Bergenjente Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 er gravid med termin i okt Nå har det seg sånn at jeg har gått på yrkesrettet attføring litt over et år.. Tok generell studiekompetanse ifjor, og i vår har jeg tatt matte og fysikk to kvelder i uka for å komme inn på ingeniør.. Skulle egentlig begynne på høyskole til høsten.. Har forstått det sånn at ikke du har rett på fødselspenger når du går på attføring dessverre.. Men det jeg egentlig lurer på er om jeg har rett på fødselsstipend?? Nå har jeg søkt meg inn på skole, og har planer om å søke permisjon.. Men lånekassen krever at du må ha rett på lån/stipend 6 mnd før fødsel.. Har jo ikke rett på stipend, men har visst rett på lån.. Kan jeg få dette?? Planen min for attføring går ut i midten av juni og da får jeg ikke mer penger derfra.. Kan ikke gå på noe tiltak nå da jeg skal være hjemme et år.. Det er heller ikke aktuelt at pappan tar permisjonen.. Noen som kan svare meg på dette.. Er det meningen at pappan skal forsørge?? Jeg har jo mine regninger, lån og bil så dette kan bare ikke gå.. Ganske frustrert hvis jeg må leve på engangsstønad og barnetrygd!!
C@milla *EMIL* Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Hei! ) Eg og går på attføring og skal ha baby i august.. Har vore nede og diskutert på nav idag, og blei egentlig positivt overraskta. Har du ikkje handlingsplan som fortsetter neste år? Eg fekk meg handlingsplan som seie at eg skal ta 50 % studier eg.. de like ikkje opphold i attføring ved graviditet har eg forstått.. Så har eg meldt meg opp til studier i tillegg sånna at eg får full støtte fra lånekassen. Ps. eg forstår at OM du skal videre på attføring, så må du ha et opphold på 6 veker for å få eingangsstønad.. det sa min saksbehandler. Viss du har tenkt å begynne på høyskole til høsten, så ville eg vurdert det. Har tatt lærarskulen sjøl, og det var veldig mange med småbarn som klarte seg supert altså.. Dersom du har hatt lån dette året, så må du vel komme inn under reglene som sier at du kan få fødselsstipend(som du har skrevet over, må du ha hatt rett på dette 6 mnd før fødsel). Sommer gjelder inn så lenge du tar utdanning før, har eg forstått. Og du får peng om du først får opptak og siden søker permisjon. MIN historie lyder som følger: Eg har gått på attføring i snart 7-8 år.. og får neste år også(antakelig,venter på vedtak) siden eg skal studere(vertfall på papiret) har far rett på fødselspenger og permisjon, som mamma ville fått om hu hadde hatt jobb 6 av 10 mnd før fødsel.. Vett ikkje om eg hjalp deg i heile tatt, men eg fekk nå prata litt ;o)
Bergenjente Skrevet 11. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2008 Heihei takker for svar Nå skal jeg snakke med saksbehandleren min så får vi se Men det tiltaket du går på må det vel være noe mening med, jeg er ferdig med alle fagene for å komme inn på høyskole så egentlig er det bare til å gi gass.. Men med tanke på terminen i oktober syns jeg det blir litt stress å begynne på skole i år.. Skolen er jo fra 08.00-16.00 eller noe sånt, og har veldig lyst å være hjemme med den lille.. Planen er vel å begynne på skole neste år da den lille er 10mnd Jeg kunne jo begynt på et eller annet tiltak for å fa attføringen, men går ut ifra at jeg ikke får godkjent det siden det ikke er nødvendig:) Så har tenkt å søke om attføring igjen på begynnelsen av året da for å vær sikker på å få det til skolen begynner, de er jo litt treige av og til Så satser på at det går fint, men håper veldig på det fødselsstipendet da, eller så blir det å leve på engangsstønaden og barnetrygda, og det er vel ikke noe å bli veeldig rik av.. hehe Har hittil brukt opp 1,5 år av skolegang, så de dekker vel 1.5 år til for meg etter permisjon.. Håper alt går i boks :) Hvor kommer du ifra da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå