Svins&Småsvansene Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 Vi er inne i de siste innledende forhandlinger om å muligens bli gravide juli-08 (om naturen tillater, selvfølgelig;). Far i fulltidsjobb og jeg fulltidsstudent. Om vi da får barn i april-09, vil jeg være midt i mitt siste semester på studiet. (ferdig juni 09, altså Det vi lurte på, og genialt om noen her kan svare (ivrige smutthullsfinnere f.eks hehe), er om jeg da kan ta permisjon fra siste semester i studiet mitt og melde meg opp i ett eller annet fag ett år? Hvor lenge vil jeg da motta støtte? Hvordan er mine muligheter til å da jobbe etter at barnet er født, vil det være lånekassens grenser som gjelder fortsatt for inntjening? Mye spørsmål ja! Ikke bare bare å forstå dette systemet. Må ellers bare takke for utrolig mange gode svar på denne siden!
Tromsøstudent Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Det som skjer når du tar ut fødselsstipend er at 42 uker av studielånet ditt blir helt gjort om til stipend. Om denne perioden strekker seg over sommeren, så får du også utbetalinger da. Når en får midt i semesteret, så er det mange som tar permisjon fra begynnelsen av semesteret da de føder, og tar denne i to semester. I ditt tilfelle er lånekassens praksis at du da må melde deg opp i et årsstudium, eller på en annen måte la være å avslutte studiet på. Så om du da tar permisjon i det siste semesteret (vår semesteret), tar videre permisjon høst semesteret, så kan du så vidt jeg forstår avslutte siste semesteret året etter. Siden de 42 ukene vil være brukt opp utpå høsten en gang, ville jeg meldt meg opp i noen enkeltemner (10-20 studiepoeng). Da fortsetter utbetalingene etter at de 42 ukene er brukt opp. Jeg ville også tatt disse emnene, for å få omgjøring. Når det gjelder lånekassens innteksgrenser, så gjelder disse kun for "utdanningsstipend og forsørgerstipend". Det betyr at om du arbeider så mye at du kommer over grensene, så vil dette kun få innvirkning på forsørgerstipendet (13.000 per år). Håper det var svar.
Svins&Småsvansene Skrevet 14. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2008 Det var absolutt svar på det jeg lurte på, takk så mye igjen for at du tar deg bryet med å svare på disse sidene! Kanskje blir det barn til våren alikevel:)
GledeGlede Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 Men hva om en får barnet i april, og ønsker å ta eksamene en har i mai/juni. Kan en ta permisjon først til høsten?(Om man er midt inne i en bachlorgrad). Og får man fremdeles de 42 ukene med fødselspenger fra neste høst av. Eller må man søke med engang barnet er født?
Tromsøstudent Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Fødselsstipendet er 42 uker. At det gis fødselsstipend og ikke vanlig studielån har to praktiske konsekvenser: 1. At lån og stipend for 42 uker blir gjort om til kun stipend. 2. At stipendet også løper over sommeren, om sommeren er mellom 3 uker før fødselen og 39 uker etter fødselen. Du kan godt studere mens du har fødselsstipend. I praksis betyr dette at du da kan ta eksamene i mai/juni. Så vil du få fødselsstipend gjennom sommeren. Når stipendet går ut ca i januar, så må du passe på at du er meldt opp som student i vår semesteret, for at fortsatt lån og stipend skal fortsette å løpe. Da må du også produsere studiepoeng i vårsemesteret for å få omgjøring, men kanskje ikke full pott. Jeg tror ikke du får omgjøring for studiepoeng du produserer mens du har fødselsstipend (kanskje med unntak av etterslep).
GledeGlede Skrevet 23. april 2008 #6 Skrevet 23. april 2008 Okei. Takk skal du ha! Men er det muligheter for at jeg venter til høsten med å søke om fødselspenger, for så å få de i 42 uker? At jeg klarer meg med det lånet/stipendet jeg allerede har til sommeren, og bruker engangsstødnaden i sommeren for å klare meg.. Eller mister jeg rett til 42 ukene om jeg venter noen mnd med å få de?
tiger82 Skrevet 23. april 2008 #7 Skrevet 23. april 2008 Du må vel sende inn dokumentasjon på fødselen innen 1 år etter du fødte. Så sånn sett spiller det ingen rolle når du søker. Dersom du går ett år der du mottar lån fra lånekassen og så sender inn søknadskjema G vil den eneste effekten bli at de gjør om 85000kr av lånet ditt til stipend. (Dvs Søker du etter 42 uker får du ikke noe mer utbetlalt, de bare gjør om det lånet du har fått i perioden til stipend)
GledeGlede Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 Åh..! Men det var gode nyheter:) Tusen takk! Fint at det finnes så mange kloke folk her å spørre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå