Gå til innhold

Trenger litt hjelp av dere som har giftet dere, evt planlegger bryllup, evt dere som har meninger om kjøreplan for middagen i et bryllup!!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha tradisjonell bryllupsfeiring med 3-retters middag.

Sitter og krongler med kjøreplanen nå.... Regner med det blir åtte taler. (Vi ønsker korte taler, og vet at alle talene, bortsett fra min svigermor sin, blir ganske korte og greie (sikkert mellom 5-10 min).

 

Har laget et sånt førsteutkast til kjøreplan:

Kjøreplan for bryllupsdagen

 

1. Brudgom ønsker velkommen. Introduserer toastmaster.

2. Toastmaster kommer med praktiske opplysninger;

- Meny

- Pauser

- Røyking

- Oppfordrer gjestene til å skrive i gjesteboka i løpet av kvelden

- De som får fine bilder, må gjerne sende dem til oss på mail, evt brenne på en cd

3. Tale 1: Brudens far

4. Forrett

5. Tale 2: Brudgom

6. Middag serveres første gang.

7. Tale 3: Brud

8. Tale 4: Brudens forlover

9. Middag serveres andre gang.

10. Tale 5: Brudgommens forlover

11. Tale 6: Brudgommens far

12. Dessert

13. Tale 7: Brudgommens mor

14. Tale 8: Brudgommens søster

 

Synes det hele bare ser ut som en haug med taler, men synes jo alle som vil holde tale, må få lov til det. Som sagt, skal vi oppfordre til at de blir korte. Mulig det blir flere også, men det håper jeg egentlig ikke....

 

Kom gjerne med kommentarer til kjøreplanen.

Skal legge inn minst to pauser. Når bør de være?

Og er det andre praktiske opplysninger toastmasteren bør komme med?

 

 

Veldig takknemlig for svar :-)

 

Skrevet

vi skal gifte oss i sommer vi og, men dette må jeg innrømme jeg ikke har tenkt på. trodde det var toastmasteren sin oppgave å ordne en slik plan gjennom middag. Mmm, trodde taler og evt. sanger skulle være litt overraskelse jeg da.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt taler etter deserten. Ingen som gidder sitte igjen for å høre på de...

Skrevet

Og du får uansett ikke folk til å røyke bare i pausene, så det med pauser er nok desverre lite vits i. Det sklir ut etter forretten.

Skrevet

Bra det svigermor da... Neida ;-) Tenkte kanskje de to siste under desserten da. Tror vel ikke folk går fra bordet før det er slutt, eller???

Skrevet

Javel... Er ikke vanlig i de bryllupene jeg har vært i, at folk bare går og røyker i tide og utide. Tror faktisk ikke det er så mange som røyker heller, max 10 av 95 gjester. Kanskje noen festrøykere da men...

 

 

Skrevet

min mening er at dere bør samle talene mere..blir så mange oppbryninger ellers.tar tid med servering av mat og alt dere vil jo sitte tilbords til langt på natt med alle de talene.si at de får skrive en sang istede.brudens far og brudgommen skal holde tale resten kan si det de vil i en sang eller noe.

Skrevet

Synes det ser helt greit ut jeg. Tror ikke det blir noe problem å ha taler etter desserten. Folk går ikke fra bordet før middagsseansen er over og noen har takket for maten.

 

Toastmaster bør også informere om hvordan folk som vil si noen ord skal gå frem.

Skrevet

Jeg har ikke veldig mye erfaring med bryllup, men har vært i to stykker:-

) I det ene informerte toastmasteren klart om pauser ol før vi begynte og det endte opp med at alle gikk ut for å røyke eller på do når de følte for det selv og et par ganger når det skulle være taler etter hans plan, så var det mange ute av rommet. Dårlig gjort av de som ikke måtte gå på do og gå ut utenom innlagte pauser, men det ble gjort likevel...

 

I det andre bryllupet inforerte toastmasteren om at det ville være pauser og at hun skulle si fra underveis om dem. I det bryllupet var det ekstremt varmt, så av og til måtte folk ut rett og slett fordi de ble så varme og når toastmasteren merket at veldig mange ville ut evt hadde gått ut allerede, la hun inn en pause. Resultatet av det var at alle hadde pause samtidig og alle var da samlet samtidig.

 

Jeg ville ikke hatt taler etter desserten.

Skrevet

Oki, det er sikkert litt opp og ned hva folk gjør. Mannen min var toastmaster i fjor, og da hadde brudeparet lagd kjøreplanen, vi bare gikk gjennom den sammen med dem i god tid før.

 

Må innrømme at jeg er litt kontrollfreak, og gjerne vil ha oversikt over dette. Evt overraskelsestaler/sanger får komme i tillegg.

Skrevet

Er ikke så superglad i sånne sanger jeg, så vil faktisk heller ha taler, korte taler :) Men takk for råd :)

Skrevet

Er det flere som har synspunkter? Trenger innspill!!

Er så "daut" på bryllupsdebatten..

Skrevet

hehehe.. Dette er jo toastmasteren sin oppgave da;o)

 

I vårt bryllup i sommer fungerte det helt supert med pauser (hadde 2 stk). Ingen gikk ut utenom pausene, og jeg må innrømme at jeg synes det høres ekstremt uhøflig og merkelig ut at folk går for å røyke utenom pausene når det er bryllup og toastmaster har informert om når det blir pause!!!

