Gå til innhold

hold ut jenter.. masse å glede dere til

bøllefrøene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

kikker innom her innimellom fortsatt jeg.. ikke mye tid til å sitter her timevis lenger.. he he

Må bare si at det er herlig å ha tvillinger. dere må bare glede dere masse. Det er selvfølgelig kjempe slitsomt... og en får ikke gjort stort annet!!

Albert og Oskar nærmer seg 6 uker. De har lagt på seg nesten 1,5 kg og til uken skal vi på 6 ukers kontroll. Dette med mat og amming var et fryktelig styr i begynnelsen.. på sykehuset jobbet vi masse med amming.. jeg dro i snora på sykepleierne.. de hang og dro i puppen og jeg var skikkelig motivert.. men gutta var små ( egentlig store tvillinger da) og gule og orket ikke suge.. de tok bare feil tak... siste dagen fikk jeg skjold og de begynte så smått å ta til seg litt. For at de skulle få i seg næring pumpet jeg pluss at de fikk erstatning fra kopp. For å si det sån, jeg rakk ikke annet. jeg syns alikevel at de ikke maste for mye om amming på sykehuset. De sa at de sikkert kom til å ta puppen etterhvert. siste dagen på sykehuset fikk jeg prøve med skjold.. det gjorde at gutta klarte å ta litt pupp.

da vi kom hjem øvde vi videre med puppen, pluss at jeg pumpet, i tilegg fikk de erstatning på flaske..Gutta har nå blitt bedre til å ta pupp.. men det tar lang tid og de sovner mye. Det blir derfor mest flaske. Skulle så ønske at jeg klarte å mette de bare med pupp.. men er ikke skuffet over at det ikke går. mating tar sinnsykt mye tid og at de får fra flaske gjør at far kan hjelpe til! det beste hadde vært om de kunne få flaske og pupp annenhver gang.. men tror nok at gutta blir ekte flaske barn.

oj oj dette var mye om meg og amming. vil bare si at det ikke er bare bare.. jeg trodde det var bare å legge til jeg.. så jenter ikke bli skuffet om det ikke går.. få klarer uansett å fullamme tvillinger. fordelen med flaske er at pappa kan hjelpe til, jeg kan også få gitt flaske til de begge samtidig... men det som er dritt er kokingen.. vi lager for et døgn av gangen.. ca 16 flasker.. koker i pinnekjøtt kjele.. noe jævla styr.. men men det er pappas jobb da! Jeg kommer til å pumpe så lenge jeg orker. på sykehuset gjorde jeg det hver tredje time.. men det går ei hjemme. Har hatt min første uke alene hjemme med gutta på dagen.. blir ikke mye tid til pumping da!!

Nettene går ganske så bra for oss. gutta sovner ca klokka ti, vokner to og ca seks, så 8-9 tiden.. og sover ofte en økt til 10..1030 tiden. Gutta får kun flaske på natten. Når en vokner, blir den andre vekt.. så gir flaske til en hver. Det funker kjempe bra. mat samtidig er virkelig tingen!!

dette ble sikkert mye masing, men det jeg egentlig ville si var at dere kan glede dere masse.. det er masse kos. stol på dere selv, finn egne rutiner og ting som funker for dere.. kom dere ut, blir flink til å pakke og planlegge.. to er ingen hindring.. jo nå kom jeg på en ting.. jeg anbefaler virkelig å ha et lett bilsete ( eks maxi cosi) og base.. det gjør at jeg kan komme meg ut alene på dagen!

Albert og oskar er toeggede å kjempe forskjellig, det som er rart er at Oskar ( tvilling 2) var skikkelig aktiv i magen.. men er utrolig rolig nå.. han elsker å kose og en veldig enkel gutt. ALbert som var rolig i magen, er mye mer krevende, han blir kjempe sint, har en hissig gråt/skrik. han er en skikkelig kålorm og er ikke glad i å sitte stille.

husk å ta i mot hjelp jenter.. jeg har støtt og stadig mormor som går tur sån at jeg får vasket og slappet av litt.. bestemor lager middager til oss og vi har mange venner som har hjulpet oss mye.

hold ut jenter.. to små er et under. vi er vikelig heldige. skal prøve å titte innim innimellom.. blir fort når pappa er hjemme!! er kjempe klar for oslo treff når flere har fått barn

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg!

Så herlig å høre at du og guttene har det fint og at alt virker å få fint hjemme hos deg! Har tenkt mye på deg og på treffene lurer vi også på hvordan det går med deg. Så takk for oppdateringen :)

Godt å se at det går å ta seg gjennom både dager og netter uten å fullamme. Skal bli spennende å se hva jeg klarer å få til når det er min tur.

Lykke til videre og ser frem til å møtes i sommer!

Stor klem fra meg og gutta i magen

Skrevet

Jeg har forresten sendt deg en personlig melding (for noen dager siden) :)

Skrevet

Så flott å høre fra en som er i mål.... Hører så mye om at alt er så vanselig og slitsomt med to, syns jeg. Så deilig at noen kan fortelle at det går, og tilogmed går bra ;-) Lykke til videre!

Skrevet

Så godt å høre fra deg og alt går godt! Har vært spent på hvordan dagene er for deg.. Veldig greit å høre erfaring fra mating med både bryst og flaske - kan være greit å ha med seg når vi plutselig står der hjemme med SULTNE barn og uintressante pupper.

Jeg har aldri fått til flaskemating med de 2 eldre gutta mine - så jeg er spent på det. Men er de sultne nok tar de den nok til slutt... Kan være veldig greit mhp avlasning på både dag og nattetid!

Kan jeg spørre... hvilke flasker bruker du? Og - bruker de smokk? Evnt hvilken type?

God klem fra "naboene"

Skrevet

:) så godt å høre at du har det like greit som jeg!! Og takk for godt tips med pinnekjøtt-gryta, den må jeg jo bare finne fram. For..her er pumpeutstyret pakket bort og jeg har gitt opp hele ammingen, og kokingen tar jammen meg tid!! Men - nå skal jeg finne fram gryta! Irriterer meg at jeg faktisk ikke har tenkt på dette selv..hehe

Her er jentene 6 uker, og vi storkoser oss. De er stille og rolige, men som deg så merker jeg forskjell på personligheten. Tv1 er stille og rolig og ligger stort sett fornøyd og kikker rundt seg, tv2 vil gjerne bli holdt og koset med - spesielt på kveldene.

Når det gjelder nettene, så får de mat i 22-23 tiden og så sover de faktisk til alt mellom 0630 og 0730!! Trodde nesten ikke mine egne øyner idag da klokken viste 0730 :)

Så heldige vi er!

Skrevet

Så fint å høre at det går bra! :-) Og du er en superduper og vellykket mor selv om dere bruker flaske! :-)

Vi venter også tvillinger. Har ett barn fra før, som ble flaskebarn etter ca 4 uker. Da kokte vi falsker i en stooor suppekjel, og lagde mme for ett døgn i gangen.

Denne gangen blir det også flaskebarn, og vi har ebstemt oss for å invistere i en flaskesterilisator.

Det finnes to typer, en du setter i microen, etter 3 minutter er flaskene fix ferdig sterilisert. (avent sin koster ca 300-400kr)

Den andre typen er en "boks" med stikk-kontakt, som steriliserer flaskene på 6-8 minutter (denne koster vel ca 700kr,avent).

Tror vi kommer til å gå for mikrosterilisatoren, og kansje heller kjøpe 2 stykk. (Det kjekke er at så lenge lokket er på, er flaskene 100% sterile og kan stå der lenge).

Skrevet

gleder meg masse til å treffe dere til sommeren!! skal forresten prøve å legge ut et bilde av gutta på siden min.

Skrevet

He moden mamma

håper alt går bra med deg.. tenk ikke lenge igjen nå!! gleder meg til å trille med deg.

det er mange fordeler med flaske.. min mann og jeg gir begge mat og det sparer en tid på ( særlig på natta) jeg har flere typer flasker, men har flest avent og ficher price ( bestilte ficher price på familiebutikken.no, starpakke.. veldig bra og billig), eller har jeg prøvd dr. brown.. den er håpløs. Billig flaskene fra matbutikken er det bare å ligge unna. avent er ganske rimelig og det er lett å få tak i større tuter når den tid kommer. Min mann hadde derimot vært veldig glas om jeg hadde holdt meg til en type flaske... ikke bare bare å finne riktig tut til de 16 flaskene.. he he.

begynte med smokk etter noen dager hjemme.. ( det var ikke planen) de elsker smokken... liker de fleste.. jeg hadde jo selvfølgelig kjøpt inn x antall typer.. liker best Nuk smukkene ( selges på barnas hus) De selges på barnas hus bla... det blir fort til at de andre smukkene drukner i ansiktet.

klem

klem

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips! Tror min mann også blir rimelig fortvila om vi ender opp med mange typer flasker.. hvertfall om det blir 16 flasker å ordne hvert døgn!

Håper virkelig mine tar smokk.. min lille store 2 åring har først nå begynt å kose seg med den - og det synest jeg er helt greit! Har faktisk jobba ganske mye for å få han til å ta smokk, men ga opp da han var nærmere året... Jeg ble veldig fort "smokken" hans som han kosa seg med til han var godt over året (puppen min altså...) Han tok heller ikke flaske...

Gleder meg også til å trille med deg! Tror det må være mye greiere å trille med en annen tvillingmamma enn en "enling"... du forstår sikkert :)

Nå håper jeg bare måla vi fikk i dag ikke stemmer slik at jeg kan vente barna i slutten av mai - som anntatt.

klem

Skrevet

Godt å høre at dere nybakte tvilling mødre (med barna hjemme) har det strålende!!

Gleder meg masse til jeg får mine hjem og får testet mine egne kunnskaper ;) hehe...

Må bare tillegge til flaske/sterilisator debatten her : Jeg pumper og leverer morsmelken min på NYF, og det blir en GOD del flasker og deler i løpet av ett døgn. Jeg investerte i en mikro-sterilisator, da kjelestyr ble for tregt/ og jeg brant meg hele tiden..hehe..

Jeg kjøpte en Meda mikrosterilisator (fra babyshop) da de kan ta vanlige 250 ml flasker - de vi får låne fra nyfødtintensiven er NUK flasker og de passer ikke inn i en Avent sterilisator. Men Avent sine flasker passer inn i en Meda..skulle det bli slik at jentene mine vil ha de når de kommer hjem..

I alle fall.... Absolutt å anbefale!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...