Gå til innhold

Oppkalling er ikke så lett...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære samboer diskuterte navn her om dagen til vår lille spire, og ble enige om at vi har lyst å kalle opp. Men så kom problemet... Hvis det blir en gutt hadde jeg lyst å kalle opp etter min bestefar Aksel, og han hadde lyst å kalle opp etter sin bestefar Gunnar. Problemet er bare det at min kjære liker ikke navnet Aksel i det hele tatt og synes det er litt "svakt", men det er akkurat det samme jeg mener om navnet Gunnar! Vi ble fort enige om at vi skulle legge vekk både Gunnar og Aksel, og heller finne alternativer fra familiene våre. Men jeg tenker fremdeles at jeg virkelig har lyst å kalle opp etter min bestefar! Men jeg kan heller ikke trumpe gjennom at ungen skal hete Aksel, for det vil være urettferdig overfor min samboer som vil kalle ungen Gunnar. Derfor kommer jeg selvfølgelig ikke til å prøve og trumpe gjennom noe som helst, er jo ikke slem heller. Hadde vært enklere hvis det var tvillinggutter vi ventet, så kunne de fått hete Gunnar og Aksel ;-)

Selv om vi lagt fra oss disse navnene, har jeg lyst å se hva dere her inne mener om dem. Og hvorfor. Kom igjen, jenter, få høre deres meninger! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, det var ikke lett...

Jeg eeelsker navnet Aksel, skjønner godt at du vil kalle barnet det. Gunnar er jeg ikke så glad i, ser for meg en mann i 50-60-årene. Tror nok navnet kommer "tilbake" om noen år, men kan bare ikke se for meg en søt liten gutt som heter Gunnar....

Hva med Aksel Gunerius?? Da blir det jo oppkalling etter begge.

Eller la pappaen bestemme et mellomnavn, uansett hva det blir, bare Aksel er første fornavn?

Leste et snedig triks her inne for å overbevise samboeren om navn: lat som om du er i tvil om hvilket etternavn barnet skal få. Da vil han (kanskje) få litt noia og si at du kan velge fornavn, så lenge barnet får hans etternavn. Syns det var litt lurt, jeg.

Hvis ingen av disse fantastisk gode rådene funker(:)), må du kanskje bare glemme Aksel. Har dere ingen andre forslag dere er enige om?

Jøss, som jeg skravler på tastaturet når jeg er trøtt.....gonatt

Skrevet

desverre hater jeg navnet Aksel pga. dårlige minner om en jeg kjente som het det.:( men jeg liker ikke Gunnar spesielt godt heller. Men jeg tror at begge ville blitt fornøyde om dere fant et fint navn dere begge liker selom jeg forstår du vil kalle opp etter din bestefar:)

Skrevet

Kinkig, det der...Jeg synes Aksel er kjempeflott, mye finere enn Gunnar- men kanskje jeg bare må møte en smågutt som heter Gunnar for å like det?

Uansett- dere må være enige om navn, så det er vel bare å se på familietreet en gang til. Det må vel være flere aktuelle oppkallingsnavn enn Aksel og Gunnar?!

Lykke til iallfall!

Skrevet

Skjønner det er vanskelig men... Her er mine synespunkter:

Aksel: Er et pent navn som jeg liker godt, men her hvor jeg bor (Oslo) er det veldig vanlig - det 9 mest brukte navnet, så synes ikke det er spesielt spennende.

Gunnar: Min tippoldefar het Gunerius, min oldefar Gustav, min farfar Gunnar og min bror Tor Gunnar... Har med andre ord gode asosiasjoner til G-navn og Gunnar, og har selv lyst til å bruke navnet Gustav :-) Min farfar var en særdeles sprek mann, samme med min bror - absolutt ingen pingler! Du kan jo også se for deg motstandsmannen Gunnar Sønsteby og fotballspilleren Ole Gunnar Solskjær - ingen pingler de heller ;-)

Uansett - jeg synes det er gode argumenter for begge navnene, men dere må vurdere selv. Altenativt finne en mellomting, eller satse på å få en gutt til ;-)

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar, hver og en av dere! :-) Jeg ble litt klokere av svarene deres her altså. Gunerius har jeg aldri hørt før! Likte det navnet mye bedre enn Gunnar! Faktisk litt fint :-) Det skal jeg foreslå for gubben. Ja det er ikke lett dette med navn. Det er jo kjempeviktig at vi begge to blir fornøyd med navnet til vårt barn. Vi har funnet et par alternative navn fra slekta vår som vi liker, bl.a Øyvind, Johannes og Edvard. Mest sannsynlig blir det et av de navnene, kansje med et mellomnavn. Aksel og Gunnar/Gunerius kan være mellomnavn, selv om ikke f.eks Øyvind Gunnar/Øyvind Aksel klinger helt da, men da er det oppkalling etter våre bestefedre. Så kan vi bruke Øyvind til vanlig, og jeg slipper å være misførnøyd med å måtte kalle ungen Gunnar, og gubben slipper og være misfornøyd med å kalle han Aksel. ;-)

Flere svar tas imot med takk!

Skrevet

Jeg synes både Aksel og Gunnar er fine, sterke navn. Mange velger jo første fornavn fritt, og bruker navn nr to til oppkalling, og klangen er da underordnet. Dere kunne feks trekke lodd om hvilket navn som skal være mellomnavn nå og heller spare det andre til neste barn.

Skrevet

Rangerer:

1. Edvard - Aldeles nydelig og pent.

2. Johannes - Kjempeflott og pent.

3. Aksel - Pent, men litt "pinglete".

4. Øyvind - Ø'n er litt upraktisk mtp e-mail osv.. :-P Liker ikke.

5. Gunnar - Ille.. Sorry!

Skrevet

dere kan jo kanskje finne navn som har samme opprinnelse som gunnar og aksel? Det må jo ikke være helt likt selv om det er oppkalling:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...