Gå til innhold

Hvorfor er smokk så skadelig for tennene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på voksentennene og tannstillingen?

Er det på en måte kjeven som ødelegges?

Og hva med pupp? Er det skadelig i lengden også?

Eventuelt hvorfor ikke?

Fortsetter under...

Skrevet

Tungen vår ligger i munnen akkurat slik at tennene holder seg der de skal;o) Når man bruker smokk trykker man tungen nedover slik at tennene i overkjeven vil "vandre" innover, og tennene i underkjeven vil presses utover. På denne måten kan man utvikle kryssbitt for å kompensere for at ikke tennene i over- og underkjeven "passer sammen" lenger.

=) Men jeg skjønner jo hva du egentlig spør om da. Og det er vel derfor man anbefaler at barn slutter med smokk nettopp før de nye tennene kommer ut...?

Hmm... For at noe skal ha innvirkning på tennene og faktisk flytte på de må tennene ha en påvirkning på 12 timer i døgnet;o) Det er vel heller sjeldent at noen ammer sååå mye når barnet har blitt større, så det er vel ikke noe reellt problem. jeg tror heller ikke at tungen blir presset ned på samme måte av puppen som av smokken..?

Skrevet

Det er faktisk sagt at dette ikkje er så skadelig som ein trudde. Mi hadde smokketenner, ho slutta med smokk litt over 4 år gammal:) Det gjekk tilbake av seg sjølv. Det som skjer med tennene, er at der blir åpning mellom over og under tennene; ein kan liksom putte inn smokken, med sammenbitte tenner. Men som sagt; dette rettar seg fort etter smokkeslutt.

Har sett skrekkeksempel; tommelen; å bruke den er verre, fordi ein då lettare bruker det lenger. det vil føre til at dei permanente tennene blir påvirka, og det er verre.

Skrevet

Var på helsestasjonen i går, og mens jeg ventet på HS så leste jeg en brosjyre om tannstell på barn. Der sto det at smokk ikke er så skadelig, for barna har som regel sluttet med smokk og eller tommel før de ordentlige tennene har kommet. Men nå slipper jeg å tenke på det siden min ikke vil ha smokk. Stapper like greit hele hånden sin i munnen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...