Gå til innhold

Inotyol mot atopisk eksem, noen som har prøvd det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

datteren min er ganske plaget, og vi gikk tom for kortison. Så i natt sov hun med inotyol på armene og i knehasene. Vi tenkte å prøve dette noen netter fremover.

Andre som har erfaring med Inotyol til slikt bruk?

Fortsetter under...

Skrevet

nei, det er ikke riktig type. atopikere skal ha krem som gir fukt, og det gjør ikke inotyol. kjøp aderma exomega på apotek, og bruk ikke kortisn mer enn nødvendig.

Skrevet

Ja vi bruker aderma også, men den hjelper ikke.

Inotyol er jo opprinnelig for eksem og psoriasis, det står jo på den, så den kan jo ikke være fullstendig uegnet heller.

Skrevet

gjør som du vil, men legen vår sa at den ikke gir det huden trenger

Skrevet

Dytt.

Noen spm har prøvd dette selv, eller på barna?

Skrevet

Ja vi prøvde inotyol på eksemflekker jenta vår hadde. Det fungerte ikke for henne. Synes nesten de ble verre jeg.

Vi dro til legen å fikk beskjed om å prøve følgende:

Mildison: Kortisonsalve. Står at skal man bruke den på barn under 2 år så skal lege "vite om det" først. Skal kun brukes i 1 uke. Den har fungert veldig fint. Flekkene er nesten borte etter 4-5 dagers bruk.

Hadde ikke mildison virket var det 2 andre salver han også nevnte:

Brulidin, deretter Daktar.

Skulle vi bruke disse salvene så ville legen vite om det først og gi oss "instruksjoner". Så ikke bruk de 2 siste før du snakker med lege i alle fall.

Annonse

Skrevet

Hm, mildison er liksom den kremen vi bruker til vanlig.

De to andre har jeg ikke prøvd. Tror du ikke de på apoteket vet hvordan de skal brukes hvis de ikke reseptbelagte da?

Skrevet

Forresten, hvorfor er det "farlig" med kortisonsalver?

Jeg vet faktisk ikke helt.... flaut! ;)

Salva vi har brukt på jenta vår inneholder kortison. Men vi kommer jo ikke til å bruke den mer enn 6-7 dager. Kun et tynt lag. Dessuten sa jo legen at det var ok.

Selv har jeg brukt kortison på meg selv når jeg har fått soleksem. Det har fungert kjempefint og har ikke merket noe bivirkninger.

Skrevet

Det hjelper absolutt ikke. Jeg skjønner ikke at det skal kunne være effektivt mot psoriassis heller, men dem om det. Vi har prøvde det før vi var hos legen og fikk diagnose, og han sa at det eneste som hjelper mot atopisk eksem er en skikkelig hestekur med koritsonsalve og ellers fuktighetskrem når det ikke er utbrudd. Man får også en mildere kortisonsalve som treffende nok heter Mildison.

Skrevet

Hei:-)

Prøvde en kveld her en annen krem på noen flekker, ceridal.(kuldektrem) .flekkene var borte dagen etter..hmm..

Forsøkte en som heter miniderm, men fikk høre det var parabener i den, men den hjalp med en gang..

Bruker aderma exo(hjelper lite og er dyr) mildison(hjelper fort, men er kortison) repair(svært tykk og vanskelig å smøre overalt men fin på små flekker.)

Barnelegen anbefalte en krem fra rikshospitalet men har ikke funnet den, skulle være bra og billig.

Skrevet

Ingen av salvene er reseptbelagte, så du kan bare kjøpe de på apoteket. De bør jo vite hvordan de skal brukes.

Han som vi kjøpte mildison av var overhjelpsom i alle fall (men har var lærling da!)

Siden dere allerede bruker mildison er nok barnet deres hardere rammet enn vårt, så jeg tror ikke det er farlig å bruke de 2 andre da.

Apoteket vil jo uansett kunne svare deg bedre! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...