Gå til innhold

Til Tromsøstudent

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig kravet for å få penger under permisjonen? At en skal ha jobbet 6 av de 10 siste mnd, ikke sant? I det ligger at en har betalt skatt, men hva da med yrkesrettet atføring? Det har vært mitt "arbeid", og "inntekten" har jeg betalt skatt av- er det ikke da rart at en da kun får en engangsstønad?!?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg trodde det var slik at personer på attføring ville få vanlige foreldrepenger basert på attføringen.

Det viser seg at dette ikke er en selvfølge.

Her lurer jeg på om det rett og slett er et hull i lovverket? Jeg får det i alle fall ikke til å stemme.

Jeg har gått gjennom loven på dette og dette er hva jeg har funnet.

Vilkåret for å få foreldrepenger er at en har vært "yrkesaktiv" med pensjonsgivende inntekt i 6 av de 10 siste månedene.

Dette betyr at det da vil avhenge av hvordan din attføringsaktivitet har vært for at du skal ha rett til foreldrepenger. Dersom du har vært på yrkesrettede tiltak, det vil si at du har vært i arbeid i en eller annen bedrift, vil dette etter hva jeg kan forstå bety at du vil ha rett til foreldrepenger.

Dersom du har vært under utdanning vil dette vilkåret ikke være oppfyllt, og du vil ikke ha rett på foreldrepneger.

Jeg forutsetter at du er under utdanning. Altså du vil da ikke ha rett til foreldrepenger.

Spørsmålet er da om du vil ha rett til fødselsstipend fra lånekassen? Om dette kan erstatte attføringspengene vil du være et stykke på vei. Vilkåret her er jo at du har vært støtteberettiget, ikke at du har hatt støtte. Så med dette og engangsstønda kan du likevel berge deg.

Attføringspengene kan du imidlertid la være å avbryte, dersom du fortsetter på attføringstiltaket. Det betyr altså at om du går på skole, så må du fortsette på skolen, og ikke avbryte.

Problemet er at du bare har tre år med attføring på skole. Det betyr at du vil miste ett år, om du ikke fullfører.

Så hvordan kan en fortsette på skole, når en har en liten baby?

Det eneste svaret jeg har på det er at en kanskje her må stole på far. Dersom far kan ta foreldrepengene, så er du hjulpet et stykke på vei...

Beklager dette. Jeg visste virkelig ikke at det var slik. Dette er kjempedumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...