Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Først: Dette gjelder ikke dere som har alvorlige ammeproblemer med betennelse, tette kanaler og annen elendighet.... (Jeg blir vel uansett upopluær nå) Det er SVÆRT få kvinner som ikke er fysisk i stand til å produsere nok melk til å fø sin egen lille baby, i hvert fall før de er 6 måneder gamle. Hvordan skulle det gått med menneskeheten hvis vi ikke klarte det? Da ville vi jo ha dødd ut lenge før vi kom til vår industrialiserte tidsalder og fristende lettvint morsmelk-erstatning dukket opp... Mitt inntrykk er at problemet som regel sitter i mellom ørene til moren! Enten er man alt for strukturert, og opptatt av klokka, og prøver altfor tidlig å tvinge babyen inn i en fast rytme: "Nei, lille venn, du kan da ikke være sulten NÅ igjen, det er jo bare en siden sist!" , eller "det bør vel gå i hvert fall tre timer mellom hvert måltid". MÅLTID??!!! Spedbarn har ikke måltider, i hvert fall ikke til faste tider! De skriker når de er sultne, og det blir de når den bittelille magen er tom. Og det går fort, når det kun er morsmelk som skal fordøyes, og enda fortere hvis man vokser litt ekstra i en periode! En "tom" pupp er nesten helt "oppfyllt" igjen etter bare ca 1,5 time. Hvorfor det? Kanskje fordi det fra naturens side ikke er så uvanlig at mødre må amme babyene sine ofte? Og dess oftere man ammer, dess mer melk får man. MAN KAN IKKE BRUKE OPP MORSMELKEN! Men det kan ta 2-3 dager før produksjonen har økt nok til at babyen blir helt fornøyd. Dette kalles økedager. Ellers synes jeg at mange mødre virker litt, hva skal jeg si? Late? Eller ikke riktig klar over hva man har gitt seg ut på når man får barn? Som sagt, det kreves økedager for å øke melkeproduksjonen. Og disse kan være veldig slitsomme! Man må amme mye og ofte (kanskje må man sitte med ungen til brystet en hel kveld, og for all del ikke kutte ut nattammingen), ikke stresse, men sørge for nok hvile og spise ofte selv også. Atfor mange gir opp i slike perioder og gir babyen morsmelkerstatning i stedet. Eller putter i narresmokken hele tiden, og lurer både seg selv og babyen: Mor får ikke nødvendig stimuli til å øke melkeproduksjonen, babyen får ikke nok melk. Kort sagt: Slutt å se på klokka, la babyen styre når han vil ha mat, mindre narresmokk og mer pupp! Og stol på dere selv jenter, dette klarer dere!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Med fare for å bli upopulær sammen med deg, så må jeg si meg enig...
aanonym Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 I rettferdighetens navn: Det er ikke alle som har like lett for å amme. Noen har dårligere melkeproduskjon enn andre, sånn er det bare. Og har man f.eks. en slitsom fødsel bak seg, eller flere andre barn som også trenger deg, så er det fullt forståelig at noen velger å plusse på med litt mme. La nå folk gjøre som de selv vil!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Nei, dette bør være gammelt stoff for alle mødre. Likevel møter jeg voksne, velinformerte kvinner som klarer å si slikt sludder som f.eks. at de må gi tillegg fordi at hvis de ammer babyen så ofte som han vil, så går de helt tom for melk....
brummemamma- Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med innlegget-dersom du vil oppmuntre til at flest mulig skal amme ville kanskje en annen tone være mer effektiv. Trodde poenget med denne debatten var å støtte hverandre i amming - ikke slenge ut kritikk. Før vår industrialiserte tidsalder var det svært mange som døde i barsel, eller var syke og ikke kunne amme- erstatning ble gitt i form av andre kvinners morsmelk eller kokt kumelk, det er ikke en ny oppfinnelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå