Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva hadde dere gjort om dere skulle på jobb intervju når dere er gravide? jeg søkte på en jobb for lenge siden, og skal på intervju nå i neste uke.. jeg er da 14 uker på veg! tror dette er snakk om fast jobb(i barnehage) skal jeg si det med engang eller skal jeg vente å se om jeg har sjangs til å få denne jobben? viss jeg får den så skal jeg begynner der i juli,og kan da jobbe til 1 okt ca!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sagt det med en gang, slik at du har ditt på det rene. Ikke noe som er verre enn at arbeidsgiver finner ut at du var gravid da du fikk jobben..

Skrevet

Gjennomfør intervjuet først, slik at de får et godt inntrykk av deg og ønsker deg før du sier det. Så på slutten av intervjuet kan du si - Jeg vil gjerne være åpen og ærlig med dere om en ting...

Poengter også at du ikke er kommet langt på vei og at du ser for deg en fremtid i barnehagen slik at de ikke tror du bare tar jobben for å få permisjonspenger og så ser de deg aldri mer igjen.

Skrevet

Lykke til! :o)

Skrevet

Arbeidsgiver har ingenting med om du er gravid eller ikke. Du sier ikke noe før du har fått jobben!

Skrevet

Jeg har nettopp vært gjennom det samme.

Jeg søkte på en jobb og ble innkalt til intervju, jeg gjennomførte hele intervjuet og sa på slutten at "jeg vet jeg ikke MÅ fortelle dette men velger likevel å gjøre det....." fortalte om graviditeten. Avsluttet med å si at det var et sted jeg ønsker å være og håper at de også ser langsiktig på ansettelsen.

De sa at de satte kjempepris på at jeg var så ærlig og at de syntes at det sa mye om meg og min karakter.

Og jaggu tror du ikke at jeg ble tatt med i neste runde? Jeg var i annengangsintervju i går og det gikk kjempefint - blir spennende å se hva som skjer. De sa at hvis de velger meg vil de ansette nr to på lista som vikar for meg.

For meg hadde det ikke vært aktuelt å la være å si noe, selv om jeg har loven på min side ville det likevel føltes som å lure dem...

Og det finnes arbeisgivere som skjønner at det å få barn er en del av livet, også arbeidslivet...

Kan jeg spørre om hva slags bransje/yrke det er?

Er man lett erstattelig?

Skrevet

Sorry - du skrev jo det.

Jeg ville fortalt det hvis jeg var deg.

Det føltes godt å spille med åpne kort.

Skrevet

Ærlighet varer alltid lengst og som mummy0808 sier, det å spille med åpne kort fra dag 1 viser integritet og karakter.

Hvis jeg hadde fått inn en kandidat for en stilling, ansetter henne og fant ut i etterkant at hun var gravid og visste om det i intervjuet, så hadde jeg ikke vært blid for å si det sånn....

Man har lov til å spørre om graviditet under et intervju, men har bare ikke lov til å legge vekt på det når det skal tas en avgjørelse om ansettelse.

Det arbeidsgiver ikke har lov til å spørre om er hvordan søkeren stiller seg til politiske, religiøse eller kulturelle spørsmål og om seksuell legning.

Lykke til, til mummy0808 også da! :o)

Skrevet

Jeg ville ikke sagt det, du risikerer du å ikke få den, har en venninne som gjorde det der, hun trodde hun var smart og sa det for å ha sitt på det rene, dermed sa dem selv at det var grunn til at hun ikke fikk den.

de har ingenting med om du er gravid eller ikke.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg hadde sagt det hvis det var en dødsviktig jobb- siden det da er snakk om å ikke komme dårlig utav det med sjefene og slikt. Altså; hvis det er en jobb du kom til å søke på igjen og igjen til du får den. Siden det da er greit å ha forholdet i orden med de som ansetter osv.

Jeg hadde ikke sagt noe hvis det ikke er en sånn super-duper barnehage du ikke nødvendigvis har ønsket å jobbe i hele livet.

Hvis det blir litt bad i starten så gjør ikke det noe. Det er jo barnehager rundt over alt, så hvis du kommer dårlig ut av det med dem så er det strengt tatt bare å søke i en annen barnehage neste gang. Men hvis det er en barnehage du virkelig ønsker å jobbe i long term så hadde jeg nok sagt det.

