg hjemme med tvillinger, og da jeg kom tilbake var studieplanen endret så jeg ikke fikk tatt siste året på ett år. Dermed ble det to år på siste året også, og det siste skoleåret nå har jeg kombinert med jobb.

Min anbefaling ville vært å ta et år permisjon, hverken Lånekassa eller tidligere arbeidsgivere ser negativt på det.

Jeg tror, som de fleste andre her, at det ikke har så mye å si hvor lang tid du har brukt på bacheloren, bare du kan vise at du ikke har sittet hjemme foran tv'en hele tida.

Når det gjelder fars rett på permisjon avhenger den av om du tar permisjon fra studiene eller ikke. Dersom du tar permisjon fra studiene mister far retten til permisjon (da er det jo noen hjemme med barnet), men om du ikke tar permisjon får far rett på dette (da utløses det et omsorgsbehov, som nav så fint kaller det). Ut i fra det du skriver virker det som om du ikke har tenkt å ta permisjon, da kan far være hjemme hele permisjonstida unntatt 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel, som er forbeholdt mor.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...