Gå til innhold

kan noen skrive litt om den 4 barnesykdom???

Anbefalte innlegg

Skrevet

???????????????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høy feber i 3 dager uten at barnet virker syk ellers, så går feberen vekk og barnet får ett lett utslett som varer i ca 1 døgn.

Skrevet

takk, vet du om det er smittsomt? jeg har nemlig vært ute i dag da det kom, men hun har bare litt på mage og rygg.

Skrevet

Ja, det smitter. :o) Som en vanlig forkjølelese ca. Har man hatt det får man det sjeldent igjen.

Skrevet

Den 4 barnesykdom (exanthema subitum – tredje dags utslett)

er en svært vanlig og uskyldig virus-sykdom. Den opptrer i løpet av de 2-3 første leveår ( oftest litt før barnet er 1 år). Sykdommen skyldes et herpez-virus kalt Herpez 6 (Dette virus er i slekt med Herpez virusene som lager munnsår og genital sår).

Det typiske er at det litte barnet får høy feber, litt hovne lymfekjertler i nakken, ofte ikke forkjølet. Ingen skjønner hvorfor det er feber !! Barnet er slapt, men med god almentilstand. Høy feber varer i 2-3 dager ( link til Feber hos barn), når barnet da er bortimot feberfri kommer utslettet. Det er et rødt småflekket utslett som utvikler seg på brystet, rygg,hals ,armer og bein.( se bilde: attachment) Det varer i 1-3 dager, klør ikke.

Det gir ingen kjente komplikasjoner.

Hvis barnet ditt har hatt høy feber i 2-3 dager, men ikke er særlig syk: La da være å gå til lege !! Vent på utslettet dagen etter. Da har du forklaringen !

Lillegutt hadde den forrige uke. Høy feber 3.5 dag, men bra allmenntilstand. Utslettet kom det fjerde døgnet på overkropp og nakke.

Skrevet

mange takk,men hun har utslett på mage og rygg, virker som det sprer seg, så er hun litt grinete, kan jeg gå ut eller bør jeg holde meg hjemme?

Skrevet

Ville holdt meg hjemme jeg.... Lillegutt trengte i hvertfall litt hvile og ekstra søvn i etterkant av sykdommen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...