Skrevet

Enig i det Vannekanne sier egentlig. Hvis du TRENGER jobben og du ikke ser for deg å være der i al evighet OG du tåler å få det litt kjipt i en periode - da er det sikkert greit å ikke si noe. Fordi selvom de ikke har lov til å ta hensyn til graviditeten din, er det klart at de fleste ikke klarer å la være...

Og noen vil da la være å ansette deg...

Spennende. Fortell oss hva du gjør da!

Skrevet

Du har loven på din side om du velger å ikke informare arbeidsgiver om graviditet. Kan ikke tenke meg at det er videre smart å si at du er gravid. Regner med dette er en jobb du ønsker siden du faktisk har søkt på den?

Du blir ikke uærlig selv om du ikke sier at du er gravid. Det er fullt lovlig å ha et privatliv. Likestillingen og kvinner i arbeidslivet har dessverre fortsatt et stykke vei igjen å gå og vi må være smarte i mellomtiden.

Hvis du får jobben er det fordi du er den best kvalifiserte og det er tross alt det som teller. I det lange løp vil de tjene på å ansette deg nettopp fordi du var den beste kandidaten. Dette handler ikke om ærlighet det handler om å sørge for deg og dine + å bruke hodet. GO GIRL!

Heia heia heia deg!!!!

Skrevet

Jobbet i barnehage selv før jeg ble gravid, og våren 2007 skulle de ansette to nye pedagoger og tre assistenter. Den ene pedagogen og den ene assistenten var gravide, og hadde meldt dette på intervjuet. Barnehagesektoren trenger jo ansatte, og særlig kommunen (ihvertfall her jeg bor) virker å tenke langsiktig. Lykke til:)

Skrevet

Kinkig situasjon... Men jeg ville nok gått for den åpne og ærlige løsningen og fortalt at jeg var gravid.

Jeg er nettopp ferdig med å ansette to nye personer i min avdeling, og har ansatt mange personer de siste årene. Riktignok er dette i en helt annen type bedrift enn en barnehage, men kanskje litt sammenlignbart allikevel? Min erfaring er at det er noen kandidater som skiller seg veldig positvt ut på jobbintervju, og du er villig til å strekke deg ekstra langt for å få med deg nettopp disse på "laget". Hvis det var meg som skulle ansette, og du fremsto som min "drømmemedarbeider" ville jeg ansatt deg selv om du var gravid, og tilbudt nr. 2 på lista et års vikariat. Særlig med tanke på at det er skikkelig underskudd på flinke folk for tiden. Arbeidsmarkedet er presset. Jeg tror altså at du har gode muligheter for å få jobb, selv om du er ærlig og forteller at du er gravid. Jeg ville fått et enda bedre inntrykk av deg hvis du fortalte at du var gravid. Det viser at du er til å stole på.

Samme sak skjedde i en annen avdling på min arbeidsplass. Der ansatte man den gravide damen, og ga vikariat til en annen. Hun var rett og slett bare FOR bra til å la et års svangerskapspermisjon komme i veien... :-)

Ønsker deg lykke til i jobbintervju!

Skrevet

Hei, du skal selvfølgelig gjøre det du føler for, men siden du spør hva vi ville gjort - jeg ville ikke sagt noe før jeg eventuelt hadde blitt tilbydd en stilling. Du har absolutt ditt på det rene selv om du velger å ikke si noe. Det faktum at gravide har opplevd og opplever å bli forskjellsbehandlet er grunn god nok. Dersom det eksempelvis står mellom to like kvalifiserte søkere, hvor den ene er gravid, er det ikke vanskelig å tenke seg at det vil kunne påvirke avgjørelsen.

Siden det ble diskutert lovlighet i forhold til å spørre om graviditet klipper jeg inn noe fra en rettsavgjørelse i 2. kvartal 2007:

Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås har i media i sommer krevd et lovforbud mot at graviditet skal være et tema i jobbintervju når kvinner søker jobb. Gangås har blant annet uttrykt følgende til VG, publisert den 29.7.2007:

- Vi har ønsket et lovforbud i mange år, uten at noe har skjedd. Jeg vil oppfordre Karita til å se på dette nå.

- Jeg mener dette må inn i arbeidsmiljøloven på lik linje med at det ikke er lov å spørre om politisk syn, seksuell legning eller arbeidsorganisasjonstilknytning.

Etter vår oppfatning er utspillet, slik dette har fremkommet i media, egnet til å skape uklarhet om dagens regelverk. Utspillet kan gi inntrykk av at det er fritt frem å spørre om en kvinnelig jobbsøker er gravid, noe det ikke er.

1.2 Forbud mot å spørre om graviditet ved jobbintervju

Den klare hovedregel er at arbeidsgiver – også etter dagens regelverk – er forhindret fra å spørre om en arbeidssøker er gravid.

Arbeidsmiljøloven av 17.6.2005 nr. 62 § 9-3, 1. ledd, som er en ny bestemmelse i forhold til den tidligere arbeidsmiljølov, grenser for arbeidsgivers innhenting av helseopplysninger ved ansettelse. Bestemmelsen har slik ordlyd:

"Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte.”

Helseopplysninger skal i denne sammenheng forstås som informasjon som kan brukes for å kartlegge personers nåværende og mulige fremtidige helsetilstand. Etter vår oppfatning må informasjon om en arbeidssøkers graviditet i denne sammenheng anses som en helseopplysning omfattet av arbeidsmiljøloven § 9-3. Dette er også lagt til grunn i juridisk teori. Således medfører arbeidsmiljøloven § 9-3 et forbud mot å spørre om graviditet under jobbintervju.

Vi mener det også kan reises spørsmål ved om ikke likestillingsloven av 9.6.1978 nr. 45 inneholder et forbud mot å spørre om arbeidssøker er gravid. Likestillingsloven har i § 3 en generalklausul som setter forbud mot forskjellsbehandling av kvinner og menn. Bestemmelsen har blant annet følgende ordlyd i 2. ledd nr. 2:

”Med direkte forskjellsbehandling menes handlinger som

2. setter en kvinne i en dårligere stilling enn hun ellers ville ha vært på grunn av graviditet eller fødsel ….”

Videre bestemmer lovens § 4, 2. ledd at:

”Ved ansettelse, forfremmelse, oppsigelse eller permittering må det ikke gjøres forskjell på kvinner og menn i strid med § 3.”

Likestillingsloven innebærer således et forbud mot å legge vekt på om en kvinne er gravid ved ansettelse i ledige stillinger. I forlengelsen av dette forbudet ligger det, slik vi ser det, også et forbud mot å spørre om kvinnelige arbeidssøkere er gravide, idet arbeidsgiver ikke vil ha noen saklig behov for opplysningen siden den ikke kan hensyntas ved ansettelsen. Arbeidslivslovutvalget synes å legge denne lovforståelse til grunn i NOU 2004:5 s. 426 og 427:

”Likestillingsloven innebærer at det vil være forbudt å legge vekt på om en søker er gravid ved tilsetting i ledige stillinger. Gravide kvinner kan ikke settes i en dårligere stilling enn andre på arbeidsmarkedet. Det må antas at dette også innebærer et forbud mot å spørre om arbeidstakeren er gravid eller ikke.”

Rettsavgjørelsen finnes på Advokatene Homble Olsbys hjemmesiden. Den fullstendige rettsavgjørelsen kan leses her:

http://www.homble-olsby.no/content.php?area=57353258&page=43424188

Skrevet

takk for mange flotte svar:) jeg tror jeg har bestemt meg for å gjøre et best mulig intervju,for å så avslutte å si at jeg er gravid, men om de tenker langsiktig så er det verdt å ansette meg:P så håper på at jeg fortsatt kan ha en sjangs til å få jobben:) det kommer jo et liv etter graviditeten også:)

Skrevet

Jeg ville ikke fortalt at jeg var gravid. Det har ikke arbeidsgiver noe med. Du trenger jo ikke lyve om det, bare ikke si noe. Jeg ville ikke tatt sjansen på å bli diskriminert eller utelukket pga graviditeten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...