Anonym bruker Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 jeg og bf blir boende i vær vår by, vi er sammen, men ikke gift, forlova eller noe.. han blir kun å komme hjem annenhver helg til meg og babyen.. hva skal jeg regnes som da? alenemor`? er jo på en måte det jeg blir..men hva skal jeg si på nav og vil de eventuelt forstå min situasjon og gi meg støtten som alenemor?
Anonym bruker Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Er jo en fordel for deg å bli kategorisert som alenemor rent økonomisk - at dere har det fint sammen fordet gjør vel ingenting? Jeg har tenkt å oppføre meg som alenemor, jeg og bf blir også boende i hver vår by, og da kommer det til å gå hardere ut over min økonomi, så da tar jeg imot det jeg kan då med takk, når jeg engang ikke bor sammen med BF....
piamamma Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Når du skal søke om støtte som alenemor, nå vet jeg ikke hvilken stønad du skal søke om, men i allefall dobbel barnetrygd og sånn så skal du fylle ut et skjema hvor du skriver din adr og hans adr og krysser av på at du ikke bor med barnefar.. Da blir du alenemor i deres øyne.. Det samme gjelder hvis du skal søke om overgangstønaden..
Anonym bruker Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Hei ! Vær så snill å vær forsiktige her jenter !! Det er faktisk ikke slik at det er hva dere eller de rundt dere regner dere som som avgjør om dere har krav på ytelser etter folketrygdloven som aleneforsørger eller ikke !!! Nav har et strengt regelverk å forholde seg til som de er pliktige til å følge. Dere skal bla fylle ut hvor mye kontakt dere har med bf på egenmeldingsskjemaet en gang pr år. I tillegg får nav MYYYE tips på folk som er sammen men har forskjellig adresse ( dette er ikke aleneforsørgere etter folketrygdlovens definisjon). Vær åpne ovenfor NAV om kontakten med bf og forholdet, bare da kan de ta en riktig avgjørelse vedr stønader. Å føre nav bak lyset her for å få stønad slik bla piamamma forelsår, vil medføre anmeldelse den dagen det evt kommer frem ( og det er svært mange slike saker hvert år). Grensen for ubetinget fengsel ved trygdemisbruk går på ca 60 000,- Dersom dere får fulle stønader, inkl overgangsstønad etc er ikke dette mange mnd på stønad... Barnevernet kommer da automatisk inn for vurdering av omsorg mens dere ev soner .... Dette er en "verst tenkelig senario" men det er noe med å vite konsekvensen av det man gjør ( samme om man setter 60/40 på papiret for å få stønad men i realiteten har 50/50 el... også vanlig trygdemisbruksfelle som det jevnlig er dommer på..) Dere fyller muligens vilkårene for stønad uten å lyve om forholdet til barnefar, kommer litt ann på omstendighetene i den enkelte sak, MEN : vær åpne ovenfor NAV så dere slipper senere trøbbel... ( har hatt litt for mange gråtende klienter i rettsalen, men da er det desverre for sent å angre, økonomisk kriminalitet ovenfor det offfentlige straffes betydelig strengere enn ovenfor private da systemet er lagt opp til tillitt begge veger mellom nav/stønadsmottaker..)
Anonym bruker Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Jeg havner i akkurat samme situasjon som deg snart, fordi han skal jobbe i sin hjemkommune/fylke. Med: 1,5 time hver vei mellom byene, at jeg blir alene alle dager unntatt annenhver helg, at vi har separat økonomi og at vi aldri har bodd sammen - med det vil jeg kalle meg selv "enslig mor". Jeg sier det som det er til Nav - at BF er ute av bildet, at det er jeg kommer til å ha hovedansvaret, og at BF får se babyen sin annenhver helg/hver tredje helg. Hvis vi flytter sammen i senere tid, kommer jeg til å gi beskjed om dette til Nav. Av den enkle grunn at jeg ikke er enslig mor lenger Håper det ordner seg for dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå