Gå til innhold

Noen erfarne damer her med noen tips til nybakt mor??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så forvirret av jenta mi som er ca 1 uke gammel (9 dager gammel)..

Jeg har blitt så sår av alt dette ammestyret at jeg ikke lenger kan amme fra venstre bryst uten å hylgrine.. Høyre bryst kan jeg kanskje få til med brystskjold e.l, men da må det endringer til..

Ariel begynner å søke etter brystet med det samme jeg tar henne opp av kurven, eller hvis jeg legger henne inntil meg. Så jeg tilbyr brystet, og hun tar det. Etterhvert blir hun søvning, og jeg prøver å holde henne våken ved å klemme/gni henne inni håndflatene/fotbladene over ryggen, under haka osv. Til slutt sovner hun nesten helt og mister dermed sugetaket. Hun blir bare hengende på vorta og suger en gang i blant. Så jeg tar henne vekk, og da blir hun liggende i fanget mitt å sove. Når jeg da legger henne tilbake i kurven, eller tar henne opp for å få henne til å rape, så våkner hun til og begynner å søke etter brystet igjen.. Sånn kan hun holde på i evigheter.. Så jeg blir enda mer sår, og hun tydeligvis aldri fornøyd.. Jeg har fått beskjed om at en ammestund aldri skal overstige en time. Men i går holdt jeg på i nesten 4 timer, av og på.. Hva gjør vi feil??

Hva skal jeg gjøre? Er så sliten av det her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en jente på 6 dager og inntil for to dager siden slet jeg med det samme som deg. Jeg har også en sønn fra før av og trodde jeg "kunne" dette... Jeg følte, som deg, at noe var galt så jeg begynte å lese i Spebarnsboken (utgitt av Sandvik). Der står det at uansett hvor såre brystvortene er så skal det ikke gjøre vondt å amme. Da er det noe galt med teknikken og babyen får ikke i seg nok melk og sovner, men våkner gjerne fort til igjen siden hun gjerne ikke blir mett nok.

Har du Spebarnsboken? Jeg fant den på sykehuset, men tror også de har den på Helsestasjonen. Les hele kapittelet om Amming. Finnes sikkert også bra "bruksanvisninger" andre steder, men denne hjalp meg i hvertfall. Etter at jeg fikk endret teknikken gjør det ikke vondt å amme, jeg hører at hun får masse melk i munnen og svelger unna, hun t.o.m. må hoste innimellom fordi det kommer så mye. Hun spiser godt og effektivt hver gang og sover lenger. I natt sov hun i 5 timer i strekk!

Det er jo ikke sikkert dette funker for deg, men vil uansett tipse om denne bruksanvisningen i Spebarnsboken.

Masse lykke til og ikke gi opp ennå!

Skrevet

Nei, den boken har jeg ikke.. Skal se om jeg ikke finner den så fort som mulig. Har bare lest "mamma for første gang" av Gro Nylander.. Står jo temmelig bra forklart der også, men jeg skjønner bare ikke hva vi gjør galt.. Melka mi renner veldig lett, og jeg hører jo at hun svelger unna.. Hun dabber av etter 5-10 min, og ammehjelpen sa at noen barn ikke trengte mer tid enn det, spes hvis melka mi kom lett.. Men da skjønner jeg ikke hvorfor hun viser tegn til å aldri bli mett.. Nå i dag har vi startet med flaskemating av mm.. Så ser vi hvor mye hun får i seg, og jeg slipper sårheten.. Vi skal veie henne om en uke, og får da se om det fungerer.. Det føles som et nederlag å bruke flaske, og jeg er livredd for at hun skal bli sugeforvirret, men sånn som det er nå, så ser jeg ingen annen utvei tror jeg.. Hun har fått ett måltid med flaske i dag, og ett fra brystet. Hun roet seg fortere etter flaskemåltidet, og virket mer tilfreds. Er seff nøye på hudkontakt osv..

Hvis man velger å fullpumpe gjennom hele ammeperioden, får man alle de gode virkningene da som man får av vanlig fullamming? Det kan vel ikke være noen forskjell på om Ariel suger ut melka, eller om ei pumpe gjør det? (tenker på mindre risiko for kreft, livmora trekker seg bedre sammen, mulig vektnedgang, mindre blødning, reduserer angst og uro, bedrer søvnkvaliteten osv..)

Skrevet

Sånn skal du ikke behøve å ha det. Bestill time hos legen idag, ta med datteren din.

Få sjekket følgende:

-Tungebåndet til datteren din, det kan være litt kort så hun rasper deg med tungen.

-Sjekk om du kan ha fått en soppinfeksjon på brystvortene

-Få en respept på en nesespray som heter Syntocinon, det kan nemlig være at du har litt treg utdrivningsrefleks, dvs at melka renner litt sakte, og at det gjør at babyen din blir frustrert og litt uvøren.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...