Gå til innhold

Kontroll uke 30..

moden mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg har vært så mye inne her og klaga på dårlig form må jeg nesten rapportere fra kontrollen i dag :)

Fikk en jordmor som kjemien ikke stemte helt med.. litt skuffa da jeg antok jeg skulle få samme som sist siden tidspunktet var det samme.. Hun var def mer opptatt om barnas ve og vel - og ikke meg. Greit nok det - men stresser jeg... påvirker det barna! jaja..

Fine prøver og bra BT. Ingen vektoppgang - og det er jeg jo fornøyd med så lenge barna vokser som de skal. Og - det gjør de. Jentene er 1,5 og 1,6 nå.

Fikk ikke målt den livmorhalsen nå heller - er jo innmari nysgjerrig på hvordan det står til, men nysgjerrighet var ingen grunn til å måle! (sa jordmor)

Lege var også ny - men veldig grei. Alt var fint, blodgjennomstrømning i navlestreng var fin og morkake fin.

Eneste var at Tv1 har snudd seg i sete - tv2 ligger i hodet. Er visst enda god plass inni magen min til å snu seg - så vi krysser fingrene for at hun gjør det de nærmeste ukene.

Ny kontroll om 2 uker (godt å slippe vente 5 uker til - sikkert derfor jeg var litt stressa...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint at alt var bra med deg og de to små.

Egentlig er det jo helt utrolig at de ikke kan klare å ordne det slik at vi får fast jormor og fast gynekolog på sykehuset. De her jo sikkert en turnus som er satt opp for det nærmeste året, og da bør ikke det være så vanskelig!!

Min tv1 hadde også lagt seg på tvers i uke 30 og lå i sete i uke 32. Men på kontoll i går (uke 34) lå begge i hodeleie. Det merkelige var at det nå var tv 2 som lå med hode ned i bekkenet og derfor nå blir tv1. Det er visst ikke spesielt vanlig. Har ikke fått noen svar på om noen har hørt om det heller (la inn en tråd på det).

Lykke til videre, og ja, det er deilig med tettere kontroller. Man blir mindre bekymret av det ;o)

Skrevet

Må bare fortsette littegranne... junior på 2 våkna og måtte trøstet... jeksler på vei :)

Må bare få ut litt til av det jeg reagerte på vedr denne kontrollen.. Jeg hadde notert meg det jeg hadde lyst å spørre om da jeg alltid glemmer når jeg først er der.

Første spørsmål var alle disse "stikningene" jeg har i livmorhalsen - hva er det? Er det modning? Kan livmorhalsen avkortes? Svaret var da tørt: "jeg hører ofte gravide fortelle om det samme.."

Oppfølgingsspørsmål var om livmorhalsen min som har aldri blitt målt.. Skjellig grunn til mistanke om avflating må visst til for å få den målt! Jaja.. (sikkert ubehagelig måling - men hadde føltes trygt å vite hvordan den er!)

Smerter "over magen" og "under magen" - hva kan det være? "Husk, du skal bli mye større!" (ikke spørsmål om hvordan vondtene kjennes eller noe sånt)

Vondt i korsrygg: "du blir nok verre - blir mer og mer framtung!"

Min hjemmemåling med BT-måler: "Det stresser deg mer enn hva det gjør gang - slutt med det!" (for meg er det godt å vite om det er BT som er årsak til uvelhet - så lenge jeg vet at urin er ren så er det jo ikke SF! ..bare BT og det er greit og det roer meg)

Jaja... får være fornøyd med at nå får jeg litt ofter kontroller - og at jentene har det kjempefint! Det er jo det som det er det viktigste!

Men... jeg savna den mellommenneskelige kontakt og forståelse denne gang. Følte virkelig det vi snakka om på Oslo-treff tirsdag at noen bare er opptatt om at barna har det bra, ikke vi som bærer de.

Sukk... :) nå får jeg vel rusle meg i seng og prøve finne en stilling som er behagelig.

Natta alles ammen som har gidda å lese hele innlegget!

Skrevet

Så usympatisk jordmor! Du fikk jo ikke svar på noe av det du lurte på jo. Får meg nesten til å tro at hun ikke visste svarene, og derfor bare slengte ut noe vås. Og svare spørsmaål om smerter med "det blir nok værre"???? Er jo utrolig.

Jeg er selv sykepleier, og jobber ihvertfall utifra at alle spørsmål fra pasienter er viktig og skal besvares på en ordentlig måte. Svaret er jo viktig for den som spør. selv om dettte er dagligdags for henne er det jo ikke det for deg!

Herregud, kjente jeg ble sint nå! Var det på A-hus?

Skrevet

Hei hei...

Ville bare si jeg reagerte på jordmorens holdning til å ikke måle livmorhalsen.

Jeg hadde heller ingen "skjelig" grunn til å måle livmorhalsen, men takk gud for at de gjorde det.

Ved første måling var den jo 4,3 cm og i tipp-topp form. To uker etter var det bare 2mm igjen og rett inn på sengeleie..med 2cm åpning og bukende vannblære..Og da hadde jeg heller ikke hatt noe særlig med kynnere, altså ingen påfallende "grunn" til å måle. Jeg merket ikke noe utenom detvanlige stikk og slit..

Men på Fr.stad var måling av livmorhals rutine ved tvilling svangerskap.

Jeg ble fortalt at noen ganger bare sklir den "opp" uten at man merker noe som helst. Jeg prøver ikke å skremme deg på noen måte, men jeg hadde nok stått på mitt neste gang!!! Få målt den livmorhalsen ;)

Lykke til videre!!!

Skrevet

Var på Ahus ja.. har vært kjempefornøyd med de til nå, men fikk litt dosa i går!

Legen sa at vi trolig fikk tilbake de vi hadde forrige gang om vi får time på fredager da de går i turnuser.. Var bare særtilfelle i går. Får virkelig håpe det!

Svarene var viktige for meg som du skriver.. de er med på å roe meg når vondtene plager.. Det virka på meg som at hun ikke gidda mere den dagen rett og slett...

Skrevet

Jeg tenkte bare at jeg ville sende deg en oppmuntrende klem, for etter å ha lest hvordan JM forholdt seg til deg på kontrollen tror jeg kanskje du trenger det. For en usympatisk måte å håndtere jobben sin på!!! Æsj, håper ingen av oss her inne treffer for mange av slike, for det trengs absolutt ikke!

Jeg var på min første oppfølgingstime på sykehuset i går, og da ble livmorhalsen målt etter at alt det andre var sjekket. En rask og effektiv måling uten noe form for ubehag, som viste at alt var bra.

Jeg tror nok jeg ville insistert på å få den målt neste gang. Legen forklarte at det var en ekstra sikkerhetsforanstaltning, slik at man vet hvordan livmoren mestrer oppgaven. Han sa også at etter uke 28 er det mye større trykk nedover, siden tvillingene synker pga tyngden, og da hender det at livmorhalsen gir etter...

Skrevet

Tror denne dama var unntaket - har jo bare truffet hyggelige mennesker der før, hun hadde nok rett og slett ikke dagen. Og vi - ikke kjemien.

"manglende" måling av livmorhalsen irriterer meg nesten mer enn stresser meg (heldigvis). Men som du skriver så er det jo en ekstra sikkerhetsforanstaltning.. vil jo helst ha disse jentene inni magen min hvertfall 6-7 uker til! Vet ikke om det påvirker livmorhalsen min at livmoren er veldig nedsunken i utgangspunktet - det glemmer jeg sef alltid spørre om.

Må bare legge til at jeg har utelatt "fødselssamtalen" jeg hadde med henne - latterlige greier! Mannen min spurte om vi hadde glemt å prate fødselen da vi kom hjem.. Da jeg fortalte at det var jo det vi brukte de 2 min til... da bare fnyste han. Satt vel igjen med det jeg trodde jeg kom til å sitte igjen med - at man egentlig ikke vet hvordan fødselsforløpet kan bli før man er oppe i situasjonen og da kan se ting litt mer ann. (snakka ikke engang om hvem andre enn oss som skal være tilstede på fødestuen, når jeg bør komme inn osv..)

MEN - jeg fikk hvertfall avklart følgende:

- trenger ikke ta epidural om jeg ikke vil :-)

- jordmor 2 prøver alltid "styre" tv2 når tv1 er på vei ut slik tv2 ikke legger seg på tvers/"gjemmer seg"

Disse små tingene var jeg veldig glad for å høre - skal av og til ikke mer til! :)

Skrevet

Hei,

Så fint at alt er bra med de to små:)

Vi hadde litt samme følelse som deg etter at vi hadde vært på sykehuset. Vi har gått privat hele svangerskapet, og blitt gulgt opp helprofft, men var på den "store" ultralyden på Riksen. Da var vi også uheldige og fikk en jordmor som virket så sliten og sur at hun rett og slett ikke burde vært på jobb. Mannen min ble skikkelig overrasket, og hadde ikke lenger lyst til å være på Riksen med slike folk....Hun kunne ikke svare på noe, overså mannen min, og var så hardhendt med ul-apparatet at jeg hadde smerter i magen i flere dager etterpå....

