reekleim *fødeklar* Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Jeg vil bruke tøybleier når bebien kommer men har null koll på hvordan alt virker og vad jeg trenger. Noen som kan gi meg en rask opplæring???
emlyn Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Heisann, dette er spurt en del ganger i det siste, så du får mange svar hvis du leser på innleggene lenger nede på sida. Det finnes forskjellige typer bleier - brettebleier, alt i ett-bleier, formsydde og lommebleier. Man må nesten prøve seg frem for å se hva man selv liker best. En god innføring i de forskjellige tøybleietypene finner du her: http://tettinntil.no/TB_JUNGELEN.htm Så finnes det et vell av forskjellige merker innenfor hver bleietype. Det er en jungel der ute, men det er en morsom jungel Felles for dem alle er at du etter hvert bleieskift vasker bleien i stedet for å kaste den. Det er hovedforskjellen mellom tøy- og engangsbleier. Du trenger ca 24 bleier per barn for fulltidsbruk. Bleiene vaskes på 60C, samt en kokvask i ny og ne. Ellers trenger du en vaskepose eller bleiebøtte, og flytende vaskemiddel. Og rispapir når babyen blir litt eldre og bæsjen ikke er så flytende lenger (rispapiret samler opp bæsjen, og kastes i do). Men ta en titt på linken overfor og på siden her, så finner du masse info. Meld deg gjerne inn på tøybleieforumet på tettinntil.no/forumet (du må melde deg inn for å lese innlegg), så treffer du tøybleiejunkies over det ganske land som tilsammen sitter på en haug med kunnskap! Lykke til TB er kjempekjekt å holde på med, tro det eller ei.....
reekleim *fødeklar* Skrevet 12. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2008 Tusen takk før svar!!! Så till nyfødt så tar man rett og slett å skyller av bæsjen i servanten før vask eller?
emlyn Skrevet 12. april 2008 #4 Skrevet 12. april 2008 Jeg brukte ikke tøybleier da mine var nyfødte, så jeg har ingen personlig erfaring. Men tror folk gjør litt forskjellig. Noen kaster bleiene rett i bleiebøtta eller -posen, og setter vaskemaskina på skylling før vask. Andre skyller vel for hånd først. Man må vel prøve seg litt frem selv. Her i huset skyller vi bleiene i badekaret hvis det er kommet mye avføring utenfor rispapiret. Slenger bare bleia rett i badekaret når jeg skifter på babyen, så når ungen er påkledt skyller jeg den med dusjen og hiver den rett i bleieposen uten å vri eller noe sånt. Og så sprayer jeg badekaret med Jif og spyler det før neste bad Tar ca ett minutt ekstra per bleieskift. Men som sagt tror jeg folk gjør litt forskjellig ang nyfødt. De bæsjer jo ganske ofte! Du får høre med guruene på tettinntil...
reekleim *fødeklar* Skrevet 13. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2008 Hehehe takk! jeg skal melde med in i tettintil forumet på en gang. Personligen er jeg ikke så redd før ekstraarbeid med tøybleier, verre er det at overbevisa mannen om at tøybleier er en kjempe ideè! hahaha. Vet jo ikke om det er noe før oss ennå men har blitt meget insperert og har så lust at prøve Takk før svar emlyn
emlyn Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 Det er jo mange argumenter som taler for tøybleier. Miljøargumentet er jo åpenbart. Kjøper du one size-bleier klarer du deg med 24 bleier en hel bleieperiode. Med engangsbleier er det snakk om mange tusen. Selv om man bruker litt energi med 1-2 ekstra klesvasker i uka, tror jeg ikke det kommer i nærheten av energiforbruket det koster å produsere alle de tusen engangsbleiene!!!!! Og så sparer man et tonn søppel... Økonomisk er det jo også en fordel. Engangsutgiften er riktignok høyere, men på sikt sparer man jo. Særlig hvis man bruker bleiene på neste barn også - og så kan man selge dem igjen. Og det er *virkelig* ikke mye jobb. Mannen min synes det er kjempeenkelt. Det er jo bare det å vaske en klesvask og klargjøre bleiene etter vask (de kan tromles) som er ekstraarbeidet. Men her i huset er det IKKE bleiene som utgjør hoveddelen av klesvasken. Det er gulpekluter, babyklær, bodyer, smekker, mannens treningstøy, mine utgulpa ammetopper..... bleiene er peanuts i forhold til den mengden der! Jeg tror nok også det er mer behagelig for barnet. Jeg pleier å sammenligne det å bruke engangsbleier i en hel bleieperiode med å bruke engangsbind uavbrutt i opptil tre og et halvt år... fisj og æsj.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå