Gå til innhold

Hvor mange ( antall) er "et par", ifølge dere? diskuterer med sambo!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere skjønner hva jeg mener....

Jeg mener et par er to, mens sambo mener "et par" har samme betydelse som noen få. Altså at et par kan være alt fra to stk til tre fire...

Hva mener dere?

Fortsetter under...

Skrevet

et par = 2

to par = 4

osv

Skrevet

To.

Man kan også si "et par-tre stykker". Men et par er vel kun to.

Skrevet

Et par er to, så enig med deg :o)

Skrevet

Hehe jeg har brukt mange år nå på å omvende tankegangen min på akkurat detd er.. For meg var et par lik et par-tre-fire stk før (som de sambo mener) men så fikk jeg så msse kjeft for det av ei venninne så nå er jeg enig med deg ;)

Annonse

Skrevet

Ett par er 2. Hvis det er mer, men ikke mange så sier man heller ett par-tre stykker.

Skrevet

Et par er vel to.

Jeg hadde blitt overasket om mannen min sa at vi får et par til middag i dag, også hadde det dukket opp 5....

Skrevet

Et par er jo to, det er jo det det betyr...?

Skrevet

Et par er 2. Det kan sikkert misbrukes og menes om 2-4 feks. Men jeg mener 2.

Skrevet

Ja ikke sant det er to. Et par betyr jo det! Nå blir sambo kjempe sur, hehe!

Skrevet

Du kan jo spørre mannen din hvor mange par sko han har på bena sine... Evt hvor mange ben han har??? :)

Skrevet

2, hverken mer eller mindre....et par timer er 2 timer, et par minutter er 2 minutter..

Annonse

Skrevet

Det spørs egentligt. Et par er jo 2, men jeg bruker det nok feil.

Viss jeg f.eks sier at jeg skal på byen å ha meg et par øl,mener jeg jo mer enn 2.

Eller viss jeg sender typen til butikken å sier han må kjøpe et par epler til meg, så mener jeg jo mer enn 2 epler.

Forstår dere? Så for meg er et par 3-4 stk, spørs hvilken sammenheng

Skrevet

Dette har et fasitsvar; et par = 2.

Når noen sier "et par, tre", betyr det to-tre.

Ingen tvil om at du har rett! :-)

Skrevet

Et par er jo et par, altså to.

Men samtidig så, hvis jeg hadde sagt "ta med et par ark", hadde jeg nok heller tenkt en 2-3-4stk.

Skrevet

Mener det kommer an på sammenhengen. Et par sokker er jo to, men som de andre her sier, om jeg skal ut og ta et par glass vin så er ikke det nødvendigvis akkurat to.

Skrevet

Enig me deg :o)

Skrevet

Et par betyr jo to. Men man kan vel også bruke det om noen få om man ikke er sikker på antall, tror jeg.

Skrevet

Hehe, måtte lese denne høyt for mannen, da vi har hatt samme diskusjon her hjemme før ;)

Skrevet

Flere betydninger her ja:

Et par: bokstavlig betydning er to som hører sammen, men med en mer uformell bruk av ordet kan det også bety noen få(to,tre fire...)

Så dere har begge rett i at det kan brukes slik som dere hevder, men man må altså tolke setningen i forhold til situasjonen og settingen for å avgjøre hvilken betydning som er ment...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...