Gå til innhold

Studier i svangerskapspermisjonen?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å studere i permisjonen? Er en videreutdanning jeg har lyst til å hoppe på. Jeg har termin i slutten av juni og oppstart på studiet vil bli i slutten av august. Er bare veldig usikker på om det kan bli litt for mye på en gang. En annen positiv side ved å studere i permisjonen er at tilbakebetalingen til lånekassen vil stoppe mens du studerer. Med 80% lønn vil tilbakebetalingen til lånekassen virkelig merkes. I følge nav kan man studere heltid eller deltid uten at det påvirker foreldrepengene. Kan vel alltids prøve meg. Om det blir for hektisk er det vel bare å avslutte... Hmmm....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137413257-studier-i-svangerskapspermisjonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan anbefale å studere i permisjonen! Selv tok jeg et masterprogram på BI mens jeg fikk førstemann. Det var samlingsbasert, etterutdanning tilrettelagt for folk i full jobb. Mormor var med som barnepike de ukene det var undersvisning, jeg bor heller ikke så langt unna, så det gikk fint. Å ha med babyen inn på forelesninger vil jeg ikke, vanskelig å konsentrere seg for både meg selv og alle andre da. Mannen min går på etterutdanning nå i regi av NTNU/NHH, og der er det en dame som har med babyen hele tiden, og det går vist kjempefint. Jeg fikk lest litt innimellom, sælig mens han var liten og sov mye, også skrev vi en stor oppgave til slutt. Alt gikk kjempefint. Mange advarte meg på forhånd, sa at det aldri kom til å gå. Men ikke hør på det! Jeg tror det er vel så vanskelig å få til noe etterutdanning når man har eldre unger og er i jobb samtidig. Bare ikke ha for store ambisjoner, ta med deg det du får med deg liksom, og går det ikke så går det ikke.

Jeg fikk ikke betalinsgstopp/utsettelse hos Lånekassen, noe med at hvis man får utbetalt 16000 eller mer i mnd. i fødselspermisjonen så får man ikke utsettelse. De ser på inntekten din og vurderer hver person individuelt.

Lykke til!

Jeg går nå andre året på høyskole. Jeg tenkte jeg ville ta et års permisjon fra skolen å bare kose meg med den lille! Den tida kommer bare en gang... Er redd det hadde blitt litt hektisk å fullføre med en liten baby.. Men det valget er jo individuelt, men jeg vil ha et års permisjon å starte på'an igjen med ny lyst!

Jeg gikk skole når mitt andre barn kom til værden å jeg angrer såååå på at jeg fullførte.....

D var utroli slitsomt og jeg kommer ALRDI til å gjøre d igjenn.....

Føler oxo at jeg mistet/ gikk glipp av mye av de første månende i live hennes å d angrer jeg litt på.....

Så jeg kommer ikke til å anbefale noen til å gjøre d, men d er jo etter mine opplevelser..... er ikke sikker d blir slik til deg men kan hende......

Lykke til med valge...... :D

Heisann!

jeg har også termin i slutten av juni, og har tenkt å hoppe på et etterutdanningsfag i august. Det er ikke et fulltidsstudium, så jeg tror ikke det frarøver meg noe vesentlig av permisjonstiden. I august så er de så små at de sover mye, noe som derfor gjør det lettere å ta henne med på forelesninger. Har også tenkt på det der med å slippe å betale inn på studielån med 80% lønn, men iveren etter å ta dette studie er mer tungtveiende. Synes det kan være godt å ha litt annet enn bare baby- det blir lett begrensede samtaleemner med andre om man ikke opplever/deltar i NOE annet.

Jeg støtter deg i valget, om du vet det ikke tar opp for mye av den tiden man burde ha sammen babyen.

Lykke til!

Hilsen permisjonsstudine :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...