Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min baby måtte ha flere døgn i lyskasse, og hadde høge verdier av bilirubin.

Har andre hatt barn med gulsott?

Var de slappe?

Hva lå verdiene på?

Gikk de ned i vekt?

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei gutten vår var litt gul på sykehuset å etterpå.. han var ikke slapp(heller motsatt) husker ikke verdien men den lå rett under grensen hele veien,så han slapp lyskasse da de tilslutt sank. han gikk ikke ned men opp ivekt.

Skrevet

Hei gutten min måtte ligge et døgn i lys..Han sov veldig mye men våknet til måltid hver tredje time..Gikk ikke ned i vekt..Husker ikke helt de tallene (sliter med ammetåke for tiden) Men hvis du sier dine verdier så kan jeg se om jeg husker det;-)

Skrevet

Hei

Mini hadde gulsott. Han lå tre døgn i lys. Var veldig slapp, og gikk ned fra 3335 til 2930 gr. Vi brukte 14 dager på å ta igjen fødselsvekten - men siden har det pekt rett oppover. Han orket ikke suge, så han ble foret annenhver time i flere dager, og veid før og etter måltid.

Skrevet

Han hadde 371, grensen for lys var 350........

HI

Skrevet

Vår lille gutt lå i lyskasse i tolv timer, husker heller ikke verdiene.. Han var ikke spesielt slapp, men egentlig vet jeg ikke hvordan en baby på to dager skal være ift aktivitet. Han gikk mye ned i vekt, og stakkaren veide bare 2700 når han ble født også. Han fikk ikke nok næring i magen, sikkert derfor han fikk gulsott.

Jeg måtte krangle meg til tillegg, skal si gutten spiste da!! Ikke lett å holde magen til en liten baby full når melken ikke har kommet i gang... Grr merker at jeg er fortsatt irritert på at de ikke hjalp oss før, gutten var jo født sulten og ikke med den reserven andre barn har. Han er fortsatt ikke størst i klassen, men spiser godt og er frisk og rask.

Skrevet

Ok tror min og lå på rundt 370 da ;-)

Skrevet

Gutten min hadde gulsott da han ble født. Husker ikke verdien, men han lå i sånn lyskasse i 4 dager. Han var født prematur(uke 33) og veide 2320g, men var nede i 1900g på det laveste. Han var veldig slapp, også en tid etter behandlingen. Sov for det meste hele tiden. Eneste gangene han var våken var da han skulle mates.

Skrevet

Jenta vår måtte ligge 2x12timer i lyskasse. Hun sov veeelig mye, men var ikke så veldig slapp når hun var våken...men det var jo ikke så ofte:) Husker ikke hva verdiene var på, men de lå bare litt under det man har før det er snakk om å bytte blod. Men etter andre gang med lys gikk det fort ned igjen. Hun gikk ned mellom 200-300gr. Det er vel ganske så normalt har jeg skjønt, selvom jeg synes det var veldig fælt å gå fra henne første natta i lyskassa:( Andre gangen gikk bedre. Men synes det var litt ekkelt at hun lå der alene..Den ene gangen jeg kom for å amme henne lå hun med brillene over nesen og munnen og stirra på lyset...huff...huff..ikke bra for en nybakt og hormonell mor nei. Var mye barselstårer da ja. =)

Skrevet

Jonas hadde gulsot, men lå kun 24 timer i lys.

Han var veldig slapp den første tiden, til tider enda som 7 uker.

Hadde verdier på 292 som det høyeste- gikk godt ned dagene etter vi dro hjem.

Ja, han gikk ned i vekt på sykehuset- så litt opp igjen siste dagen. Nå har det økt veldig, over 6 kg

Skrevet

Alle mine tre var gule, det er ganske vanlig når barna er store og blir sittende fast...

Førstemann var et døgn i lyskasse, var slapp, men la greit på seg. Måtte amme først det ene brystet, stelle han så han våknet og så ta det andre. Masserte inni hender og under føttene hans for å holde han våken under amminga...

Andremann var veldig gul, de måtte tappe blod for å få ned bilrubin-nivået, og erstattet med saltvann (intravenøst). Lå tre dager på nyfødtintensiven i lyskasse. Ble så slapp at han ikke klarte suge, men fikk utpumpet morsmelk med sonde i to dager.

Tredje var også gul, lå et døgn i lyskasse før vi reiste hjem. Var tilbake på sykehuset hver dag for å sjekke at det fortsatt gikk rett vei. Hun var veldig slapp, gikk ned mer enn 10% av fødselsvekten i tillegg til at blodprøvene gikk feil vei igjen, så vi ble lagt inn på barneavd to dager etter hjemkomst. Etter nok et døgn i lyskasse kviknet hun til og prøvene var mye bedre. Hun la på seg greit, men var egentlig ganske trøtt og slapp i flere uker..

Skrevet

viktig å amme eller gi MME ofte for å drive ut bilirubinstoffet av kroppen. Helst hver 2 time hvis babyen din fortsatt er liten. Også på natta. Redusert væsketilførsel kan øke konsentrasjonen og øke verdiene...noe som fører at de blir slappere. Gulsott-babyer er slappere som regel. Ikke gjør den feilen jeg gjorde, jeg vekket ikke babyen på natta en dag for å gi mat, vanligvis våknet han hver 2 time selv, og dermed steg verdiene...som gjorde at han sov 7 timer da han var 12 dager gammel. Ble slapp og gadd ikke suge på puppen engang, ville bare sove. Så det endte opp på sykehus. Men det gikk bra. Presset til å suge/drikke, samt holdt våken med kaldt rom, lite klær og kald klut. Hver andre time gi mat, fikk jeg beskjed om. Gulsott går over av seg selv, og jo eldre babyene er jo bedre tåler de det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...