Gå til innhold

Oppskriften på rivnefri fødsel!!!

Anbefalte innlegg

Som jeg har sett her inne er det ganske stort fokus på rivning og harde fødsler...

Den største grunnen til dette er at vi produserer store barn ,i mangen tilfeller litt for store vil jeg si.

Vi skal også ha det så behagelig i alle situsjoner.

Jeg har selv født 2 ganger og føler jeg har fått god erfaring på både godt og vondt der kontrastene ble ganske så store i mitt tilfelle...

Vi mennesker faller mer og mer vekk fra det naturlige og derfor skaper vi våre egne problemer...

Fødsel er verdens mest naturlige ting faktisk og når vi bare klarer å roe oss ned og tenke på en "steinalder" måte som jeg pleier å si ,så kan det hjelpe for ganske mangen!

Hva tror dere at de gjorde før i tiden , i steinalderen??

Hvorfor rivnet ikke damene før i tiden?

Hvorfor føder afrikanske kvinner lettere?

De gjør det på den naturlige måten!!

Uten bedøvelse av noe slag!

Det er da man har kontroll over kroppen og kroppen får ordne opp på best mulig måte.

Den inntense smerten er der også med en hensikt.

Maten vi spiser nå er unaturlig. Den fører til sykdom ,helseproblemer og fedme. Dette påvirker naturligvis det ufødte barn og man ser at mangen nyfødte barn nå om dagene blir større enn de helst bør være.

En kvinnekropp (underliv) skal ikke bli "ødelagt" av noe så naturlig som en fødsel!

Jeg synes verden er komt inn i en skremmende utvikling.

mine råd er:

-Unngå stor vektøkning under svangerskap.

-Spis mye fiber ,drikk mye vann for å unngå hemorider.som kan påvirke rivningen under fødsel.

-beveg deg rikelig hver dag!

-Ha mye sex

-Vurder muligheten for en naturlig fødsel uten epidural! (epidural gjør det vanskelig å kjenner hvor hardt ,lenge man trykker ,STOR fare for rivning!)

-tenk på den naturlige måten!

-kok opp bringebærblad te ,den har god virkning på fødsel og tiden etter.

-bruk tyngdekraften under fødselen.

Jeg er ikke medlem av en sekt eller noe (for dem som måtte lure) jeg begynnte bare å tenke nytt etter jeg fødte vårt første barn. (komplikasjoner)

LYKKE TIL ALLE SAMMEN!!!

Fortsetter under...

Jøsses.. Du har mange gode råd, og jeg er med på den "naturlig"-tankegangen din forsåvidt. Men nå revnet jeg veldig i min fødsel, og er litt usikker på om rådene kunne ha reddet meg :) Revnet helt opp til endetarmen... Og jeg hadde ikke stor vektøkning i svangerskapet, kostholdet var bra, jeg trente veldig mye, brukte ikke epidural, heiv innpå med bringebærblad-kapsler, masserte skjeden med olje, brukte tyngdekraften så det holdt.. Likevel gikk det sånn.

Norge er på topp når det gjelder forekomsten av de store riftene (grad 3 og 4), og det skal være arbeid på gang for å få ned tallene. Noe som ofte svikter er at jordmor ikke støtter godt nok når hodet til barnet står i åpningen.

For min del fikk jeg ikke noen særlig forklaring på hvorfor jeg revnet sånn, men tror barnet kom litt for fort ut (vevet får ikke tøyd seg ordentlig) og så vidt jeg fikk med meg støttet ikke jordmor noe særlig heller.

Tror at det er vanskelig å gi en "oppskrift" på å unngå revning, men det er viktig å være klar over hvorfor det skjer (risikomomenter) så man kan passe på litt selv. Skulle en ny fødsel bli aktuell (noe det ikke blir, for her blir det ks, hehe :) ville jeg hatt inn i journalen at jormor må være påpasselig med støtte av mellomkjøttet, og så ville jeg ha vært litt mer forsiktig selv i siste del av pressfasen.