Nå sist var det en ny jm, og hun var veldig søt, så det var fint. Og en litt uengasjert lege som forsåvidt var grei. Men nå er det 4 uker til neste kontroll, og det synes jeg er lenge siden vi er i uke 28 nå, så jeg tar en kontroll privat innimellom. (Trodde jeg skulle bli ekstra hyppig fulgt opp med tvillinger, men har fått samme løp som en venninnne av meg gravid med en...)

Du kunne jo kanskej ta en privat ul hvis du ønsker det? Har faktisk flere venninner (som er gravid med en baby) som synes de ikke får svar på spørsmålene sine på de forskjellige sykehusene, og bestiller rett og slett privat for å få snakket med folk som er villig til å svare på spørsmålene sine. Da kan du få målt livmorhalsen på den måten...synes det er synd at så mange egentlig ikke føler at de får svar på de spørsmålene man har. Det er jo tross alt viktig så man ikke uroer seg unødig. Uansett, bør jm oppføre seg mye bedre enn hun du traff på!

Håper du får tilbake de hyggelige du har truffet før, neste gang:)

Skrevet

Tusen takk for koselig melding (trenge noen sånne nå etter alle skarpe innlegg :) )

Har faktisk ikke tenkt jeg kunne gå og få sjekka livmorhals privat - ikke dum ide... Jeg liker å vite hva som jeg står overfor - et av mine "motto" er: "Alt hva jeg vet.." (om du forstår) Skal def tenke på det til mandag - og kanskje ta meg en tlf bar for å få tilfredsstilt nysgjerrighet og roa magefølelsen...

Antar og håper jeg slipper flere slike kontroller, har født tidligere på Ahus og tror det blir en fin opplevelse.

klem

Skrevet

Har lest "alle delene" av ditt innlegg :)

Blir så irritert når jeg leser om uvitende, useriøs og arrogant sykehuspersonell. Spiller ikke noen rolle egentlig om det var en enganghendelse, da du sitter igjen med mange spørsmål og en dårlig følelse.

Uansett håper jeg virkelig at du kommer deg over det og at både du og de små har det fint. Syns også du skal bestille en time privat eller hos noen av de andre du vært hos tidligere slik at du kan få noen bra svar og få målt livmorhalsen denne uken.

Stor klem fra meg

Skrevet

Utrolig irriterende, ødeleggende og frustrerende å møte på sånt helsepersonell. Synes det er så rart at alle sykehus tydeligvis har ulike rutiner på oss tvillinggravide - finnes det ingen nasjonale retningslinjer? Jeg hører jo til Ullevål og der har de målt livmorhalden på alle UL-timer siden uke 18. Om det er nødvendig eller ikke vet jeg ikke, men det er hvertfall betryggende, synes jeg. Og når du spør spesifikt om det bør de jo kunne ettergi for ønsket ditt..

Håper du "glemmer" denne timen og møter noen myyyye hyggeligere neste gang!!

Skrevet

Har lest innleggene dine, og skjønner godt at du var skuffet etter møtet med denne jordmora. Nå har jo jeg vært innlagt til observarsjon på fødeavdelingen noen ganger, og min erfaring er at langt de fleste jordmødrene og legene jeg har truffet har vært supehyggelige og proffe. Men, et par ikke fullt så hyggelige har jeg også truffet, dessverre. (Det er forresten nesten 90 jordmødre til sammen - ikke rusk...) Krysser fingrene for at du treffer en av de hyggelige neste gang.

Det jeg egentlig ville si var at jeg også lurte på det der med måling av livmorhals, synes det høres betryggende ut å få sjekket innimellom. Da jeg spurte fikk jeg samme beskjed som deg: De måler ikke denne uten at det er noen spesiell grunn til det. Årsaken er at de er redd for å framprovosere for tidligere rier e.l, slik jeg forsto dem. Høres jo på en måte ut som en god grunn, men hvis det er knyttet særlig risiko til disse målingene er det jo litt rart at de har det som rutine ved andre sykehus?

Skrevet

Hallo jenter!

Jeg kan ikke skjønne hvordan målingen skal kunne framprovosere rier. På meg måler dem med et vanlig innvendig UL-apparat, slik som blir brukt tidligere i graviditeten. Det er ju veldig lite og smalt og jeg skjønner ikke hvordan de skulle bruke den for å frammkalle rier. Hvis de er redde for den burte det være forbudt med samleie, hi, hi! :) Det kan man i og for seg få, men en gynekolog bruker ju ikke akkurat sitt UL-instrument på samme måten som en penis... ;) Føler jeg bare må le litt av det hele og deres argumenter :) Selv har jeg blitt målt hver gang jeg er hos legen fra ca uke 22, er nå i uke 33.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...