Gå til innhold

Solarium !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet jeg har lest noe om det tidligere, men husker ikke hva det sto.. Jeg tok solarium i 20 minutter her for 2 dager siden, med vifta på så jeg fantes ikke varm i det hele tatt. Men så reagerte venninna mi og mamma på dette ? Trodde da ikke solarium var noe mer skadelig enn solen.. Eller ? Ble litt skeptisk da begge reagerte liksom.. :\

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har hørt at det ikkje er bra. Men spurte jordmoren min og hun sa det gjekk fint :o) men eg har ikkje fått tid enda (hehe).. Har og lest at strålene bare trenger 2-3 mm inni huden (trur eg) Så det var ikkje farlig for barnet.. Men er kanskje ikkje så gunstig med stor mage..

Men vist du spør andre kan det vere de sier det ikkje er bra.. syns nesten alle jordmødre har forkjellig synspunkt..

Skrevet

Ja,det lurer jeg på også:-).alle sier jo så forskjellig.er pepsi max farlig?hva med å farge håret?masasje?føler jeg snart ikke får gjort en dritt.

Skrevet

Du kan sole deg også når du er gravid

Av Jordmor Siri von Krogh

Ja, du kan sole deg! Både inne i solariumer og ute i den deilige sola og du blir fortere brun enn ellers.

Vi vil understreke at soling kan være skadelig uavhengig om du er gravid eller ikke. Så bli ikke liggende uten å røre på deg altfor lenge av gangen. Skifter du stilling vil solen ikke steke for lenge på ett sted, dette reduserer faren for føflekk kreft og forbrenninger. Du må selvfølgelig også beskytte deg med solkrem som alltid ellers.

Du skal passe på å ikke ligge helt flatt på ryggen når du har kommet ca. 6 måneder eller mer på vei. Dette er på grunn av det såkalte "vena cava syndromet". Dette er at livmoren og babyen trykker mot vena cava som er en av hovedvenene i kroppen, som fører blodet tilbake til overkroppen fra bena. Dette motvirkes lett ved at du legger en liten pute eller et brettet håndkle under den ene siden av ryggen slik at du blir liggende litt og "tippe". Det skal ikke mye til, bare et par centimeters høyde under den

ene siden.

Ellers vil du også i stor grad merke at du blir svimmel. Det man er redd for er at du skal besvime før du får snudd litt på deg, og da kan babyen også få dårlig tilførsel av blod og surstoff og det er ikke bra. Det samme gjelder hjemme i senga, ligg ikke flatt rett ut på ryggen etter ca. 6 måned.

En annen ting å passe på er at du ikke blir altfor varm. Babyen har heller ikke godt av det, for den blir varm også siden det ikke er så mye fett mellom den og sola, så kjenn etter at du ikke blir altfor varm.

Skrevet

Ikkesant, alt er jo fyfy å tabu å gjøre nå for tiden.. Hehe.. Har heldigvis ikke noe stort behov for å ta solarium, var bare med ei venninne, så kan fint holde meg unna hvis det er så mye forskjellige meninger rundt det. Er engstelig nok for den lille fra før.. Hehe..

Skrevet

Det de mener om soling er at barnet kan bli for varm. Det er derfor lurt å dekke til magen. Det er også MASSE hormoner i kroppen som gjør at du faktisk kan få såkallte *gammel manns flekker* og nye føflekker.

Skrevet

Så bra ! :) Da kan jeg slappe av i viten om at de 20 minuttene i solariumen ikke var noe mer skadelig enn før.. =)

Skrevet

I dag snør det og jeg har tenkt å ta sol!!

Blir så lei av at ikke varmen og våren snart kan komme,så litt farge underlag og litt lys hadde nok ikke gjort noe.

Skal bare ta 15 min tenkte jeg,men det blir godt:))

Skrevet

Har ikke hørt at det er skadelig med solarium når man er gravid, men vet at man er ekstra utsatt for å få pigmentflekker som gravid. Når man først har fått dem vil de alltid komme tilbake når du blir brun senere, så det er jo noe og tenke på. Spesielt uheldig dersom du får det i ansiktet. Derfor bør man være ekstra flink å bruke solfaktor når man er gravid.

Skrevet

Jeg tar solarium men jeg tar bare halve tiden enn det jeg pleier å ta. Blir fortere varm og ikke så behagelig å ligge på den harde plasten over lengere tid.

Skrevet

dere som tar solaruim bruk for all del solkrem. helst faktor 15 på kropp og 30 i ansiktet. huden deres er mye mer utsatt for pigmentforandringer og solkader. d hjelper ikke at man har "sterk" hud før svangerskapet.

ps solskader blir ikke synlige med en gang... d kan ta månter og år..

Skrevet

det eneste jeg har hørt som ikke er bra med det er om du blir for varm.. akk. som feber og badstu osv ikke er så bra.. ellers er det jo samme å ta solarium som ellers, oversoling er ikke bra for huden ol.

så det blir det samme som sola om sommern, bare pass på at du får i deg nok veske og ikke blir for varm så er det helt greit med litt soling :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...