bratt Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 Jeg er nå i uke 22, eller uke 21+3, og føler meg utrolig tung. Har 2 i magen og sliter med forstoppelse, får i meg lite mat før jeg er utrolig mett og har ikke vondt men litt støl øverst i magen. Sliter også med å reise meg å gå innimellom fordi jeg er utrolig tung nederst i magen, begge mine ligger vannrett i magen enda. Klarer ikke å ligge på ryggen, da blir jeg kvalm, og kjenner pulsen i øret om jeg anstrenger meg, fordi om jeg har fint blodtrykk og ikke ødemer. Jeg er vandt med å løpe mye før jeg ble gravid, men nå må jeg stoppe ofte når jeg går tur og hvile meg eller sette meg for å få igjen pusten og ikke bli svimmel. Hvordan har dere damer med 2, 3 i magen det? Føler alle er så spreke her inne, mens jeg ligger mye på sofaen:) Jeg er 100% sykemeldt pga morkaken til TV1 ligger over livmormunnen og har allerede hatt 2 store blødninger, men det er 2 mnd siden nå. Jeg føler meg bare så redusert og lurer på om jeg er alene som har det slik, eller om jeg har noen medsøstrer der ute? Blir det bedre eller verre med tiden, kan vel tenke meg til det svaret, men det kommer kanskje litt ann på hvordan de små ligger mht trykk osv i magen. Noe dere gjør for å ikke bli så sliten? Kjenner det er veldig opp og ned på dagene, utenom at jeg har gjort noe fra eller til dagen før. Noen gode støttende råd til ei med psykisk energi, men ikke noe igjen fysisk:)
Sol med 2! Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Jeg hadde også en ganske slitsom periode midt i svangerskapet. Tror det var fordi magen vokste veldig mye i den perioden. Hadde da ganske store bekkenplager og tilbrakte mye av fritiden (jobba 50-60%) + mesteparten av juleferien på sofa'n. Jeg hadde det mye bedre igjen fra uke 24-25 og fram til uke 31-32. Fra uke 27 var jeg 100% sykemeldt og synes jeg fikk gjort mye på et par- tre uker da. De siste par-tre ukene har det blitt veldig tungt igjen, men det har man jo liksom regnet med når man har to i magen....
Ventet på nr 2 og 3 Skrevet 11. april 2008 #3 Skrevet 11. april 2008 Kjenner igjen mye av det du skriver så du er helt klart ikke alene. Formen min har variert gjennom hele svangerskapet og plagene har kommit og gått, noen plager har jeg bare hatt i en periode og andre har jeg hatt i flere perioder. Om dagen (er i uke 32 og vært sykemeldt sen uke 19) sliter jeg mest med å få i meg mat. Blir ikke sulten og har ikke lyst på mat, men fått beskjed av jordmor at jeg må spise hver 3-4 time alikevel - og det er vanskelig. Må tvinge ner det meste av maten omdagen. Det der med å bli sliten av minste lille anstrengelse er en av de tingene som jeg vært igjennom i flere omganger, så sofaen, tvn, stereon og fjernkontrollen er blant mine beste venner Det eneste rådet jeg vet mot å ikke bli sliten er å ikke gjøre noe! Så det beste du kan gjøre er å lytte til kroppen og ta det rolig når den føler for det! Det er en jobb bare å ha disse tvillingene i magen!
vårspirene Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Nesten litt rart å lese hvordan dere andre har det, for det meste kjenner jeg meg igjen i også! Jeg hadde også store problemer med å gå turer når jeg var rundt uke 20-25, magen var øm og hadde hyppige sammentrekninger. Jeg ble også svimmel, pga blodtryksfall. Låg veldig mye på sofaen ja:) Men så ble det mye bedre i noen uker, hadde det greit frem til ca uke 33, da ble det plutselig mye tyngre. Har egentlig hele tiden slitt med å spise. Får i meg ca 3 måltider om dagen. Men babyene har vokst bra. Er nå i uke 39, og de er over 3000 gr hver. Jeg har ikke barn fra før, og ble sm fra uke 24. Det jeg gjorde når jeg var sliten og hadde dårlige dager, var å ligge på sofaen, slappe av og gjøre ingenting! Så mitt råd er å slappe av når en er sliten, og å nyte de gode dagene som helt sikkert kommer Nå skal det bli fantastisk å få møte de to vidunderene jeg har i magen. Skal settes igang på mandag!!
tosmåutenformagen Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 Hei hei Bratt! Takk for sist:) Nå skal du høre hva som har skjedd på denne fronten (å ikke le.. ) Ble sykemeldt som planlagt i dag uke 28, men fikk også henvisning til fysioterapaut da jeg har fått intense smerter i venstre siden av hoften. Så nå har "endelig" denne jenta å fått noen plager. huff.. klarer jo nesten ikke å løfte opp beinet for å ta på buksa engang.. Jeg føler skikkelig med deg. Jeg å kjenner at de presser på når jeg går tur, tv 1 har snudd seg med hodet ned så nå skal jeg holde meg i ro framover tenker jeg. Sofaen blir nok min bestevenn. Har ingen gode tips, men slapp av å hør på kroppen som de som kan det sier;)
* vannmamma * Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 Svaret på hvordan min form kommer an på når jeg blir spurt, dvs det varierer veldig. Selv om jeg har trappet veldig ned på jobb siden påske, ble jeg overrasket over at jeg sovnet på sofaen i 2 timer i dag. Ble sykemeldt i går og er nå 20+2. Jeg sover godt og har ingen plager i det hele tatt på natta. På dagtid merker jeg godt på kroppen når jeg er aktiv. Måtte en liten tur på kjøpesenter i dag, og det er ikke godt for ryggen. Fikk henvisning til fysioterapeut i går pga bekkenløsning, og skal starte opp med bassengtrening. Ingen grunn til å tro at ryggen skal bli så mye bedre utover, så min aller viktigste jobb framover er å lytte til kroppen og aktivisere meg selv deretter. :-) Det tror j Kunne et tips være å gå til frisør eller hudpleie/massasje e.l. som er tilpasset gravide? En slik "overfladisk" aktivitet hjelper en liten stund iallfall. Godt å bli dullet med...
bratt Skrevet 11. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. april 2008 Tusen takk for tilbakemeldinger fra deres hverdag:) Godt å vite at jeg ikke er alene, når du tilbringer så mange timer på sofaen så er det godt å vite at det er naturlig når du venter 2. Ang det med spising: spiser dere lite pga at dere ikke er sultne, eller som meg at jeg har ikke plass i magen?? Har lyst på mat, men har ikke mye plass for tiden. I dag har jeg vært utrolig støl i øvre del av magen(ved magesekken) og i ryggen. Har hørt så mye om svangerskaps forgiftning mht øvre del av magen men har ikke noen andre symtomer, så tror heller det er tv 2 som ligger langt oppe, og at den presser oppover. Men setter pris på tilbakemeldinger? Ønsker lykke til vårspirene som skal møte sine små på mandag:) Lykke lykke til:) Utrolig at du er i uke 39 med tvillinger.
vårspirene Skrevet 11. april 2008 #8 Skrevet 11. april 2008 Tusen takk for lykkeønskingene Tror dette blir en rar helg med masse forskjellige tanker i hodet Angående det med stølhet i øvre del av magen og rygg, dette har jeg hatt i siste halvdel av svangerskapet. Hos meg er det jenta som har strekt seg oppover og ligger og sparker meg i ribbeina. Så det kan jo være det hos deg også. Lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå