Gå til innhold

Vi skal flytte til Kristiansand! Noen som kan anbefale oss bydeler/strøk å kikke etter bolig i?

Anbefalte innlegg

Mannen min skal jobbe i sentrum, og jeg leter etter jobb. Vi har råd til å gå opp mot 4 millioner for bolig, men vil helst ligge litt lavere siden jeg ikke har jobb ennå.

Det viktigste for oss er å bosette oss i et område med godt oppvekstmiljø for barna våre (3 og 5 år). Vi vil helst ha barnefamilier omkring oss.

Hvor bør vi lete? Hvilke bydeler og hvilke strøk i bydelene anbefaler dere som kjenner Kristiansand?

(PS. I Oslo har vi bodd i leilighet på Grünerløkka og St.Hanshaugen og trives med det, skjønt et liv i hus/rekkehus kan også friste.... :-))

Fortsetter under...

Jeg har forresten hørt at det kan være veldig vanskelig å finne venner og bekjente i Kristiansand, så vi synes det er viktig å finne bolig i områder der det muligens er mange som er "nye". Og der det er barn i omtrent samme alder som våre.

De jeg kjenner som har flyttet dit med barn har kjøpt hus på Grim. Kort vei til sentrum (1,5 km), gåavstand til badeplasser, mye barnefamilier, og mye koselige hvite gamle hus :).

Hmmm. Det ser ut til at det bare er veldig små boenheter som selges på Grim. 60-70 kvm er for lite for oss. Vi får følge med å se om det kommer noe større der.

Takk for tips. Vi kan i alle fall dra dit og se om vi liker området. Sentralt var det.

Er mange fine plasser der sør, hvor langt borte ifra selve bykjernen ønsker dere, visst en må bruker kjøretøy for å komme til jobben så er det dyrt å parkere så sant firma ikke har egne plasser, gode bussforbindelser

Du flytter til verdens beste plass:)

Og kjent blir man med folk bare man stikker en tur på lekeplassen:)

Jeg liker aller best Hånes, der er det 10 min til byen, rett under 10 min til sørlandssenteret og dyreparken. Hånes er omkranset av strender hvorpå den ene er Hamresanden...den største i Kristiansand. Det er supert for barnefamilier. Koselige steder på Hånes er... Grovika, Havreveien, hveteveien, og det litt rimeligere alternativet brattbakken.

På andre siden av byen er det Vågsbygd...den innerste delen heter voiebyen, der er det masse koselige steder, og veldig barnevennlig:)

Litt dyrt, men Andøya er jo bare supert! Nesten bare barnefamilier, og helt ved sjøen.

Alt etter hvor man bor i Voiebyen kan man havne på sjøstrand skole...det er en utrolig koselig skole:)

Har noen plasser jeg absolutt ikke ville bodd, men er nesten redd for å skrive det..kan jo hende noen her bor der og tar det ille opp:) hehe

Bare spør om det skulle være noe!

Annonse

Heisann!

Vi flyttet til Kristiansand ifra Stavanger for ca. et år siden. Jeg kjenner ikke så mange enda, men har vært i permisjon. Blir vel bedre når man begynner å jobbe... Vi bygger hus på Tveit, rett nord for Kjevik. Det er kanskje litt langt unna byen (ca. 20 min), men landlig og fint!! Ellers vil jeg anbefale dere å se etter hus på østsiden av byen, mot Sørlandsparken og dyreparken. Mange fine områder på den siden:)

Hvis du har lyst å treffes så bare ta kontakt, send meg en personlig melding:-) Jeg har forresten to små jenter, ei på snart 2 år og ei på 8 mnd.

Hehe.

Takk for reklamen! :-)

Jeg har nemlig en bitte-liten smule kalde føtter, for mange har sagt til meg at jeg kommer til å bli ensom på Sørlandet, for ingen der ønsker seg nye venner...

Når det gjelder Hånes og Voie har jeg sett at det er en del eldre bebyggelse, slik at jeg er litt redd det er alt for etablerte bydeler? Treffer man folk som ikke er for "godt inngrodd" der til at man kan skaffe seg genuine nye venner? Jeg har ikke lyst til å være "hun nye" som aldri helt blir en del av gjengen helt til jeg er 70 år gammel siden jeg ble med i vennegjengen ca. 30 år for sent...

Hva synes forresten du om forslaget til hun over, som foreslo Grim?

Er Lindtjønn et bra sted? Jeg ser at de selger nye boliger der. Det samme gjelder et sted som ser ut til å heter Hellemyr. Hvordan vil du beskrive det?

Mannen min har firmabilavtale med egen parkeringsplass, så den problemstillingen har vi absolutt ikke. Dessuten er vi vant med stive parkeringsavgifter og -vansker her i Oslo. :-)

Jeg flytter ikke før om over et halvt år (han begynner å jobbe i Kr.sand i januar). Vi kan snakkes her inne når jeg har flyttet! Frem til da er jeg superopptatt med oppussing og deretter leilighetssalg. Uff.

bor selv på tinnheia og trives kjempegodt,ligger forbi grim så er kort vei til byen,men hadde jeg hatt råd til det så hadde jeg kjøpt hus på solkollen på hellemyr,masse barnefamillier og barnehage og skole rett med.

Ser på solkollen nå, og vi har jo fint råd til husene der. Hvorfor er eneboligene så billige der? De er jo nye og store, så jeg er litt skeptisk siden prisen er mye lavere enn andre steder i Kristiansand. Noen som har en forklaring på det?

Annonse

Hei.

Jeg flyttet til Kr.sand for ca ett år siden (fra Midt-Norge). Bor på østsiden av byen, nærmere bestemt Grovika/Hånes. Selv om jeg ikke har så mye kunnskap om andre steder rundt og i byen, kan jeg si at dette er en meget god barnevennlig plass å bo på. Mange barnefamilier og folk er åpne! Jeg har ikke opplevd din "frykt" og tror heller ikke du vil oppleve det.

Grim har jeg hørt mye godt om og det er meget idyllisk der. Men har hørt fra kristiansandere at det bor en del eldre på Grim, men kan ikke bekrefte/avbekrefte akkurat det.

Lund er et annet alternativ. Det er, i areal, en stor bydel. Det er der de fleste studenthyblene finnes, så jeg har en formening om at det bor en del familier der som har vært i generasjoner.

Kort fortalt, østsiden av byen - Hånes - er plassen :-)

Når det gjelder vennskap så kan jeg nok som innfødt være enig i at det nok ikke er like lett å være inflytter. Sørlendinger er åpne utad, men litt interne og deler egentlig lite av seg selv personlig før de kjenner noen godt. Men etter en stund løsner det :). Men du kan jo annonsere etter noen venninner her i første omgang, og så ta det derfra :)? Ofte blir man jo kjent med folk via felles venner.

de på solkollen er nok litt billigere enn hvis du ser på hus som ligger på lund og andøya som er de dyreste områdene å bo i. f.eks har kanskje noe med at det er ett helt nytt område på hellemyr,men er nok ikke noe særlig billigere enn andre steder,er jo i prisklassen 3000000.har mange venner som bor der og vet at de fleste som bor der er nyetablerte småbarnsfamillier.ellers er søm og hånes veldig fine plasser,syns ikke noe om voiebyen og slettheia men det er min mening:)

Jeg bor også på Hånes og anbefaler det på det sterkeste! ;) Jeg bor i et ganske nytt boligfelt som heter Berhus. Nesten bare barnefamilier her:) Odderhei er også et ganske "nytt" sted med masse barnefamilier. Det ligger også øst for Kr.Sand. Hånes er veldig bra med tanke på beliggenhet, nærme til sørl.senteret, dyrepark, flyplass, strender, byen...det går f.eks 4-5 busser i timen inn til byen. Tar ca 10 min.

Du blir ikke ensom her nede:) Iallefall ikke om du slår deg ned på Hånes ser det ut til ;) hehe

Når du bor her sør har jeg tvert i mot inntrykk av at folk er mer utendørs, og at det derfor blir lettere å bli kjent.

Jeg syntes Grim er nydelig, men har inntrykk av at det er en del godt etablerte der...kanskje ikke plassen å komme til som ny...,men har ikke bodd der, så jeg kan godt ta feil.

Lindtjønn kjenner jeg ikke til i det hele tatt...

På Hånes kommer det litt an på hva du velger... Grovika er det nesten bare barnefamilier, Havreveien er det masse barn, litt mer etablert men det ligger rett ved grovika. Brattbakken(kremlestien, riskestien, kantarellstien osv) består av terrasseleiligheter og rekkehus...et strøk som tidligere ikke var kjent for å være særlig bra, men som har blitt kjempekoselig nå:)

Som ei annen her nevner er Berhus et nyere boligfelt på Hånes med masse barnefamilier...er litt i tvil om Berhus og Bamåsen er det samme eller om det bare ligger helt inntil hverandre...koselig der iallefall..bare at Bamåsen kan ha utsikt over e39 i tillegg til sjøen...verd å ta en titt uansett da.

Hellemyr kjenner jeg flere som bor og de trives nå. Jeg selv syntes ikke det ligger på en like koselig side av byen.

Men de to aller mest barnevennlige stedene jeg vet om i denne byen er Grovika og Andøya:)

Vil absolutt anbefale Lund. Dyrt ja, men for deg som kommer fra Oslo, med de sinnsyke prisene, kommer du fint til å finne et rekkehus til litt over 3 mill. Det er mange barnehager på Lund og en kjempe fin skole. Flyttet selv til Lund etter 10 år i oslo. Vi har 10 min gåtur til nydelig strand (Bertes), 20 min gåtur til skogen (Jegers) og nesten best av alt 20 min gåtur til byen. Siden mannen din skal jobbe i sentrum kan han jo sykle til byen!

Det er mange barnefamilier her, lekeplasser er vel det beste stedet å bli kjent med andre.

Det absolutt koseligste strøket på Lund er "Ut og inn husene", rekkehus i super koselige gater med unger som løper alle veier, litt bakkebygrende følelse.

Så lenge jeg blir boende i Kr.sand er det kun Lund som gjelder for meg. Jeg var heldig og kjente en del før jeg flyttet hit, men har blitt kjent med en del flotte mennesker også i den perioden jeg har bodd her.

Lykke til med valget!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...