Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #1 Skrevet 12. april 2008 hvem er gudmor å gudfar?? er det den som bærer å tar av lua?? eller er alle gudmor å gudfar? eller er alle faddere, sitter å diskuterer med ei venninne å vi finner ikke ut av det
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #2 Skrevet 12. april 2008 Gudmor/gudfar er den som bærer barnet til dåpen, Resten er faddere. Slik tenker jeg i hverfall og de rundt meg.
Fuglehjertet Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 Vi sier Gudmor/Gudfar til alle fadderne, men tradisjonelt er det den som bærer barnet til dåpen.
Tredje-nurk-er-her Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Det "teknisk" riktige er at den som bærer er Gudmor/Gudfar. De andre er "bare" faddere. Vi fikk broren min til å bære og søsteren til samboer til å ta av lua første gang. Andre gang bar Svigerinna mi og sønnen vår (da 7 år) tok av lua. Denne gangen bar broren min igjen, eldstemann vår tok av lua og jenta vår på 3 tørket hodet (vi fikk enydelig tørkle med en håndsydd due på i gave av kirken som man skulle tørke hodet med).
Hildemor fra vest Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 Må bare fortelle en litt morsom episode i anledning dåpen vi hadde nå 1.pinsedag..Minste jenten på 2 skulle også få tørke..Vi fikk som dere også et nydelig tørkle med håndsydd due på..Etter at hun hadde tørket kommer det høyt og tydlig fra vår veslevoksne og fremmelige frøken som er vant med å rydde opp etter seg: Hiva i bosset..Hadde problemer med å holde meg alvorlig da;-)
Hildemor fra vest Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 Glemte å svare på spørsmålet;-)..Vi sier GudmorGudfar om den som bærer og faddere til de andre;-)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Dere velger ikke å bære/ta av lua selv altså? vet ikke hva jeg tenker om det har liksom sett for meg at pappan skal bære barnet, blir han gudfar da eller? vanskelig dette her syns jeg.
ohayoo Skrevet 12. juni 2008 #8 Skrevet 12. juni 2008 Jeg ringte menighetskontoret for å sjekke jeg... Vi skal ha svigerfar til å bære og søstrene våre til faddere. Den som bærer trenger ikke å være fadder, og foreldre kan ikke være faddere...
Chantelle Skrevet 12. juni 2008 #9 Skrevet 12. juni 2008 Den som bærer blir tradisjonelt gudmor/gudfar og resten faddere. Foreldre kan ikke være faddere/gudforeldre selv om de bærer barnet selv. For å kunne være fadder må personen være konfirmert/15 år og komme fra et trossamfunn som ikke forkaster dåpen. Dvs at barn som tar av lua er ikke faddere/gudforeldre. Den som tar av lua ble før noen steder i landet kallt for "luemor", og ble også gudmor. Legger ved en link til Den Norske kirke, som forklarer dette ganske gå godt: http://www.kirken.no/index.cfm?event=doLink&famId=210 Da vi døpte nr 1, så bar svigerinna mi, men ble "bare" vanlig fadder. Dette fordi hun ikke har noe personlig forhold til det som skjer i dåpen. Dåp er for henne og svigerfamilien ellers en fin tradisjon og tenker ikke så mye på dåpens egentlige funksjon og mening. Dette var og er fremdeles helt i orden for henne. Vi valgte "luemor", hun som tok av lua til gudmor fordi hun deler vårt syn på dåpen. Man behøver ikke ha gudforeldre i det heletatt, bare faddere. De forskjellige betegnelsene på fadderene er jo bare slikt som henger igjen fra gammelt av, og det er jo opp til enhver hva man vil kalle fadderene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå