Gå til innhold

Gener - Hårfarge - Farge på øynene

-˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes egentlig dette er ganske intressant, men veldig vanskelig å søke etter info på internett. Noen som kan noe særlig om dette?

Jeg har blondt hår, blå øyne og veldig lys i huden.

Han har rødt hår, grønne øyne og veldig lys i huden.

Så har jeg lest meg frem til at både blondt og rødt hår er et ressisift gen. Og at rødt hår har en tendens til å hoppe over en generasjon, noe som stemmer med kjæresten min. Hans bestemor hadde rødt hår.

Noen som klarer å "regne" seg frem til hvordan lillemann vil se ut?

Eller vet om noen sider på internett hvor jeg kan lese mer?

Skrevet

i den store boken om svangerskap og fødsel står det litt om dette med genere og øyefarger og sånn. Men om det er noe nettside du kan lese om det på vet jeg ikke

Skrevet

Rødt hår og grønne øyner er MYE mere dominant enn blondt hår og blå øyne! Jeg vil hvertfall tru at deres barn vil få rødt hår altså! :):) mye erfaringer med akkurat dette, og har opplevd det masse i egen familie! er selv rødhåret!:)

Skrevet

Men... broren til kjæresten min har også rødt hår og han har 3 barn, ingen av de har rødt hår til tross for at mormor på den siden også har rødt hår... moren har brunt hår... og alle barna har mellom blondt hår og blå øyne...

Men tenk å fått en liten gutt, med masse orange hår som står til alle kanter... åååå så søtt!!!

Skrevet

syns slikt er litt interessant og tenkt masse på det altså! min blir jo egentli en liten"lys"mulatt..hehehe

typen er utenlansk, men veldi lys i huden, men helt mørkt hår og mørke øyne.. jeg har blondt hår og grønne øyne...

han har en sønn fra før, og han hadde masse hår på hodet :D er så nysgjerrig jeg..

hvordan tror du min lille klump blir a?

Skrevet

Pleier rødt hår å hoppe over en generasjon? Det kan vel ikke stemme for dem med ildrødt hår og lys hud med masse fregner? Kanskje det da er mulig at barnet vårt arver mitt brune hår og hud som tåler sol...? Hadde vært litt mer lettvint enn å være avhengig av solfaktor 30 hele livet...

Det blir vel som det blir :-)

Skrevet

Dette med å hoppe over generasjon kan nok skje innimellom, men det er nok tilfeldig tror jeg.

i min familie har:

mor rødt hår og grønne øyne, far blondt hår og blå øyne.

barn 1: blondt hår og blå øyne

barn 2: blondt hår og grønne øyne

barn 3: rødt hår og grønne øyne

det er altså flere muligheter;)

Skrevet

Vet jo ikke, men her er det jeg som er mørkhåret med brune øyne, mens mannen min er blond med blå øyene. Mørke farger skal jo være dominerende, men vi har 2 med brune øyne og mørkeblondt hår, og to med blå øyne og blondt hår... Trodde aldri jeg skulle få lyse barn, men da har vel mannen min dominante gener, kanskje? Venter femtemann nå, og er spent på hvordan nurket blir seende ut.

Skrevet

hei Line82_med løvegutt:)

hvilken farge har foreldrene hans på øynene? hvis noen av de har lå øyne, så er det 1/4 sansynlighet at barnet deres får blå øyne, og 3/4 for grønne;)

Skrevet

hmm, skalse om jeg husker dette:

Man får alle et gen fra hvert forelder med farge. Brune og grønne øyner dominerer over blå, og mørkere hår over blondt.

Men nå er det slik at en selv også har to gener - og han kan feks ha et gen for blå øyner (ressitift) og et for grønne øyner (dominant), de med blå øyner har alltid to ressistife (er dette riktig stavet??) blå gener. Da kan dere få følgende kombinasjoner:

grønn (D) - blå ®

blå ® - blå ®

blå ® - grønn (D)

D "vinner" alltid over "R), så da er det 50% sjanse å få grønn og 50% for blå.

Et eks til: Dersom foreldere har et brunt (D) gen og et blått ® gen hver (har da selv brune øyner), så får de følgende kombinasjoner:

brun (D) - brun (D)

brun (D) - blå ®

blå ® - brun (D)

blå ® - blå ®

og har da 75% sjans for et barn med brune øyner og 25 % sjans for et barn med blå øyner.

hehe, ihvertfall sånn jeg husker jeg har fått det forklart!

Skrevet

Spennende det her! :-)

Vi har begge blå øyne og alle i familien min har blå øyne..

Han er helt lys i håret, mens jeg har rødligt hår men har ikke lys hud..

Har tre søsken med rødtligt hår og en med lys brunt. Alle med hud som blir brun. Pappa har rødligt men mørkere hår og blir lett brun, mamma er helt lys.

Hans mor er lys og hans far er helt mørk brun i håret og blir innmari fort brun.

