Gå til innhold

Chop Suey oppskrift som smaker tilnærmet lik på restaurant??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg hva slags oppskrift du har brukt, og jeg bruker egentlig ikke noen oppskrift. Men når jeg lager så bruker jeg lys soyasaus, msg og salt og pepper. Msg er viktig for å få til smaken riktig. Hvis jeg vil ha litt ekstra smak river jeg litt ingefær og hvitløk i woken før de andre ingrediensene og gjerne litt chilli og fiskesaus

Annonse

Denne sausen bruker jeg:

4 ss kjøttbuljong (utblandet)

2 ss østerssaus (oyster sauce)

1 ts maizenna

og kjøttet ligger i denne marinaden bruker jeg

1 ss soyasaus

2 ss østerssaus (oyster sauce)

1 ts salt

½ ts pepper

2 ts maizenna

Annonse

Av en eller annen grunn, så får jeg ikke sendt noe post- detter ut av hele dinbaby når jeg trykker send. Så da kom den her istedet.

Nå skuffer jeg deg kanskje, fordi dette er en oppskrift på kylling chop suey...Men det går vel sikkert an å bytte ut med oksekjøtt og kjøttbuljong!

4 ss lys soyasaus

2 ts brunt sukker

Dette blandes, så sukkeret løser seg opp.

500 g kyllingfilet- skjæres i tynne strimler (tynne skiver) Legg dem i en lav glassform og fordel soyablandingen over. Vend strimlene, slik at de blir dekket av marinaden, og la dem stå i kjøleskapet i 20 minutter.

1-2 løk, skjæres i 4 båter

2 fedd hvitløk, knust

Litt sukkererter

Gulrot

Bønnespirer

Ok, skal du ha mere grønnsaker. så må du prøve deg frem med væskemengde- kanskje litt mer av alt som er flytende, inkludert marinaden, i oppskriften. (Dette er gode og barnevennlige grønnsaker å ha i chop suey. Paprika synes jeg blir for dominerende på smak i en så mild saus. Men så er ikke jeg noe glad i paprika heller da...)

4 1/2 dl hønsebuljong (jeg bruker grønnsaksbuljong, smaken blir bedre og ikke så salt)

Kok opp buljongen og jevn den med lys maizennajevner til den er passe tykk. Sett til side, men hold den varm. Må ikke være kald.

Varm olje i en wok. Tilsett kyllingstrimlene og rørestek dem til de er gyllenbrune. (Jeg har med det meste av marinaden). Tilsett hvitløk, og surr i et minutt. (Pass på at du ikke svir hvitløken- da blir maten ødelagt)

Så tar du oppi gulrøtter, steker dem litt, før du har oppi sukkererter, venter litt, så løken og tilslutt bønnespirene. Så heller du over 3 gode spiseskjeer med sesamolje. Rørestek i et lite minutt.

Så heller du over kyllingbuljongen og blander godt, la det få et oppkok og surre i 1-2 minutter- ikke ta alt oppi med en gang, det er ikke sikkert du trenger absolutt alt. Du ser det nok når du synes det ser passe ut:-)

Så er det å ha det i en serveringsbolle da, med kokt ris ved siden av. Jeg pleier å ta litt usaltede, røsta cashewnøtter kjapt i wok'en etterpå og strø over den ferdige chop-suey'n.

Severeres straks. Bør wokes ferdig mens folk sitter tilbords:-)

Par tips til: Skal du lage til flere, så må kjøttet wokes i flere omganger, legges til side, før du så wok'er grønnsakene og blander alt i det du tar på sesamoljen.

Bruker du hermetiske grønnsaker, så husk å skylle godt av dem- de ligger i en lake som er ganske så salt, og som kan gjøre maten mye saltere enn du vil ha den:-)

Husk at kjøtt trekker seg sammen når det stekes, så skjær tynne skiver, hvis ikke blir ikke kjøttet slik du er vant til på kinarestaurant. Mye lettere å gjøre med litt frossent kjøtt, så putt det gjerne i frysa en liten stund først.

Joa, blir nopk brukt mange steder. Men det er ikke nødvendig når du følger en god oppskrift. Og når jeg lager sunn hjemmelaget mat, så hiver jeg ikke frvillig oppi masse tilsetningsstoffer. Er et rimelig omdiskutert produkt vi snakker om her.

Joa, men nå ville hun jo ha en oppskrift som var tilnærmet lik restaurant og ikke hjemmelaget:) Og det er jo ikke snakk om å hive oppi masse tilsettningsstoffer, to tre klyper holder i massevis!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...