Gå til innhold

IKKE gift deg med en utlending!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gifte seg trenger man jo ikke oversette noe.

Eneste jeg kan huske mannen min har fått oversatt noen gang var vitnemål da han skulle studere videre på universitet her, og det gjorde de uten problemer på lærestedene han hadde gått før. Og det var jo årevis før jeg traff han også da. ;-)

At det ikke er like enkelt i forhold til EU er jo pga at vi ikke er medlem av EU. Det nordiske samarbeidet har derimot vært tett i mange år.

Fortsetter under...

Skrevet

Helt enig! Jeg har det tusen ganger så harmonisk og konfliktfritt (nesten :-)) sammen med min latinamerikanermann (9-årsdag i dag, faktisk!) som jeg hadde med min trøndereks ;-)

Nå har mannen min et europeisk statsborgerskap + at han jobbet i et stort norsk selskap FØR vi flyttet hjem til Norge, så vi slapp vel billig unna pga det.

Til dere som mener at det er en selvfølge at man skal gi avkall på sitt opprinnelige statsborgerskap når man får et nytt, så skjønner jeg ikke grunnen til dette. Det kan jo av mange årsaker være viktig og nyttig å søke om stasborgerskap i det landet man bor i, samtidig som det av rent sentimentale grunner føles helt umulig å oppgi sitt gamle. All ære til land som godtar doble statsborgerskap! Barna mine har for øvrig triple statsborgerskap, men det varer vel ikke evig :-)

Lykke til videre, Papegøye, det ordner seg nok til slutt!

Skrevet

Det er iallefall rasisme måten man blir behandlet på hos politiet/UDI....Vi (dvs sambo) har blitt ledd av, de blir sure fordi han ikke snakker norsk (?!), lite hjelpsomme, masse feilopplysninger, VELDIG lite hjelpsomme, veldig skeptiske (spesielt mht penger, de kan liksom ikke tro at han har råd til å bo her, "fattig" som han er)....eg tror ikke dette hadde sjedd dersom han hadde vert en riking/hjernekirurg fra sverige....

"Heldigvis" har han hverken førerkort eller mye utdannelse;) Forstår utifra innlegget ditt at vi har spart mye penger på det....

Virker som om de har den innstillingen at alle som kommer hit til norge gjør det fordi de er fattige og vil ha penger eller fordi de er forfulgt og vil få det bedre her. At de ikke forstår at for noen (alle) er det en stor belastning å forlate hjemland, familie osv og komme til et helt nytt land. At de ikke trenger å vere hyggelige, for utlendingene er jo uannsett såååå heldige som får lov til å komme til Norge.....Sambo ville aldri kommet hit hadde det ikke vert for meg og dattera vår.

Skrevet

Ja,du tar feil.

(Til s@nder & Linnea)

Mvh

Skrevet

Mannen min hadde en skikkelig kremjobb i Polen før han kom. Han tjente mer enn de fleste i Norge, og i Polen betydde det at han var rik og kunne leve som en prins.

I Norge har han slitt lenge med å få relevante jobber, men nå går det bra. Han jobbet blant annet som avisbud lenge :-)

La oss si det sånn at heller ikke han ville tatt imot fornærmelser i Norge om det ikke hadde vært for oss. Vi er heldige som har så tålmodige menn!

Skrevet

Jeg er 100% norsk,og kjoerte opp i Norge i 1986.

Da jeg ville fornye foererkortet mitt naar jeg var hjemme i Norge en tur, fikk jeg ikke lov!

Saa det er ikke bare utlendingene som har problemer ang akkurat det der.

Forresten gifta soestra mi seg med en amerikaner engang, og hun skal jeg si deg ikke har hatt 70 000 kroner paa konto i hele sitt liv....

Annonse

Skrevet

♥magandang anak ko♥™

Det er visst 7 år ja.Da min samboer hadde vært i Norge i 7 år,kunne han få tilbake sitt chilenske pass eller han kunne søke om norsk statsborgerskap.

(Han har valgt å beholde sitt statsborgerskap.)

Mvh

Skrevet

Hihi....samme året som eg ble født:)

Eg måtte ha en inntekt på 170 000 i året.....men det har jo ingen student, og iallefall ikke en gravid student som ikke har store muliheten til å jobbe;)

Skrevet

ble først utroli sjokkert (og for tidlig provosert) beklager den...ehe..

er sammen med en kurder jeg, og det er ikke så mye problemer, men det er faktisk ganske mye styr med at to kurdere som har giftet seg der nede, får skille seg.. det syns jeg er utroli synd... at mannen da sitter igjen med dritt og møkk, og hu ska bare ha det bra.. hmm..

ang det å automatisk bli norsk statsborger er feil...

typen har vært her i 11 år, og holder fortsatt på med søknaden.. ska ikke være lett alt det der!!! men men...! kjærlighet <3

Skrevet

Har jeg rett i å anta at han søkte om "familiegjenforening".

Da vet jeg man ofte må ha mye penger på konto.

Søsteren min giftet seg med en mann som ikke kom fra eu land da og hadde ikke jobb eller noe spesielt med penger på konto, men han fikk alikevel papirer på det grunnlaget. SÅ kommer tydelig ann på hvem som sitter med avgjørelsen.

Min mann er her på arbeidsgrunnlag han da og da er det hva han tjener som gir mulighet for å bli, så hva jeg har eller tjener spiller ingen rolle.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Å hjelpe meg!!!! Skal si dere har kjempet for hverandre...vitner om sterk kjærlighet! Tragisk at dere skal møte så mye byråkratisk motgang. Stå på videre!

• 1 måned senere...
Skrevet

Har selv giftet meg med en fra Polen, og vi fant ut at en letteste måten å gjøre det på var å reise til Polen å gifte oss, både økonomiskt sett og lettere generelt sett. Greit nokk, det var jo enn del papir arbeid, og jeg vet jeg var veldig frustrert der og da, men det gikk jo greit tilslutt hehe. Eneste når jeg tenker meg om, så er jeg ikke helt sikker på om han er far til en eller to der borte?? Vi fikk han første før vi giftet oss,¨pluss at han er døypt lutersk... Er faktiskt ikke sikker om de vet det enn gang.. Men at minsta er registrert det vet jeg, siden vi døpte henne der.. tror jammen jeg skal sjekke om han er i registrene der borte jeg.. ble litt i tvil nå hehe.. Men nå datt jeg litt utenfor tema, det jeg ville si var at vi aldri hadde noen problemer, hverken med at han måtte søke opphold fra hjemmland eller noe.. Men så hadde han arbeidstilatelse når vi giftet oss da... kanskej det hadde noe å si...

Skrevet

Nei! har ikke gjort det heller:) Dette var tungvint og dyrt ja...

Annonse

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

dra oss rundt halve jorden = reise til Polen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...