Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 Jenta mi er snart 6 mnd og hun fullammer ennå. Vi har begynt med små smaksprøver med grøt og fruktmos og avføringen har stoppet helt. Hun har ikke vært på do på 10 dager i dag, hun promper en del og ser ikke ut som om det plager henne men jeg er helt fortivilet. Har kjøpt laktelose i går, sviskesaft, sviskepure og hun har fått kamillete (mykner avføring) med malt. Det har fotsatt ikke skjedd noe. Uf jeg er fortvilet mor som er på grensen til å grine. Har ringt HS men de har ikke tid til telefoner så jeg må prøve igjen etter kl 12:30 igjen. HVIS DET ER NOEN HER SOM HAR NOEN GODE RÅD ER JEG TAKKNEMLIG FOR DE.
♥ Celines mamma ♥ Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Du må ofte gi laktulose noen ganger før det har effekt. Har du prøve å sykle litt med bena hennes? La henne ligge flatt og så sykler du i vei Har vært borti full stopp hos jenta mi, men det kom til slutt. Er ikke noe kjekt å være bekymret! Du blir iallefall glad når skittbleia kommer :)
alvis Skrevet 11. april 2008 #3 Skrevet 11. april 2008 Stemmer at lactulose tar et par dager for den har effekt. Har du gitt nok sviskepure`? Gutten min hadde også problem med avføringen og jeg gav han 1/2 burk sviskepure morgen og 1/2 burk til kvelds. Da kom det midt på natten. Har du prøvd å ha henne på mage? Babymassage? Sykkle med beina?
Mamma til to tette Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Har ikke erfaring med kun mm barn men får hun noe vann? Selv om hun får mm så kan det hjelpe, spesielt med lactulose så får det jo motsatt virkning hvis hun ikke får væske. Vet hvor forferdelig det er når de strever hele døgnet med å få noe ut. Ellers er det jo noen som sverger til å f.eks stikke termometer oppi stumpen fordi det da ofte løsner.
maria isabell Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 hvor mye svisker har hun fått? et lite glass eller et stort? jenta mi har vert plaget med forstoppelse..et lite sviskeglass hjalp:) men 10 dager er lenge når de får grøt,ville reist til legen,uten tvil...
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 11. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. april 2008 Jeg kan ikke sykle med beina hennes da hun bruker skinne for hoftedysplasi, den skal snart av men jeg tørr ikke begynne å bevege hoftene før jeg vet at alt er normalt. På apoteket sa de til meg i går at når det får mm kan det gå 14 dager og HS sa en gang at 2-3 uker er ikke uvanlig , men uansett er jeg bekymret. Har gitt henen laktelose 3 ganger siden i går og masse kammilete som skal mykne avføringen og jeg venter i spenning. Tror at jeg blir kjempe glad når det kommer noe i bleia. Hun har fått i dag 1/2 kopp med sviskesaft og har tenkt å gi henen 1/2 glass med svisepurre nå hvis hun vil ha. UFF OG UFF kan jeg bare si
~Maja Mor~ Skrevet 11. april 2008 #7 Skrevet 11. april 2008 Når jeg gir babyen min litt for mye aprikos mos, så får han full bleie ;-)
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 11. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 11. april 2008 Har skiftet på henne nå og det har kommet litt ikke mye men kanskje det kommer bare laktolosen begynner å virke
Barbafin Skrevet 11. april 2008 #9 Skrevet 11. april 2008 Prøv å ta temperaturen... Det hender at det åpner opp. :-)
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 11. april 2008 #10 Skrevet 11. april 2008 Ja, jeg har et råd, men det er sikkert ikke alle som vil applaudere min metode: Min baby hadde vel ikke hatt avføring på 10-14 dager, den var bare 1 måned. Jeg kjøpte Microlax miniklyster, og gav babyen bare bittelitt, ikke en hel tube, men slik jeg var sikker på at noe kom inn i endetarmen. Det gikk en liten stund, så begynte babyen å trykke der den lå på stellebordet. Jeg hadde bleien litt åpen for å se, ja babyen lå på bleien. Så løftet jeg litt på babyens ben og vooops - der skjøt babyen en avføringsstråle over hele rommet og i baderomsveggen 2 meter lenger unna! He...he ...skulle sett fjeset mitt da;)) Skal si det var effektivt, babyen fikk ut alt som var lagret i tarmen over et par uker, og babyen ble smørblid etterpå. Tok denne kuren et par tre ganger, men så lærte babyen å trykke det ut selv. Barnet fikk bare morsmelk. Dette må være en nødløsning og er ikke å anbefale som noe dagligdags metode for barn med sjelden avføring. Mitt barn hadde lenge avføring bare 1 gang i uka og det var greit.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 Enig med lissi65 at Microlax kun er en nødløsning - da den svir i endetarmen. Jeg hadde sett det an litt nå, siden hun har fått ut noe. Men ved forstoppelse er det normalt at det siver ut litt først - det som smyger seg forbi "proppen", og så løsner (forhåpentligvis) proppen etter hvert. Men nå har du gitt en del smøring, at jeg ville ventet på at tarmen fikk jobbet det igjennom. Min lille bæsja ikke på 8 dager etter at vi startet med grøt - og når det først kom da, så kom det MYE ja!! Han prompa så mye den siste natta før det kom at han vekka seg selv:) Ellers kan du blande inn litt matolje i grøten - fin og naturlig smøring:) Lykke til:)
fanta Skrevet 11. april 2008 #12 Skrevet 11. april 2008 Sviskemos på glass hjelper ikke her, men det gjør hjemmelaget sviskemos! Kjøper svisker på helsekost (uten konserveringsmiddel) og koker dem i litt vann til de blir myke. Kjører med stavmikser sammen med kokevannet og blander et par teskjeer i grøten eller gir det "bart". Det får fart på sakene her i huset, iallfall.
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 11. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 11. april 2008 Ringte HS i dag og hun anbefalte grøt men jeg skulle kutte ut fruktpurre inntil videre og hun virket ikke bekymret. Skal se det ann til mandag før jeg tyr til microlax og skal prøve hjemmelagt sviskepurre. Takk for alle tips
~Simelisa & Marina~ Skrevet 11. april 2008 #14 Skrevet 11. april 2008 ha i godt me malt i grøten, ikke fullt ei toppa tskje men d hjelper...evt. blande sviskemos i grøten... men for mye av alt kan ha motsatt virkning...
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #15 Skrevet 11. april 2008 Fikk råd på HS om kaldt kokt vann at det kan sette fart på avføringen. Kaldt som i kjøleskapskaldt. Ikke så altfor mye altså siden de er vant med kroppstemperert drikke og mat.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #16 Skrevet 11. april 2008 HI- ikke gi noe mer nå- det fungerer garantert snart nå med alt det du har gitt! Men husk å forhindre at det skjer igjen ved å f.eks ha en teskje malt i grøten. Hos oss har vi malt i grøten morgen og kveld, og gutten vår har aldri vært forstoppet etter vi begynte med det. Og en kommentar til siste anonym: et barn på 6 mnd er da vant med kald drikke vel?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #17 Skrevet 11. april 2008 Her kom alt ut da vi var hos kiropraktor... Det smalt i bleien! Vi var hos ham pga kolikk. Han forklarte at det skjer nesten alltid med de minste. Kiropraktor jobber jo med rygg og nakke, og tarmsystemet ligger jo tett inntil, så litt massasje og behandling kan bokstavelig talt sette spor. Han tipset også om at det ofte hjelper å ta tempen. Dette fordi da "igangsetter" man endetarmmusklene. Helt ufarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå