Gå til innhold

Redd for å gå opp alt for mye i vekt...

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er nå i mitt 4. svangerskap, og har tidligere alltid gått mye opp når jeg har vært gravid. Toppen var vel med tvillingene, da jeg gikk opp 32 kg! Nå er jeg i uke 8+4 og allerede nå kommer sulten :-(. Jeg er altfor sliten til å trene for øyeblikket, og har måttet bytte ut knekkebrødene med brødskiver, for ikke å bli altfor sulten i løpet av dagen (da blir jeg nemlig ekstra kvalm også). Men, jeg vil så gjerne unngå å gå opp en haug av kilo som det er strevsomt å bli kvitt igjen etterpå!

Noen som sliter med det samme?? Noen gode tips??

Jeg spiser mye frukt og grønnsaker, men det fyller liksom ikke opp så lenge av gangen lenger...

Fortsetter under...

Tja...jeg la på meg 18 kg sist, og det var i meste laget etter min smak. Jeg var normalt aktiv hele svangerskapet, men fra jeg gikk ut i permisjon tre uker før termin og til jeg fødte 11 dager før tiden var det SÅ varmt og jeg klarte nesten ikke å bevege meg. Tror det kom noen ekstra kg den siste tiden der, som jeg håper å unngå denne gangen.

Uansett hadde jeg for lengst tatt av alle kiloene + noen ekstra innen jeg ble gravid igjen denne gangen, så jeg vet jo at det jeg går opp forsvinner igjen. Jeg trener heller ikke for øyeblikket, men har meldt meg på yogakurs fra mai. Satser på å spise fiberrik og sunn mat med mye frukt og grønnsaker. Så lenge man spiser sunt får man heller bare gå opp de kg svangerskapet krever.

Og du som har fire barn kan vel ikke akkurat regnes for å ligge på latsiden? Jeg regner med at det er full rulle frem til de er i seng, så den tiden du evt tilbringer på sofaen etterpå er deg vel undt :)

Klem :)

Hei,

har aldri vært gravidfør, men jeg skal gå på librakurs eller noe liknende.

Ikke for å gå ned i vekt, men for å kontrollere vektøkningen litt - det er anbefalt i noen av bøkene jeg har kjøpt.

Håper det funker.

=)

Hej!

Jag är också lite rädd för det... Vore väldigt förnöjd om jag kan hålla på vikten, vill inte vara fanatisk, men försöker att vara strukturerad. :)

Det jag försöker göra är att hålla förbränningen i gång genom att äta ofta men lite. Och har en Sodastreamer hemma som jag kan lage egen "Farris" med, så jag dricker mycket vann.

ca kl 08-10:

2000 mg tran + folat.

Jag spiser ca 2 dl Cultura med linfrö, några torkade blåbär och tranbär, lite solsikkefrö och havrekli. Kanske lite frukt.

kl 11-12:

Jag kan rekommendera "Fiberslank" från Samson Bakeri, lite dyrere men det håller med en skive. På den har jag Cottage Cheese och grönsaker (1/2 tomat, lite avokado, paprika..).

I tillägg så har jag laget en "aubergine-kaviar" som är super att på skiven med dette eller alene.

Så här gör man: Aubergine (kan lage 2-3 st, går att frysa in) i ugnen (med små hål i för å slippe ut luft) på ca 220 grader i ca 40-60 min. De ska skrumpa in ganska bra. La kallna. Mixar sen med lite vitløk, citron, olivolja (lite), salt. Kan ha i ett par svisker för lite sötma och bättre fart i magen... Andra krydder kan man så klart också bruke!

kl. 13-14:

lunch med for eks.1 kokt ägg, tonfisk, eller lax (protein). Grönsaker, lite ris eller pasta.

kl 15 ca: 1 frukt.

kl 17 ca: grönsaker med kött (protein) och evt. lite kolhydrater (middag, gärna salladsaktig med kött).

kl 19-20: frukt eller lite nøtter på väg hem från jobb.

kl 21:30: Grönsaks-soppa (hemlagad) eller lite middagsmat (försöker att undgå det...).

Går i tillägg 3-4 turer med hund. Har Nordic walking-stavar och det kan jag verkligen rekommenera all! Har brukt det i 6 år och tycker det är väldigt ok (förutom de kommentarerna om "Var är skidorna...?", men de tåler jag..). Det går fint att ha hunden i bälte.

Dricker inte brus och försöker att undå allt socker, även om det är kjipt i bland.

Okej, hur gör ni andra?

Før jeg ble gravid så tenkte jeg alltid "skjønner ikke hvorfor gravide skal gå opp så mye i vekt, bare tull at man skal spise for to, går da an å kontrollere hva man stapper i hølet?", men nå når jeg er i den situasjonen har jeg en litt annen holdning:)

Jeg er sulten heeele tiden, og sulten går liksom inn i margbeinet og gjør vondt. MÅ bare tilfredstilles. I tillegg er jeg mye kvalm, og hater det, og da hjelper det å spise.

Jeg spiser veldig mye brødmat, det er liksom det eneste magen min tåler og det jeg har lyst på. Frukt og grønt blir ofte for hardt for magen min nå. Samtidig syns jeg rødt kjøtt frister, noe jeg som regel spiser veldig lite av. Kylling og svin og fisk blir jeg kvalm av å tenke på. Heldigvis har jeg lite lyst på sjokolade og godteri. I går var en helt ekstrem dag og da spiste jeg:

Frokost: tre skiver med pålegg (spiser normalt knekkebrød)

Mellommåltid: God morgen yoghurt og eple

Lunsj: To tykke grove skiver med egg og fiskepudding

Før trening: Sandwich fra sunkost

Etter trening: to tre knekkebrød med pålegg

Middag: mye sushi

Før leggetid: to knekkebrød med pålegg

Normalt spiser jeg frokost, lunsj og middag, pluss ett eller to mellommåltid. Så føler jeg spiser mye. Heldigvis trener jeg eller går tur hver dag, og har tvunget meg til å gjøre det selv om jeg ikke har følt for det. Er egetlig mest bekymret for å få en unge på fem kilo, skal alltids klare å ta av kiloene etter svangerskapet, i og med at jeg normalt spiser sunt og trener mye.

Uff, dette ble langt, men jeg skjønner med andre ord hva du mener:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...