Føder afrikanske kvinner lettere??? Nå må du gi deg, det er ingen verdensdeler som har så mye fistula dannelse grunnet totalruptur under fødsel som afrikanske kvinner. Mange ender opp med å lekke avføring ut i vagina og å bli utstøtt av samfunnet. Alt dette fordi det er vanvittig få leger og lite kunnskap, samt endel undertrykkelse av kvinner.

Dine formuleringer får meg til å tenke på ei som renner ned helsekostforretningene og satser på alt det naturlige uten å lese en og annen studie før du uttaler deg!! Klart det kan være mye som kan hjelpe for å slippe og revne under fødsel, men å trekke inn steinalder og jeg vet ikke hva tyder bare på ekstrem uvitenhet. Om du vil bringe noe videre av det du har erfart kan det jo være en idè og tenke litt over hva det du sier faktisk betyr og hvor stort grunnlag det har i virkeligheten.

Noen kvinner trenger faktisk epidural, noen kvinner legger mye på seg selv om de ikke overspiser eller bare ligger på sofaen, noen kvinner revner uansett grunnet anatomiske forskjeller osv osv.

Mange av poengene dine er gode, men det er en fryktelig ovenfra og ned holdning å ha når man snakker om så ømtåelige tema som dette!!

Selv om HI sikkert har en del gode forslag, må jeg si meg enig med innlegget over her.

Mange som får varige skader av revning under fødsel i Afrika. Og det kan man lese om med jevne mellomrom, så det burde ikke være noe nytt.

For min egen del, fikk jeg ikke noen tjukk unge første gang, men han var lang og hodeomkretsen var på 37 cm, og han kom med hånda langs hodet (i Supermannstil), og da sier det seg at det går fint an å revne...

Har venninner som har unngått alt av sukker og snop hele svangerskapet, som har trent og vært aktive og spreke. Men som likevel har fått unger over 4 kg.

Så det behøver ikke være så lett som HI vil ha det til å unngå revning. Man kan ha gjort alt "riktig", men likevel revne skikkelig.

Støtter innleggene over her. Afrikanske kvinner er vel blant de minst heldige i hele verden, på flere områder! De blir faktisk utstøtt (!) hvis de får alvorlige fødselsskader - som skremmende mange får. Det er i den senere tid opprettet klinikker som opererer denne typen skader, men de rekker bare operere en brøkdel av de kvinnene som trenger det.

Tror nok "det naturlige" er en smule oppskrytt, ja!

Hmmm...

Jeg kan ikke drikke bringebærbladte pga for storkynneraktivitet, da. men ellers gjorde jeg alt jeg kunne sist.

Baby veide 3180g, jeg brukte tyngdekraften så lenge jeg fikk lov, ikke et snev av smertestillende hvis man ikke regner dusjen jeg tok åtte timer før gutten var ute (25 grader ut og veldig svett), la på meg ti kilo og mistet melka etter seks mnd da jeg hadde gått ned 16.

Jeg revnet som et seil i storm.

Denne gangen må jeg legge på meg mer fordi jeg startet 8 kilo lavere enn sist, så det punktet utgår. Bringebærbladte utgår også.

Men akter da å følge de andre rådene. Men dersom pressefasen tar 15 minutter denne gangen også, og jeg har like sterke pressveer, så er det ikke så mye å gjøre med.

Prøver mellomkjøttmassage også jeg,da.

Annonse

Naturen kan være grusom mot kvinner og babyer i fødsel.

Det har den vært så lenge mennesket har eksistert. Det har blitt verre fordi menneskets anatomi forandres gjennom evolusjon. Pga at menneskehjernen er så stor, blir noe så naturlig som å føde en dødsdom for mange kvinner og barn på verdensbasis.

Hvor i all verden har du det fra at kvinner ikke revnet før i tiden?

Det finnes da ikke noe hold i denne påstanden.

En snakket ikke om slike ting før i tiden, men jeg kan love deg at det var mange kvinner som slet med inkontinens, etter ørten barnefødsler. Du tror kanskje at de sydde de fint sammen igjen etter fødselen når de revnet...?

I Afrika er det svært mange kvinner som dør som følge av fødsel. Det er også svært mange som revner så mye som flere har sagt oppforbi, at de blir utstøtt av samfunnet.

Du glorifisrer fødsler hvor en ikke bruker smertelindring.

Du sier at en har mer kontroll og at smerten er der for en grunn.

Du vet at fødsler er svært ulike og derfor kerver ulik intervensjon?

Du er klar over at mange kvinner utvikler traumer etter fødsel som følge at de mistet kontrollen fordi smerten ble for sterk eller at fødselen tok for lang tid? For en del kvinner kunne effektiv smertelindring ha forebygget slike traumer. Noen kvinner er heldige og slipper unna med fødseler hvor en ikke trenger f.eks epidural, men slik er dessverre ikke alle fødsler.

Jeg var slank gjennom hele svangerskapet, fødte en baby på godt under 4 kg og revnet mye. Jeg gjorde alt "riktig" i svangerskapet og under fødselen, og likevel gikk det som det gikk. Jeg hadde en fæl fødsel uten epidural, noe jeg angrer meg i hjel på. Det gjorde at jeg sitter igjen med en forferdelig fødselsopplevelse.

Innlegget ditt oser av uvitenhet og arroganse.

Det er nesten som jeg ønsker at du får en grusom fødsel neste gang, med totalruptur og hele pakka. Nesten - for så ond er jeg ikke.

Hallo dere!!!

Jeg må si at jeg ikke helt skjønner det med at innlegget til HI oser av nedlatenhet og arroganse... føler heller at det er folk som har andre erfaringer som føler dette er veldig sårt. Forståelig det også selvfølgelig! Men det betyr ikke at HI sin hensikt var å henge ut alle dere og rakke ned på dere for det!

Hun prøver å komme med sine tips, og ønsker også alle lykke til til slutt. Er det nedlatende?

Om hennes tips og refleksjoner øverst i innlegget stemmer, aner jeg ikke, men kaller det da heller uvitenhet enn nedlatenhet om det ikke stemmer.

Noe kan fungere for noen, for andre ikke i hele tatt. Poenget er at det fins ingen fasit, og det vet jo som regel folk! Men kan man hjelpe noen få så har man vel gjort noe bra uansett!?!?

• 3 måneder senere...

Forsiktig med hva du lover nå, frøken....

Gikk opp 8 kg med 1. mann, hadde et sunt svangerskap, og satt meg ikke på ræva en eneste gang fra ri nr. 1 til poden (på rett under 4kg) var ute under 4 timer senere. Revnet fra A til Å i tillegg til at de klippet.

Nå venter jeg nr 2 som i dag ble estimert til 3900g 3 uker før termin.

Så nå har jeg lest tips om hvordan man skal hindre rifter til den store gullmedalje uten at jeg føler meg noe klokere.....

Hilsen nervøs.

til Hi

Ser det er mange som blir provosert av innlegget ditt. Jeg vil bare si at jeg forstår hva du mener. Samfunnet er ikke helt bygd oppunder at det er naturlig å føde, men det kommer... mer og mer. Har selv hatt to naturlige fødsler og skal ha en tredje. Det er hardt arbeid å føde, det bør alle være oppmerksom på. Så det å være i toppform er superviktig. Det var jeg ikke med nr. 2, og det ble den tyngste. Veldig mye ligger i innstilling til livet og litt usynlige ting og noen ting kan ikke forklares. Mine tips for ikke å revne er smøre med hvetekimolje, sesamolje, også la jeg inn en liten bønn til alle guder i hele verden sist og det hjalp. Nei jenter, vi gjør så godt vi kan utfra det vi vet og de mennesker vi har rundt oss.

