Gå til innhold

Går litt i surr...hjeelp!:p

Fjuolla

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest det meste av innlegg her inne om det å være gravid og student.Spesielt det om smutthullet..

Jeg tar altså årsstudium i år og har søkt meg på bachelor til høsten, har termin i november(ikke helt planlagt graviditet, men gleder oss masse)så får vel gått litt skole før permisjon.

far jobber da 100% og jeg jobber deltid ved siden av studiet, skal jobbe i sommer og.

Så til det med at far kan ta gradert uttakt, da må jeg altså være 75% student i mitt tilfelle hvis far skal være noe hjemme med barnet det første året?Ble helt forvirret når jeg så det sto skrevet en plass. Må jeg da faktisk melde meg opp til noe å ta eksamen som ikke inngår i den bachelor graden jeg begynner på?jeg har sikkert misforstått så håper noen kan få meg på rett spor og gi meg noen enkle svar: )

tuusen takk på forhånd..!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et par ting.

For at far skal få fedrekvote må mor ha arbeidet i minst 50% stilling før fødselen. Om mor ikke har dette, har far bare mulighet til å ta ut foreldrepenger av potten som er til deling (29 uker).

For at far skal kunne ta ut foreldrepenger av denne potten, så stilles det krav til at mor skal være minst 75% enten i arbeid, eller studier, eller kombinasjon.

Så langt ser det ut som om du har skjønt det.

Så blir spørsmålet hva mor skal gjøre. Det er det ingen andre krav til annet enn at det skal være en arbeid og/eller studier i 75%. Så om du fortsetter på bachelorgraden, eller tar et annet årsstudium er langt på vei valgfritt. Da må du se hva som passer deg.

Skrevet

Takk for svar:)

ble litt klokere hvertfall!

men hvis jeg da tar permisjon det første året uten at far er hjemme, er jeg da nødt til og være 75% student?hvis du skjønner..:-)

En annen ting jeg å går rundt å tenker på, er hvor langt skolene er villig til å strekke seg for deg som er gravid, tenker litt på om jeg vil føle meg som en "byrde" for de som begynner i august å bare kan gå til oktober/november. Er bare en tanke som har falt meg inn..:/

Skrevet

Dersom far ikke skal ta foreldrepenger, er det ingen grunn til at du skal gå på skole. . Da er det bare å være hjemme og kose seg.

Det finnes en rekke regler som forbyr diskriminering. Diskriminering av gravide studenter er nok direkte og indirekte tatt med.

Dette gjør at skolene langt på vei har en plikt til å legge tilrette. Så det tror jeg skal gå helt fint.

Skrevet

Ja det gjør nok det..tusen takk igjen for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...