 

Det er toastmaster som skal ha oversikt over alle som skal tale, og når de skal tale, men det er jo greit at dere kommer med ønsker og innspill til toastmaster. Det er vanlig at de som skal tale går til toastmaster og ytrer ønske om det... Ikke til dere;o) hehe.. Ofte skal det jo være en overraskelse hvem som skal tale=) Etter/under desserten er det vanlig at ordet er fritt en liten stund slik at de som vil tale kan gjøre dette. Takk for maten-talen skal jo helst komme etter dette igjen;o)

 

Husker dessverre ikke kjøreplanen for bryllupet vårt, men toastmasteren hadde laget en "kortversjon" som lå under tallerkenen til alle som skulle tale, og med sitt eget navn uthevet. Inne på kjøkkenet lå en detaljert kjøreplan for kjøkkenpersonalet;o) Viktig å huske på så ikke de "flyr inn" midt i en tale;)

Skrevet

Jeg har servert i utrolig mange bryllup. Det som har fungert best i de fleste bryllupene både for gjester og personale er:

 

Ønske velkommen

Forrett

middag

(røyke pause viss ønskelig)

alle taler

dans o.l

kaker og kaffi.

 

Viss dere skal ha bryllupet en plass hvor de har alt av personalet. Kokker, servitører o.l så er det godt mulig de vil ha et ord med i laget.

 

Skrevet

Dersom dere har det med innleid personale må dere ha en klar kjøreplan ovenfor de.

Taler til forrett, la personalet rydde og slikt, IKKE tale mellom forrett og hovedrett (kokken HATER det og kommer til å bli sur), mest mulig taler under hovedretten, husk å sette av tid i mellom som personalet kan fylle på drikke, evt annen service etc. Mest taler under desserten, da har man faktisk best tid, personalet skal nemlig ikke flakse rundt bordet under taler.

 

Og det er toastmaster som skal sette opp dette, ikke dere. Gjerne i samarbeid med den som er kokk og den som er ansvarlig for serveringen i deres bryllup. Da får dere korrekte tidsaspekter på alt som skal skje og unngår potensielle bommerter.

 

 

Skrevet

TAKK for mange konstruktive tips!!

 

tillab; vi skal ha personalet på det stedet vi har bryllupet til å servere. Har allerede hatt et møte med hun som skal være "sjefen" for dem den kvelden. Eldre dame, men virket som hun hadde stålkontroll på store selskaper. Skal ha en klar kjøreplan ja. Skal ha nytt møte med henne, kokken, barsjefen og sjefen på stedet der 3-4 uker før bryllupet også. Takk for gode tips ellers også :) Vet ikke om jeg tar sjansen på å delegere mye av dette til toastmasteren, men....

Skrevet

Derfor er det viktig å velge en toastmaster du føler deg trygg på:o)

 

Selv valgte vi ei god venninne av meg, og hun gikk virkelig inn for det og hadde stålkontroll på alt!! Kunne ikke valgt noen bedre=)

 

Svigerinna og svogeren min derimot leide inn en profesjonell toastmaster=)

 

Pass på at toastmasteren deres er med på disse møtene. Ikke noe gøy å skulle lede/ha ansvaret for noe man ikke har 100% kontroll på;o)

Skrevet

Oki. Føler meg egentlig trygg på han altså.... I den forstand at han skal lose oss gjennom kvelden på en trygg og ordentlig måte + humor. Han har vært toastmaster en gang før også, og klarte seg kjempebra.

 

Mannen min har vært toastmaster to ganger, og begge gangene har han planlagt middagen sammen med brudeparet/brudgommen. Tror kanskje vi legger litt andre (færre) oppgaver i toastmasterjobben enn det du/dere er vant til - sikkert det som er riktig etter boka altså :-) Men vi må avklare det med toastmasteren vår så fort som mulig. (Altså hvilke oppgaver han har.... :-)

 

Takk igjen, stinepinekline.

Skrevet

Sett tidsbegrensning på talene hvis mange vil prate. I et bryllup jeg var i satt vi til bords i 7 timer. Folk pratet og pratet og pratet og det var en pine...

 

La brudeparets foreldre og brudeparet få 6-9 min til rådighet. Alle andre maks 5.. Få toastmaster til å være helt nazi på det, det hjelper. For mange taler, eller for lange taler er ikke ålreit..

Skrevet

JAAAA! Takk for godt tips! Er akkurat en sånn middag vi ikke vil ha. 5 timer til bords er absolutt max. Tror nok alle kan greie og holde seg til det, utenom svigermor som er plaget av konstant munndiarè. I bryllupet til min manns søster snakket hun sikkert i 5 minutter om brudens bevegelsesmønster da hun var 5 år, samt viste det på overhead..........

Skrevet

Hehe.. Ikke sant :) Jeg har full forståelse for at en sånn dag bringer frem minner man vil dele, men kjenn din begrensning.. Det er ikke så hyggelig når hele forsamlingen vrir seg i stolene..

Skrevet

hahaha.. Uff, litt komisk da! :D

 

Håper virkelig at hun klarer å begrense seg bittelitt ihvertfall:o) Skjønner godt at du "gruer deg" til talen hennes. hehe..

 

overhead;o) hahaha... artig!!

Skrevet

Legg frem noen engangs kameraer. Så kan gjestene ta bilder.

Skrevet

Ikke sant, det er egentlig noe jeg ser på som kjempetrasig. Håper å unngå dette, selv om selvsagt ikke alt blir like interessant for alle.... Sånn blir det jo bare, feks for noen partnere til venner/venninner. Litt må de tåle, men er jo vår jobb å begrense det innenfor rimelighetens grenser!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...