Aner ikke hva som kommer ut av meg.. blir jo spennende da med hårfargen.. rødt, mørkt eller lyst.. haha.. blå øyne er vi sikre på i allefall :-)

Skrevet

det røde er ganske dominerende;) særlig når du er blond. hadde nok vært noe annet hvis du var mørkhåret. selv har jeg rødt hår og blå øyne, samme har samboer;) så hos oss blir det ingen overraskelse hva det blir, hehe;)

Skrevet

hehe, jeg kan bare det med øyefarge 100%, men med hårfarge har jeg ikke peiling på hva som er dominant av rødt og blondt. men jeg skulle nesten tro blondt var dominant når jeg ser hvor mange som har blondt i forhold til rødt, men men.. jeg har ikke peil på det:P

Skrevet

Har lest et sted at for å få rødt hår, må begge foreldre ha det i genene. Kjæresten min har det fra sin bestemor på moren sin side og fra oldefaren sin på sin fars side. Dermed så stemmer det også med det jeg har lest at rødt hår har en TENDENS (ikke alltid) til å hoppe over en generasjon. Jeg har ingen med rødt hår i slekten. På begge mine sider er vi veldig lyse...

Men du; Øyenfarge...

Jeg har blå, han har grønne,

Begge sine foreldre har blå, og broren hans har blå...

Vil det ikke være størst tjanse for blå da?

Skrevet

hvilke farge har foreldrene til typen din?

vil uansett aldri være størst sjangse med blå øyne, ettersom grønt er dominant over blå.

Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

Line82- takk for linken du la inn! Testen var både morsom og informativ! :-)

Skrevet

hvis en av foreldrene HANS har blå øyne, så har barnet 50% sjange for å få blå, og 50% for å få grønn.

hvis begge HANS foreldre har grønne, har barnet 75% for grønne og 25% for blå.

(du har uansett bare gener for blå øyne fra foreldrene, ettersom du har blå, og da trenger jeg ikke ta hensyn til dine foreldre hehe).

Skrevet

Ei venninne av meg har en mor fra Norge og en far fra Pakistan. Hun er mørk. Typen hennes har svart hår, de har begge brune øyne.

Første datra de fikk er lys i huden, hadde blå øyne og blondt hår når hun ble født!! Nå er hun 5 år og har lysbrune øyne, lysbrunt hår, lys i huden.

De fikk en sønn for 3 mnd siden og han er mørk i huden slik som mamma, hehe...

Skrevet

har ikke alle blå øyne når de blir født?

faren til en venninne er neger (unnskyld om noen tar seg nær, men er ikke noe rasist assa) med afrohår, og moren er hvit med blondt hår.

hun har lys hud, blondt afrohår hehe. det er kult syns jeg;)

Skrevet

Har ikke peiling - men en ting vet jeg at jeg har mørkblondt hår med blå øyne og mørke markerte "tegninger". Alle i mine familie har markerte tegnigner. mor med brune øyne og brun i huden - far lys i huden og blå øyne.

Min samboer er lys blond med blå øyne,og lyse øyenbryn og vipper. Var 150 % sikker på at jeg skulle få et barn med markerte tegninger - alle vet jo at mørkere er dominant.

HVA fikk jeg?

En skjønn gutt med rødt hår og lyse tegninger! Og fantastisk flotte vårtegn; et dryss av fregner!

Hva kommer nå? nå tror jeg ingenting - det beste er å vente å se, men å fabulere er jo artig da :-)

Skrevet

Brunt skal jo ta lyst i følge regelen. Her er faren helt brun i håret og har brune øyne. Jeg har mellomblondt hår og veldig blå øyne. Datteren vår fikk blondt hår og helt blå øyne. Så her vant mine gener og motbeviste regelen :-)

Er ikke sammen med faren hennes lenger. Venter barn med min nye samboer og vi har helt like farger. Så her er det ikke så spennende hva som kommer egentlig ;-)

Skrevet

ekke noe regel som sier at en med blå og en med brune øyne ikke får barn med blå:P

til og med 2 med brune øyne kan få barn med blå, hvis begge har en forelder med blå øyne, selvom det kun er 1/4 sjangse for å få blå øyne på barnet, og 3/4 å få brune.

men to foreldre med blå øyne kan bare få barn med blå;)

bare å sette opp ett krysningsskjema det, så ser du at det stemmer.

Skrevet

Ja, men hovedregelen er at det mørke tar det lyse. Det kan skje annerledes, men normen er slik. Er ihvertfall det jeg har lært i humanbiologitimene og lest på egenhånd. Innen et visst antall år er det spådd at den ariske rase vil dø ut. Blondt hår og blå øyne vil bli borte. Husker ikke antall år, men det var lenge til!

Skrevet

Ikke helt riktig det heller det med at to foreldre med blå øyne bare får barn med blå. Foreldrene til venninna mi har blå øyne, begge brødrene hennes har blå og hun har helt brune øyne. Faren fikk jo selvsagt panikk og tok dna-test og det er hans barn. Så her fikk to med blå øyne barn med knallbrune.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...