Gå til innhold

samiske navn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som kommer på noen samiske navn? både til gutt å jente

Gjest anouschka with Love
Skrevet

Tuula er vakkert. Men det er kanskje mest finsk da :-)

Skrevet

Jeg liker guttenavnene Mattis og Mikkel, begge tror jeg er litt typiske samiske navn. Ellers har jeg hørt om flere samer som har mitt navn, da gjerne som dobbeltnavn, eks Ellen Berit og Marit Ellen.

Skrevet

Mattis

Aslak

Klemet

Nila/Nilo

Mikkel

Juhan

Ante

Ellen

Laila

Elle

Maret

Inga

Berit

Sara

Marja

Ailo

Guttorm

Per

Magga

Alle er kanskje ikke samisk, men jeg forbinder nå navnene med samer, og navnene kan jo skrives på mange ulike måter.

Skrevet

Dette er navn som er veldig vanlige blant samer, selv om de ikke akkurat har samisk opprinnelse alle sammen:

Mattis

Ante

Ailo

Aslak

Mikkel

Sara

Marja

Marja-Liisa

Liisa

Inga

Skrevet

Jeg trodde Sara bruktes som etternavn blant samer?

Skrevet

He he, Tuula er ikke samisk ;-) Og ja, Sara er et vanlig samisk etternavn, men brukes også som fornavn, selvfølgelig. Her er noen samiske navn: (med norsk "oversettelse" i parentes..)

Guttenavn:

Ailo, og Ailu (Aslak)

Heandarat, og Heaika (Henrik)

Lemet (Klemet)

Mihkkal, og Migon (Mikkel)

Màhtte (Mathis)

Andaras (Andreas)

Ante (Anders)

Biera (Per) kan også skrives Piera..

Junnàn, Juhàn, og Jussà (Johan)

Johànas (Johannes)

Pedàr, og Bedà (Peder)

Issàht, og Isko (Isak)

Làsse (Lars)

Niillas (Nils)

Jovnna (John)

Ovllà (Ole, Olav)

Àigin

Mellet

Ràste

Rànne

Jentenavn:

Biret (Berit)

Màret (Marit)

Risten (Kirsten)

Ristiinna (Kristina, Kristine)

Rihttà (Brita, og Rita)

Elle (Ellen)

Sunnà (Susanne)

Kàre (Karen)

Ràvdnà (Ragnhild)

Ingà (Inger)

Marja/Màrjà, og Màjà (Maria og Marie)

Sàve

Maina

Sàijà

Det var vel dem jeg kom på i farten. Og så er det VELDIG viktig å få med bittelitt språk kunnskaper: bokstaven U, uttales på samisk som O, og bokstaven O skal uttales som Å. Okei? :-) Slik at; f.eks jentenavnet Sunnà skal uttales Sonnà, og f.eks guttenavnet Ovllà skal uttales som Åvllà. Og bokstaven à, skal uttales som en blanding mellom a og æ, det er ikke en ren æ, og ikke en ren a. Var det noen som skjønte? :-) Og så kan jeg jo si at alle de norske navnene jeg har skrevet i parentes er også helt vanvittig vanlig blandt samer, så de kan vel kansje på en måte også regnes som samiske navn, selv om de egentlig er norske. Når du treffer på en same, så kan du nesten være sikker på at han eller hun har et slikt navn. Og HELT vanlige navnekombinasjoner blandt samer er, f.eks: Mikkel Isak, Johan Mikkel, Johan Isak, Johan Mathis, Aslak Henrik,, John Ailo, Per Ante, Per Henrik, Nils Mathis, Marit Kirsten, Anne Risten, Inga Màret, Anne Kirsten, Marit Krisitine, Inger Berit, Ellen Susanne osv osv. Men den yngre garde har begynt og bli litt mer oppfinnsom enn som så. Istedet for å kalle gutten for Per Ailo, så kan de finne på og kalle han Kim Ailo, og istedet for Nils Ante, kan de finne på og kalle han Kai Ante.

He he ;-) Men oppkalling er en veldig viktig tradisjon blandt samer, derfor er det veldig mange navnebrødre og navnesøstre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...