Gå til innhold

lurer på 1 ting ang øyekatarr...

Anbefalte innlegg

Skrevet

mini har i 3 dager nå vært rød i øya, klødd mye og det kommer gul guffe ut.. jeg har skylt øyet hennes 2-3 ganger om dagen , men det ser ikke ut som det hjelper...

bør jeg dra til legevakta eller kan jeg vente til mandag ??

er det vondt for henne ? jeg har aldri hatt det så jeg vet ikke..

hva ville dere gjort ?

Fortsetter under...

Skrevet

Enkel sak å behandle, men du må til lege. I morgen tidlig kan øyet være gjenklistret av verk og det er litt ekkelt å få vekk.

Skrevet

Skyll med saltvann 5-6 ganger i døgnet gjennom helga. Vær nøye på at du tar en ny klut pr øye. Er det ikke bedre på mandag så ring lege :o)

Skrevet

hmm... kanskje jeg skal ta en tur på legevakta da ?

litt lenge å vente til mandag ? eller ?

Skrevet

Det behøver ikke gjøre vondt, men det er fryktelig smittsomt og ikke minst plagsomt.

Dette fant jeg på pasienthåndboka.no:

Tilstanden begynner typisk med en følelse av at "det er noe på øyet", en fremmedlegemefølelse. Øyet klør eller svir lett og tårefloden øker. Ofte er øynene gjenklistret etter søvn. Tilstanden starter gjerne på det ene øyet, men sprer seg ofte raskt til det andre. Øyekatar er i motsetning til dypere øyebetennelser som regel forbundet med lite eller ingen smerter.

Øyekatar er en svært vanlig tilstand. Det er den øyesykdommen leger i allmennpraksis ser hyppigst. Den er smittsom og forekommer særlig hyppig hos småbarn, ofte som små epidemier i barnehager.

Annonse

Skrevet

Øyekatarr kan man få bort ved å dryppe øyet ofte og tørke med ren klut. Det tar ofte lengre tid men du slipper antibiotika. Når det er sagt så er behandlingen igang med det samme de får medisin og da er de ikke smitte farlig heller(ifh til barnehagen, der kreves det at man starter behandling før man får komme tilbake)

Om du er tålmodig og drypper ofte i helga kan dere få det bort, men det er sjanse for at dere må en tur til legen på mandag. :-) Lykke til

( Her fikk hun det forrige mnd og etter 4 dager med drypping var det borte.)

Skrevet

Det kommer an på hvor ille det ser ut. Nevøene mine hadde litt røde øyne og gullt guff, men så ikke ut til å plage dem så mye. Det gikk bort i løpet av ca. 3 dager. Selv har jeg nå en kraftig øyekatarr, som ikke ser ut til å gå over... Illrøde øyne, og skikkelig hoven rundt øynene. Jeg anbefaler deg å ta en tlf til legevakten, og spørre dem.

Skrevet

Bare stikk på legevakten og få en resept på øyedråper så er hun fra før søndag.

Skrevet

Øyedråper hjelper bare dersom det er en bakteriell infeksjon, og ikke hvis det er virus. Det er forøvrig svært vanskelig å skille disse fra hverandre.

Skrevet

jeg fikk beskjed om å skylle med saltvann 7-8 ganger i døgnet da trodde datteren min hadde det. Og det virket:-)

Trodde egentlig ikke noe på at det skulle virke, men det gjorde det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...