Skrullemor Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 Hva er sånn ca pris på en bunad, har tenkt til å begynne å sammle til eldste jenta så hun får til konfen. Jeg er utrolig dårlig på sying og sånn så er nok lite jeg kan gjøre selv, blir vel husfliden som må lage da. Det står mellom to forskjellige her, rogalands eller beltestakk fra telemark.( vi bor i rogaland men jeg er fra telemark) Noen som har disse og vet hva de kostet?
Twins i magen <3 Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Ehm.. vet ikke så mye om rogalandsbunaden, men mener å ha hørt at en beltestakk fra telemark fort kan komme opp i 30 000 kr... men min mening er at det er den fineste bunaden som finnes!! (Jeg er selv trønder, med så godt som ingen tilknytning derfra).. Hvis du kjenner noen "lokale syersker", kan du kjøpe materiale fra Husfliden som ikke er ferdigsydd. Det er som regel myyye billigere, da sydamer som ikke jobber der er mye billigere. Kusinen min skulle ha trønderbunad til konfirmasjonen, og de kjøpte materiale for under halve prisen av ferdigsydd, og en dame sydde bunaden for 4000,- Dette reduserte prisen med flere tusen kroner. Du kan jo sjekke på finn.no på brukte bunader og få en pekepinn, eller ringe Husfliden og be de sende deg prisoversikt på begge typene
Skrullemor Skrevet 11. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2008 Enig med at telemarksbunsa er den fineste, ønsker meg den selv og, men blir det helt feil med det til jenta mi siden hun er født og oppvokst i Rogaland?? Burde hun helst ha Rogalands bunad, hun er jo bare 10 år nå, så kan ikke be henne om å velge selv heller.
Gjest Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Du bør nok glatt regne med minst 30 000,-, kanskje nærmere 40. Koster penger, ja, men hvis du får bunaden sydd "riktig", så har dattra di festklær livet ut.
Gjest Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 Min kostet 27 med alt sølv (blå romeriksbunad) mamma sin (beltestakk som blir nevnt over) kostet ca 50 000 med alt sølv. Nå angrer jeg bitter for at jeg ikke valgte beltestakken når jeg skulle ha bunad, hele familien har telemarksbunad men jeg var selvfølgeig redd for å skille meg ut når jeg var fjortiss hehe Om du eller pappan er telemarking kan jenta fint ha bunad derfra, men om en er fra Oslo og en fra bergen blir det helt feil med slik bunad i mine øyne.
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 Min bunad kostet 28 000 kr m/alt sølv. Og dette var for 10 år siden da jeg ble komfimert....dyrt:-(
Skrullemor Skrevet 11. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. april 2008 Takk for gode svar!:-) ja heller veldig mot beltestakken, jeg og hele min side av slekten er fra telemark, mens mannen er rogalending.Da er det vel lov for mine onger å bruke bunad fra Telemark??
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 11. april 2008 #8 Skrevet 11. april 2008 Ja, jeg har foresten rogalands bunad. Jelsa bunaden...er nyyydelig:-) Er liksom den og frafjord bunaden som er klassikerne her....:-)
Gjest Skrevet 11. april 2008 #9 Skrevet 11. april 2008 Like naturlig at hun skal ha telemarksbunad som rogalands Hun kan vel få velge selv når den tid kommer?? Mamma kjøpte sin beltestakk herfra http://www.almankas.no/bunad/beltestakk2.html De er utrolig flinke mammas har helt nydelige høstfarger..
Skrullemor Skrevet 11. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. april 2008 Takker igjen:-) Hun kan nok ikke velge selv siden jeg kommer til å kjøpe den "stykkvis"=),Så blir det ikke så dyrt, tenkte å begynne nå, for når hennes er ferdig er det lillesøster sin tur, vet ikke helt om gutten i midten skal få er vel ikke det gutter ønsker seg mest til konfen selv om mor synn det er råstilig med menn i bunad...hehe!
*** Jeg er kuul *** Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 Vet ikke hva beltestakken koster men en øst-telemark ranke koster ca 50000. Komplett materialpakke koster vel ca 10000. Har selv en nesten ferdig bunad hengende her nå som skal være ferdig til mai...... Erfaringa mi med materialpakker er at det er noe forskjell fra levrandør til levrandør. Både i mønster, matrialkvalitet, kvalitet på påtegning og ikke minst pris. I skien, hvor jeg bor, har vi flere levrandører både av matrialpakker og ferdige bunader. F.eks: Husfliden, stoffbua, Mona Elthorn osv. Reiser du til Bø bør du ta en tur innom Almankaas. Mener det er demmes modeller som det er flest av her i distriktet. De har meget bra kvalitet på matrialene. Anbefaler på det sterkeste å sjekke opp flere levrandører før du bestemmer deg. Desverre er det ikke så mye info å finne på nettet. Lykke til
fruen♥medtojenter-des06+jan10 Skrevet 11. april 2008 #12 Skrevet 11. april 2008 Jeg har Tinn-bunaden fra Telemark som jeg har fått arvet av min avdøde farmor. Den var kjempeslitt så til min konfirmasjon betalte mamma for å få den fikset slik at den skulle se ny ut. Hun betalte litt underkant av 10 000 kr. Så fikk jeg den sydd ut når jeg ble eldre, da betalte jeg 7000 kr. Tinn-bunaden koster rundt 25 000 helt ny. Ser du vil ha beltestakken så jeg tror du må ut med minst 30 000 kr hvis du skal ha "full-pakke". Når det er jenta mi sin tur (om 13 år :-P) får hun velge mellom Rogalandsbunaden (pappaen er derifra), en av Telemark sine bunader da pappaen min og slektningene er derfra, så får hun også velge Oslo eller Romerrikesbunaden da vi bor på Romerike nå, men jeg er født i Oslo, og vokst opp i Oslo... Dilemma! Men personlig syns jeg Telemark sine bunader er finest! Selv om Rogaland sin er også veldig,veldig fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå