Gå til innhold

Bilstol til 3 åring som veier 17 kg..kan han bruke bilstol med 5 punktsele??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller skal man skifte til vanlige seler når han er over 15 kg??

Skrevet

Kilogrensene på bilstolene er viktige å respektere. Skulle det skje en bilulykke og ungen din er for stor i forhold til hva bilstolen "tillater" kan det gå riktig ille. Mener ikke å skremme, men kilogrensa er der for å sikre barnet på best mulig måte. Når du har et barn på 17 kilo må du bytte bilstol hvis din bilstol ikke tillater mere enn 15 kg. Vet det finnes bilstoler med 5-punktsele med høyere kg - (tror 25kg men er litt usikker på eksagt kg)

Skrevet

5punktselen er godkjent til 18kg,etter det er det strengt forbudt!:)

Skrevet

Okey. Men når bilstol er fra 0-25 kg og den har fempunktsele..skal man da fjerne de selene da, og bruke selene som bilen har??

Skrevet

Ja, selene skal fjernes når barnet har nådd alderen for bytting. :o)

(I hvertfall på det jeg har)

Skrevet

Barn skal sikres i godkjent sikringsutstyr i følge loven til de er 135(150 cm) cm høye og/eller veier 36 kg. Setter du et så¨lite barn som det du har i bilensseler vil dere få bot om dere blir stoppet og ikke minst så er det veldig farlig for barnet.

Skal de sitte forovervendt bør de sitte i en god beltestol(men ikke før de veier min. 15 kg!) med rygg og sidebeskyttelse.

Skrevet

Ok..så da kan barnet mitt som er 3 år sitte i bilstol med de 5 punktselene på, han veier snart 18 kg?

Skrevet

Barn over 15 kg som sitter fremovervendt bør sitte i en beltestol med rygg og god sidebeskyttelse, ikke et fremovervendt barnesete.

Etter 18 kg er det dessuten ikke tillatt å ha barnet i setets 5 pkts intern sele.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...