Lykke til med fødsel alle jenter

Må si meg enig med alle som er skeptiske til innlegget ditt, selv om noen poenger for såvidt er interessante. Jeg har aldri født barn selv, men er utdannet innen helsefag og vet dermed en god del om fødsel og komplikasjoner

Før i tiden døde mange kvinner, og barn, i barselseng. Mange revnet og fikk plager i ettertid. I U-land, inkl Afrika er det også mange som dør, og mange som får invalidiserende fødselskader som gjør at de blir utstøtt fra samfunnet. Så argumenteringen din holder ikke! Det er mulig du har fått disse forklaringene av noen som ville gi deg råd etter en traumatisk fødsel, men du er i så fall feilinformert.

Det er riktig at det er naturlig å føde, men det betyr ikke at det går ukomplisert for seg dersom man føder uten "kunstig" og "moderne" intervensjon.

Det er riktig at store barn gir økt risiko for fødselskomplikasjoner, og at overvekt med svangerskapsdiabetes¨kan gi store barn. Men store barn forekommer også hos sunne og slanke mødre.

Det er også riktig at epidural kan føre til dårligere fødselsfremgang og behov for vakuum eller tang. Men det er også slik at en del får dårlig fødselsfremgang grunnet langvarig og smertefull fødsel, og først får fremgang og normal fødsel når de blir tilstrekkelig smertestilt.

Temaet er veldig mer nyansert enn du fremstiller. Det er riktig at det er naturlig å føde og at det ikke er noe man skal være alt for redd for. Men de moderne fremskrittene er ikke kun et onde. De fører til at det er færre kvinner som dør i fødsel og flere barn som overlever.

Det som er viktigst for å unngå å revne når fødselen først er i gang, er å unngå at hodet skjærer for fort ut, og at jordmor støtter perineum (mellomkjøttet, dvs vevet rundt skjedeåpningen godt. Så sørg for å få en jordmor som er flink til å støtte og har god statistikk når det gjelder å unngå revning ved sine fødsler.

jeg synes du opptrer litt uvitende her. mammaen min har aldri født med smertelindring,annet enn første gangen da hun fikk lystgass. og den største av babyene hennes var rett rundt 3200g. og det er IKKE for stort! Likevel har hun opplevd både å revne og bli klippet! og hun er og har alltid vært en sunn dame som aldri har ligget i godstolen gjennom graviditeten. Tvert imot!

Så at revning er noe som skjer fordi vi får for store barn idag, synes jeg bare er nonsens!

Men klart, vekten på barna har økt! Så man kan jo med fordel gå inn for å være sunn og trene litt under graviditeten!

Annonse

Grunnen til at det er så mange afrikanske jenter som sliter med skader under fødselen er deres unge alder og at kroppen deres ikke er klar for å gå igjennom en fødsel. De fleste av disse jentene er giftet bort i en alder mellom 9 og 13 år, og blir gravide som 14-16 åringer.

Det hadde hjulpet veldig hvis trådstarter hadde brukt overskriften "tips om revnefri fødsel"....

"Oppskrift..." = gjør du dette så revner du ikke.

Et litt bedre valg av ord så hadde dette vært et helt greit innlegg, selv om det langt fra stemmer for alle.

jeg tror ikke man må være i fin form eller noen ting har noe å si for fødsel eller noe som helst. dette er helt forskjellig fra person til person uansett. kan ikke akkurat si at jeg hadde så sundt svangerskap med første man, trente ikke, hadde mye sex, spiste det jeg hadde lyst på når jeg ville og vat ikke særlig sunn. la på meg 14kg, men jenta var bare 2900. og fødselen gikk kjempe fint, revnet ikke og brukte ikke bedøvelse.

så fød med glede jenter og kos dere mens dere er gravide, det fortjener vi;)

fødslen går som den går uansett og vi klarer det for det er naturlig!:) kroppen er skapt for dette;)

Kjenner meg overhode ikke igjen med dette innlegget og tenker at man ikke må sluke alt som blir skrevet på dette nettstedet.

Fikk ei jente på 2950g, ingen form for bedøvelse og revnet så det holdt....

Kvinne kroppen er unik og de ferreste kan sammenligne fødslene sine 100%, hvis noen i det hele tatt.

javel....

jeg la på meg 5 kg i sv.skapet

spiste masse frukt , grønt og var veldig sunn

drakk kun vann

hadde et godt sexliv

Gikk rundt i rommet og brukte tyngdekraften godt under fødselen.

fikk en sønn på 4900 gr, og revnet en god del ja, så tror ikke argumentene dine holder, gitt.

revna en del begge gangene jeg.går mye hver dag,ingensmertelindring under fødselen og myyye sex har vi også alltidhatt.bringebær greiene gjør vel at fødselen går fortere,men da er jeg redd jeg ikke kommer ut husdøra ei gang,hehe.går fort her.tyngdekraften bruker jeg selsagt godt under fødselen,så det gjelder vel ikke alle unfer fødelen alt dette.noen er nok mye mer tøyelige enn andre.

• 2 uker senere...

Tror det er såå individuelt som det kan gå ann om man revner eller ikke.

Jeg har hatt bekkenløsnig fra uke 6, hompet rund på krykker.

Med andre ord beveget meg lite

Spist normalt. la på meg 15 kilo

lite sex grunnet bekkenet

hadde en fødsel som varte trekvarter fra riene starta, utdrivelse på kansjke 3-4 min, ingen jordmor som fikk holdt igjen noe her.

fødte en jente på 4 kilo

ingen revnig.

-Lille-

• 3 uker senere...

De som har svart på innelgget vært sunn, gått lite opp i vekt i svangerskapet, hold seg i bevegelse og latt tyngdekraften hjelpe til under fødselen. Det virker ikke som det har holdt dem unna revning under fødselen. Jeg tror at sterke og sunne kvinner også tåler mye smerter!!!

Sjokket for de fleste er at det faktisk gjør vondere å føde enn man hadde trodd! Som sunn gravid sa alle til meg at fødselen kom til å gå så greit! Det gjorde det ikke. Det er lett å bli skuffet over seg selv. Med en gang lurer vi på hva som gikk galt. Hvem feilet?

En fødsel er ikke bare bare! Vær glad om både mor og barn overlever.

Det er jeg... Å snakke om en "god fødselsopplevelse" til en førstegangsfødende er bare tull!!! Senk forventningene jenter! Noen revner, andre ikke! Det finnes ingen oppskrift!!!

• 4 uker senere...

Ærlig talt, for en gjeng med SUPPEHUER!!! Når noen kommer med tips som funket for dem, skal man da rakkes ned på?? JØSSES, dere som føler tipsene passer for dere; bruk dem!! Dere andre: HOLD KJEFT!

Det finnes en haug med tips, det finnes en haug med forskjellige mennesker. Alle får bruke det som passer dem.

KJERRINGER!!!

• 3 uker senere...

hehe!! En ting er het sikkert, dette er veldig individuelt. man bør være forsiktig med å være for belærende, her er det mange forskjellige erfaringer.

En ting jeg syns det bør fokuseres mer på er at jordmor kan gjøre en bedre innsats for at man ikke revner. Jordmor er den som skal hjelpe og veilede slik at fødselen ikke skjer for raskt og man revner mer enn nødvendig. Dette gjelder også i forhold til veildning ang. pusteteknikk. Jeg har ikke selv satt meg så godt inn i dette, men har ei venninne som lærte seg lamazteknikken. Hun sier det kan ha utrolig god virkning på fødselsforløpet. I amerika blir denne teknikken brukt hyppig, tror det er med gode resultater (har ikke lest statistikken). Har lest om flere på nettet som sverger til denne metoden, og som foklarer hvordan den har bidratt i deres fødsler. Det viktigste er pusteteknikk hvor man presser ovenifra og ikke bare nedre del av magen.

http://www.lamazemetoden.no/

Det faller på sin egen urimelighet når noen,som i tillegg mangler faglig bakgrunn, lager OPPSKRIFT på hvordan man skal føde for ikke å revne.Herregud, det er det dummeste innlegget jeg har lest på lenge. Ikke fordi det ikke er enkelte gode råd i og for seg.Men måten disse "rådene" fremstilles. Det vitner bare om en, unnskyld meg, litt dum og naiv person som tror hun vet- og så vet hun egentlig ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...